۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۳
آغاز تبادل ۶۰۰ مگاوات برق به ترکیه| ناترازی دلیلی برای توقف صادرات نیست
وزیر نیرو خبر داد

آغاز تبادل ۶۰۰ مگاوات برق به ترکیه| ناترازی دلیلی برای توقف صادرات نیست

وزیر نیرو با بیان اینکه ناترازی برق دلیلی برای توقف صادرات نیست، گفت: امکان تبادل برق با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات بین کشورمان و کشور ترکیه فراهم شده و اکنون این تبادل صورت می گیرد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: علی اکبر محرابیان وزیر نیرو  روز دوشنبه در حاشیه افتتاح نخستین نمایشگاه تخصصی محصولات نوآورانه و فنآورانه صنعت برق در جمع خبرنگاران افزود: در سفر اخیری که به ترکیه انجام شد امکان تبادل برق با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات بین کشورمان و کشور ترکیه فراهم شد و مسئله در دستور کار قرار گرفت.

او از مذاکره با وزارت انرژی ترکیه برای مبادله برق با این کشور خبر داد و خاطر نشان کرد: در روزهای اخیر یک سیستم «بک تو بک» نصب شد و از این طریق تبادل برق صورت گرفت.

او همچنین با اشاره به اینکه نا ترازی برق دلیلی برای توقف صادرات نیست، در این زمینه توضیح داد: در ۲۰ درصد اوقات نیاز به واردات مضاعف داریم. که این نیاز در تابستان و فصل گرما که اوج مصرف است تا بتوانیم اوج مصرف را مدیریت کنیم در غیر این ایام به دلیل برق مازادی که وجود دارد می‌ توانیم برق را صادر کنیم.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: در تمامی سال به یک میزان مصرف نداریم. در چنین شرایطی تنها راه موجود یا خاموش کردن نیروگاه است که صرف اقتصادی ندارد و یا باید کار کند و برق را به سایر کشورها بفروشیم. بنابر این این سیاست را به صورت جدی دنبال می‌کنیم و با کشورهای همسایه مانند روسیه، قطر، ترکیه و از طریق کشور ترکیه با اتحادیه اروپا این عملیات در حال انجام است و شبکه‌ ها در حال اتصال است که خوشبختانه با روش «بک تو بک» این اتصال انجام شده است که در روزهای اخیر آزمایش‌ هایی را انجام داده ایم. البته برای ارسال برق به ترکیه روش‌ های دیگری وجود دارد که در دستور کار قرار دارد.

برنامه‌ ریزی برای ۱۰ هزار مگاوات برنامه‌های مدیریت مصرف برق در تابستان ۱۴۰۲

این عضو کابینه سیزدهم همچنین در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه تخصصی محصولات نوآورانه و فناورانه صنعت برق در محل پژوهشگاه نیرو، اظهار کرد: سیاست حاکم بر برق کشور در جهت رفع ناترازی برق در دو بخش تقسیم‌بندی شده است.

او بخش اول را اجرای طرح‌ های توسعه صنعت برق برشمرد و افزود: ارتقا نیروگاه‌ های موجود برای استفاده حداکثری از ظرفیت تولید و طرح‌ های توسعه‌ ای در نیروگاه‌ های حرارتی و برق‌آبی و تجدید پذیر از سیاست‌ هایی است که دنبال می‌ شود.

وزیر نیرو گفت: در کنار طرح‌ های توسعه نیروگاهی موضوع مدیریت مصرف برای افزایش راندمان و افزایش بهره‌ وری صنعت برق دنبال می‌شود.

محرابیان ادامه داد: برای تحقق مدیریت مصرف می‌بایست از آخرین فناوری‌ ها و افزارهای روزآمد بهره بگیریم.

او با اشاره به فاز اول هوشمند سازی در مورد افق پروژه هوشمند سازی برق تا پایان دولت گفت: هم در رویت پذیری و هم در کنترل پذیری در مشترکین صنعتی تقریبا به طور کامل این کار انجام شده است. در بخش چاه‌ های کشاورزی و مصارف عمومی مثل تجاری و اداری این سیاست را ادامه می‌دهیم و در کنار این بخش‌ها امسال عملیات نصب کنتورهای هوشمند مشترکین پرمصرف خانگی هم آغاز می‌شود. با مصوبه مجلس که در روز های آتی وضعیت آن مشخص می‌شود، نصب کنتور های هوشمند برای بخش خانگی هم در تکلیف‌ های ما خواهد بود و با نصب کنتور ها ظرفیت خوبی برای مدیریت مصرف فراهم می‌شود.

کد خبر: ۱۷۸٬۶۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha