۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶
 ۳۷ هکتار مجتمع گلخانه‌ای در استان سمنان زیر کشت است
در گفتگو با خبرنگار بازار مطرح شد؛

۳۷ هکتار مجتمع گلخانه‌ای در استان سمنان زیر کشت است

سمنان- هاشمی استاندار سمنان با بیان اینکه ۳۷ هکتار مجتمع گلخانه‌ای در استان زیر کشت است، گفت: این میزان به نسبت ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان بسیار اندک است.

محمد رضا هاشمی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه یکی از راهکارهای کاهش تبعات منفی خشکسالی و کم آبی در استان سمنان تغییر الگوی کشت و همچنین حرکت به سمت کشت گلخانه ای در بخش کشاورزی است، تاکید کرد: دولت حمایت‌های خوبی از کشت گلخانه داشته است.

وی با بیان اینکه یکی از اقداماتی که دولت در برنامه دارد، افزایش کمی و کیفی سطح کشت گلخانه ای در استان سمنان است، بیان کرد: تسهیلات خوبی در این زمینه به متقاضیان پرداخت می شود.

استاندار سمنان با بیان اینکه کشت گلخانه ای در کنار مصرف آب کمتر، از هدر رفت آب نیز جلوگیری می‌کند که برای ما در این استان کم‌آب، بسیار اهمیت دارد، بیان کرد: هم اکنون ۳۷ هکتار مجتمع گلخانه‌ای در استان سمنان زیر کشت است.

هاشمی با بیان اینکه سطح زیرکشت اراضی کشاورزی و زراعی استان سمنان ۱۹۸ هزار هکتار است که سطح کشت گلخانه ای در قیاس با این میزان، ناچیز محسوب می‌شود، گفت: باید میزان کشت گلخانه‌ای در استان با توجه به این تنش آبی حاکم، افزایش یابد.

سطح زیرکشت اراضی کشاورزی و زراعی استان سمنان ۱۹۸ هزار هکتار است

وی با بیان اینکه این افزایش نیازمند برنامه ریزی است، گفت: افزایش سطح گلخانه ها را به مثابه یک اولویت و ضرورت برای استان سمنان پیگیری می‌کنیم چرا که با توجه به ضرورت مدیریت مصرف بهینه آب، نیاز به تغییر الگوی کشت و جایگزین شدن کشاورزی مدرن داریم. 

استاندار سمنان با بیان اینکه استان برای کاهش آثار سوء کم آبی نیاز دارد که در بخش دانش‌بنیان هم تقویت شود، گفت: استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها و اندیشمندان و محققان برای کشف راهکارهای ارتقای کیفی و کمی کشاورزی در کنار کاهش هزینه و مدیریت مصرف آب، یک ضرورت محسوب می شود به خصوص که امسال به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام دانش‌بنیان ها نامگذاری شده است.

هاشمی با اشاره به ضرورت تغییر شیوه های کشاورزی نوین و سنتی، گفت: اینکه آب گران بها از اعماق زمین بیرون آمده و در استخرها در معرض تبخیر و هوازدگی قرار گیرد، مشکلی را حل نمی کند لذا باید به شیوه‌های دیگر ذخیره آب و کشاورزی فکر کرد.

وی افزود: از سوی دیگر اعتقاد داریم که میزان برداشت از چاه‌های آب و منابع آبی استان باید مدیریت شود تا بتوانیم مقاطع کم آب را پشت سر بگذاریم از سوی دیگر باید گفت کشاورزی ما به واسطه تامین رکن مهم غذای جامعه و علوفه دامی مورد نیاز استان، اهمیت بسزایی دارد که می بایست بهره وری آن را افزایش دهیم.

کد خبر: ۱۷۸٬۶۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha