۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
 تجارت مغفول زهر!
مفت خری زهر زنبور ایرانی در بازارهای جهانی

تجارت مغفول زهر!

زهر زنبور عسل با ارزشترین فراورده زنبور عسل است که در بازارهای جهانی با قیمت هرگرم ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار به فروش می‌رسد با این وجود به دلیل مشکلاتی که در بحث بازاریابی داریم هرگرم زهرزنبور ایرانی با قیمت ۱۳ تا ۱۴ دلار خرید و فروش می‌شود.

یاسمن بلوردی؛ خبرگزاری بازار-ناصر تاج آبادی، محقق زنبور عسل در خصوص ویژگی‌های زهر زنبور عسل میگوید: زهر زنبور یک مایع شفاف است که طعم تندی دارد. قابلیت انحلال بالا در آب و اسید و عدم انحلال در الکل را دارا است. در دمای معمولی در ظرف ۲۰ دقیقه ۷۰ درصد از وزن خود را از دست می دهد و زمانی هم که خشک می شود به صورت یک پودر سفید رنگ است.

تاج آبادی می افزاید: معمولا زنبورهای کارگر در دوره  ۱۸ تا ۲۱ روزگی  بیشترین زهر را دارند که غالبا برای دفاع از خود و کلنی شان استفاده می‌کنند در حالی که دیگر حشرات ممکن است از زهر خود برای کشتن طعمه هم استفاده کنند.

بالا بردن ارزش افزوده زهر زنبورعسل با فرآوری کردن و استفاده از آن در صنعت داروسازی میسر می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که بشر از چه زمانی به اهمیت زهر زنبور عسل پی برده است، می‌گوید: زهر زنبور عسل از قدیم برای زنبوردرمانی استفاده می‌شده که به صورت موضعی زهر به محل مورد نظر تزریق می شده است. اما کم کم با اختراع دستگاه های زهرگیری و تحریک کردن زنبور از آن برای مصارف دارویی استفاده میکنند.

تاج آبادی تصریح می‌کند: دستگاه های زهرگیری مورد استفاده ما کاملا داخلی است و تولیدکنندگان ما از ۴-۵ سال پیش شروع به ساخت این دستگاه ها کرده اند که عمدتا در راستای خروج از تک محصولی بوده است.

وی با بیان اینکه پرارزشترین فراورده  زنبورعسل در حال حاضر زهر زنبور است، می افزاید: قیمت هر گرم زهر زنبور عسل در بازارهای جهانی ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار است اما در ایران قیمت هر گرم  ۱۴- ۱۳ دلارمی باشد. این تفاوت قیمتی عمدتا به دلیل مشکلی است که در بحث بازاریابی داریم. از سوی دیگر در دیگر کشورها فرآوری‌هایی نیز روی زهرزنبور  انجام می شود که در نتیجه ارزش افزوده اش بیشتر می‌شود و در صنعت داروسازی از انها با قیمت بالاتری استفاده می کنند.

۹ ماهه ابتدای سال گذشته ۴ ونیم کیلوگرم زهر استحصال شده که غالبا صادر شده است

میزان میلیتین زهر زنبور عسل ایرانی بیش از ۶۰ درصد است!

این محقق زنبور عسل میگوید: زهر زنبور دارای ترکیباتی است از جمله میلیتین، که ماده بسیار موثری است و ارزش دارویی دارد. درواقع  کیفیت زهر را بر اساس ترکیبات پروتئین‌های موجود در زهر تعیین میکنند که میلیتین آن حداقل باید ۵۰ درصد ماده خشک باشد. خوشبختانه در زهر زنبور عسل ایرانی، میزان میلیتین بیشتر از ۶۰ درصد است.

تاج آبادی میگوید: با توجه به مزیت رقابتی که زهر ایرانی دارد، به تازگی صندوق توسعه صنعت زنبورداری، یک بازار مشترک بین المللی پیدا کرده است که با آنها کار می کند و درواقع این بازار روزنه ای است که بتوانیم به بازارهای جهانی رسوخ کنیم چون ما توان تولید را داریم و برای رقابت کردن بایستی ابتدا وارد بازارهای بین المللی بشویم.

این محقق موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در خصوص میزان تولید زهر زنبور عسل در کشور نیز میگوید: بر اساس آمار رسمی که معاونت امور تولید دامی وزارت جهاد کشاورزی منتشر کرده در ۹ ماهه ابتدای سال گذشته ۴ ونیم کیلوگرم زهر استحصال شده که غالبا صادر شده است.

تاج آبادی با بیان اینکه هر ۱۰ هزار زنبور کارگر یک گرم زهر خشک تولید میکنند، می افزاید: بر اساس جدیدترین آمارمعاونت امور تولید دامی وزارت جهاد کشاورزی ما ۱۰ میلیون و ۶۳۰ هزار کلنی زنبور عسل در کشور داریم. بنابراین اگر ۱۰ درصد از این تعداد را هم در نظر بگیریم که زهرگیری انجام شود، توان تولید ما رقم بسیار بالایی است.

کد خبر: ۱۷٬۸۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha