۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۴
ساز ناکوک زیرشاخه های گردشگری در بهشت ایران زمین
بازار گزارش می دهد؛

ساز ناکوک زیرشاخه های گردشگری در بهشت ایران زمین

ساری- صنعت گردشگری و زیرشاخه های آن در مازندران و بهشت ایران زمین همانند تافته جدابافته ای است که هر یک ساز خود را می زند درحالی که همنوایی به توسعه این بخش کمک بیشتری خواهد کرد.

بازار؛ گروه استان ها: قوانین دست وپاگیر و نبود گفتمان مناسب و مشترک از یک سو و استانداردسازی نبود هتل و اقامتگاه ها سبب شده تا ساز زیربخش های گردشگری در مازندران چندان کوک نباشد و آهن آن فالش باشد.

پیچ وخم های اداری برای دریافت مجوزهای ساخت و بهره برداری سبب شده تا سرمایه گذاران اشتیاق چندانی به سرمایه گذاری در حوزه های مختلف گردشگری نداشته باشند و این مشکلات چالش های این حوزه را مضاعف کرده است.

دریافت مجوز از هفت خوان رستم بدتر است

غلامعلی صادقی لاریجانی دبیر جامعه واحدهای پذیرایی بین راهی کشور و جاده هراز مهمترین مشکلات فراروی این صنعت را قوانین دست وپاگیر ذکر کرد وگفت: سرمایه گذراان برای سرمایه گذاری تمایل دارند اما استعلام هایی که باید دریافت کنند از هفت خوان رستم بدتر بوده و سبب پشیمانی آن می شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که واحدهای پذیرایی هزینه های کلانی انجام می دهند اما برای دریافت پروانه باید ۱۷ استعلام را جواب دهند، گفت: این درحالی که به واحدهای درون شهری با سه چهار استعلام پروانه می دهند.

وی با عنوان این که واحدهای بین راهی سعی می کنند از تحت پوشش گردشگری خارج شوند، افزود: این درحالی که واحدهای پذیرایی بین راهی مازندران در کور حرف اول را می زنند.

ساز ناکوک زیرشاخه های گردشگری در بهشت ایران زمین

صادقی لاریجانی با عنوان این که استعلام ها و مجوزها سدراه سرمایه گذاری است،گفت: باید استعلام به چهار تا پنج مورد خلاصه شود تا همه بتوانند پروانه بهره بردرای دریافت کنند و همه نسبت به ساخت مجتمع اقدام کنند.

وی ادامه داد: شاهد هستیم افرادی نسبت به تکمیل و ساخت واحدهای بین راهی اقدام کردند اما به دلیل باندبازی و غیره برایشان حکم تخریب ساخته شده است، این درحالی که برای احداث جاده زمین واگذار کرد ولی پروانه اشغال برایشان صادر نمی شود.

شاهد هستیم افرادی نسبت به تکمیل و ساخت واحدهای بین راهی اقدام کردند اما به دلیل باندبازی و غیره برایشان حکم تخریب ساخته شده است، این درحالی که برای احداث جاده زمین واگذار کرد ولی پروانه اشغال برایشان صادر نمی شود

هتلداری از زیرشاخه های گردشگری در مازندران نیز با مشکلات اساسی دست و پنجه نرم می کنند و بالابودن تعرفه های انرژی از یک سو، خسارت کلان ناشی از کرونا و حمایت نشدن این بخش را بیش از پیش مهجور و راکد کرده است.

هومن ملک پور عضو هیئت مدیره جامعه هتلداران مازندران نیز با اشاره به مشکلات فراروی جامعه هتلداران تعرفه های بالای بیمه، آب وبرق و گاز ذکر کرد و گفت: سهم کافرما در پرداخت بیمه تامین اجتماعی بالا است و با تبدبیری صورت گیرد.

حمایت از گردشگری ضعیف است

وی در گفتگو با خبرنگار بازار حماست مسئولان از صنعت گردشگری را ضعیف دانست وگفت: مازندران در بخش گردشگری به دلیل ضعیف بودن زیرساخت های جاده ای مظلوم واقع شده است زیرا حمل ونقل از ارکان اصلی گردشگری محسوب می شود.

وی با عنوان این که نگاه خوبی به گردشگری و حمل ونقل وجود ندارد افزود: این مسئله سبب شده تا به صنعت توریسم آسیب وارد شود.

ملک پور با اشاره به آسیب های ناشی از کرونا گفت: حدود دو سال بخش عمده گردشگریریال اقامتگاه ها و زیربخش ها تعطیل بودند و مسافری نداشتند، گفت: بیش از یک سال هتل ها و رستوران ها تعطیل بودند و بعد از آن باز وبسته شدن جاده ها و ممنوعیت تردد، دوران رکود بدی را ایجاد کرده است.

این فعال گردشگری با اظهار این که از اواخر تابستان اوضاع واحدهای هتلداری و گردشگری بهتر شده است، گفت: لازم است مسئولان و نمایندگان مجلس در زمینه تعرفه های آب و برق ورود کنند و سوبسیدهایی برای جامعه گردشگری برای کمک به آن ها درنظر گیرند.

عدم پیوند مازندران با گردشگری جهانی

گردشگری مازندران به دلیل ضعف هایی که در حوزه زیرساختی دارد تاکنون نتوانسته با گردشگری جهانی پیوند داشته باشد و نبود مسیرهای استاندارد و اقامتگاه های مناسب گردشگری از چالش های این بخش به شمار می رود.سجاد شالیکار از فعالان حوزه گردشگری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که مازندران در تراز بین المللی از مواهب و جاذبه های گردشگری بهره مند است، افزود: این درحالیست که در دوران کرونا بسیاری از بخش های گردشگری تعطیل شده بود.

وی با اظهار این که گردشگری مازندران در حوزه بین الملل حرف های زیادی دارد، افزود: حضور در نمایشگاه های بین المللی می تواند در معرفی جاذبه های این بخش تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی با عنوان این که برنامه عملیاتی برای حوزه گردشگری وجود ندارد، گفت: مازندران دارای مسیرهای گردشگری متنوعی است و اقامتگاه متنوع بومگردی در مسیرهای استان فعال شده است.

شالیکار جنگل های هیرکانی را از جمله جاذبه های گردشگری در استان ذکر کرد و گفت: متاسفانه حتی دو واحد بومگردی استاندارد در استان وجود ندارد و این ناشی از آن است که بسیاری از ضوابط در آن رعایت نشده و نیازمند بازنگری است.

ساز ناکوک زیرشاخه های گردشگری در بهشت ایران زمین

این فعال حوزه گردشگری یادآور شد: همراه نبودن جامعه محلی از موانع توسعه گردشگری به شمار می رود و این سبب شده هنوز در مسیر گردشگری قرار نگیریم.

وی افزود: خیلی از گردشگری مزرعه صحبت می شود ولی با آن فاصله زیادی داریم و علاوه برآن مسیر پیمایش گردشگری جنگل استاندارد در استان وجود ندارد و از مسافر و گردشگر چیزی جز تخریب عاید ما نمی شود.

طرح جامع گردشگری مازندران تدوین می شود

نبود برنامه و طرح جامع گردشگری در مازندران به ضعف ها شدت بخشیده است و این مسئله سبب شد تا هر یک از یرشاخه ها راه خود را برود و خود را تافته ای جدابافته از دیگران قلمداد کند.صادق برزگر مدیرکل میراث فرهنگی مازندران نیز با اشاره به توسعه نیافتگی زیربخش های گردشگری از جمله گردشگری مذهبی در استان گفت: زیرشاخه های مختلف گردشگری نظیر مزرعه، اکوتوریسم، سلامت و غیره در استان وجود دارد اما گردشگری مذهبی چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

وی در گفتگوبا خبرنگار بازار با تاکید براین که گردشگری صنعت فرابخشی است و نیازمند توسعه زیرساخت ها است، افزود: برای جذب سرمایه گذاران خارجی در این بخش رایزنی شده است.

وی با اشاره به تدوین طرح جامع گردشگری در استان گفت: این طرح به صورت پایلوت در دوو منطقه شرق و غرب استان اجرایی می شود.

برزگر همچنین راه اندازی پرواز ساری – استانبول را جزو برنامه ها ذکر کرد و گفت: باید با تسهیل سفرها زمینه رشد گردشگری را رقم زنیم.

نیمه اول امسال ۸۱ میلیون مسافر به مازندران سفر کردند و ضف زیرساخت های اقامتی و گردشگری سبب شده تا بیشتر از استان به عنوان سیر بهره گیرند و عایدی آن برای استان چندان بالا نبوده است.

کد خبر: ۱۷۸٬۶۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha