۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴
چوب لای چرخ قطعه سازان؛ کاهش تولید نیازمند مدیریت است
بازار از سمنان کزارش می دهد؛

چوب لای چرخ قطعه سازان؛ کاهش تولید نیازمند مدیریت است

سمنان - استان سمنان دارای ظرفیت‌های صنعتی فراوانی است اما قطعه‌سازی یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین تولیدات این استان محسوب می‌شود صنعتی که البته مشکلات خاص خود را نیز دارد که سبب شده تا کاهش ظرفیت تولید در این کارخانه‌ها را شاهد باشیم.

خبرگزاری بازار- بیش از ۸۰۰ قطعه خودرو در استان سمنان تولید می‌شود که البته بیشتر آن‌ها نیز در غرب این استان؛ تا آغاز سال ۹۸ تعداد قطعه سازان استان سمنان ۵۸ واحد صنعتی بودند که در سال ۹۸ نیز چهار واحد تولیدی به آن‌ها افزوده شد تا ظرفیت قطعه‌سازی خودرو در این استان افزایش یابد.

در استان سمنان همچنین بالغ‌بر ۱۰۰ واحد تولیدی مستقیم و غیرمستقیم با صنعت خودروسازی ارتباط دارد که از تراشکاری تا جوشکاری تا قالب‌گیری و ... در سطح استان فعالیت اقتصادی و تولیدی دارند.

توانمندی برای تولید خودرو و قطعه

استان سمنان همچنین درزمینهٔ تولیدات حوزه خودرو نیز توانمندی‌های زیادی دارد و امروز شاسی‌بلند فردا ای ایکس شش با طراحی زیبا توسط خودروسازی فردا تولید و روانه بازار شده است که در سال ۹۸ مراسم رونمایی از آن را شاهد بودیم.

این خودرو بهمن‌ماه ۹۸ در حالی رونمایی شد که ۳۰ دستگاه از آن به‌صورت نمونه تولید و امسال قرار است به رقابت با دیگر شاسی‌بلند های درون بازار بیاید.

خودروسازی فردا همچنین توان و ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰هزار دستگاه خودرو سواری را دارد این در حالی است که به گفته تشنه دل سرپرست صنعت معدن و تجارت استان سمنان: انواع خوارهای سنگین از قبیل لودر، کامیون، اتوبوس و خودرو سواری در سمنان تولید می‌شود و بیش از ۸۰ درصد اتوبوس‌های شهری و بین‌شهری کشور از تولیدات استان است.

صنایع شاخص در استان سمنان

پس می‌توان گفت هم قطعه‌سازی و هم خودروسازی در زمره صنایع شاخص استان سمنان محسوب می‌شوند استانی که جمعیت اندک اما موقعیت استراتژیکی دارد و بهترین مکان برای اجرای آزمایشی طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی و تولیدی است.

اما اتخاذ رویکردهای غیر کارشناسی در صنعت خودروسازی طی سال‌های گذشته صنعت قطعه‌سازی را نیز تحت تأثیر خودش قرار داده است، از یک‌سو تحریم‌ها و گرانی محصولت اولیه و فلزات و از سوی دیگر خواسته‌های عجیب‌وغریب خودروسازان همگی سبب شده تا قطعه سازان دچار مشکلاتی نیز شوند.

کمبود نقدینگی مشکل بزرگ

محمد عبدی فعال بازار قطعه خودرو در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه یکی از مشکلات عدیده قطعه سازان در سمنان و البته دیگر استان‌های کشور این است که کالای سفارش داده‌شده توسط کارخانه مثلاً ایران‌خودرو یا سایپا تولید و به کارخانه ارسال می‌شود اما پول آن بازنمی‌گردد، می‌گوید: کمبود نقدینگی به‌واسطه برگشت‌ناپذیری وجه کالاهای فروخته‌شده مهم‌ترین مشکلات خودروسازان است.

عبدی بابیان اینکه تا پایان سال گذشته بیش از ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان طلب قطعه سازان از شرکت‌های خودروسازی کشور بوده است، بیان کرد: بدون پول و نقدینگی چه‌کاری از دست قطعه سازان برمی‌آید؟ شرکت‌های خودروسازی پول نمی‌دهند از سوی دیگر مدام سفارش‌های عجیب‌وغریب هم می‌دهند برای مثال برای اینکه بتوانند از قیمت خودروها بزنند مدام قطعاتی بی‌کیفیت‌تر و سبک‌تر از قبل می‌خواهند که هر طور شده بیشتر از مردم برای یک خودرو پول بگیرند .

وی می‌افزاید: قطعه سازان این روزها وقتی اعتراض می‌کنند، تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی، مردم، فشارها، کمبود اعتبارات و بودجه و ... را بهانه می‌کنند که کارخانه‌های ماشین‌سازی پول‌ندارند! چگونه می‌شود که وقتی سایت سایپا برای ثبت‌نام خودرو باز می‌شود در ظرف سه دقیقه ۱۰ هزار خودرو به فروش می‌رود اما هنوز مشکلات فروش در این کشور وجود دارد؟

همه کار می‌کنند تا خودروساز سود کند

این فعال بازار قطعه‌سازی می‌گوید: اگر قرار باشد همه کار کنند تا ایران خور دو و سایپا سود کنند، نمی‌شود. بگویند تا قطعه سازان هم درب کارخانه‌هایشان را تخته کنند. از سوی دیگر مدام به ما فشار وارد می‌شود و ما مجبور هستیم ماهانه تولیداتمان را کاهش دهیم این امر تا یکجایی می‌تواند توسط ما تحمل شود.

سعد الهی عضو انجمن مدیران صنایع و خوشه قطعات خودرو سمنان بابیان اینکه مشکلات قطعه سازان سبب کاهش تولیدشان شده است، بیان کرد: بسیاری از این واحدها مواد اولیه برای تولید قطعه را به‌صورت نقد خریداری می‌کنند اما کالاهای خود را به خودروسازان به‌صورت اقساطی به فروش می‌رسانند.

وی بابیان اینکه دو سال پیش در همین روزها تولید کارخانه‌های قطعه‌سازی استان تا ۴۰ درصد کاهش یافت از سوی دیگر سال ۹۸ نیز شرایط برای قطعه سازان بهتر نشد و باید دید امسال چه وضعیتی پیش می‌آید.

پرداخت بدهی‌ها کم اثر

از سوی دیگر باید گفت پرداخت بدهکاری خودروسازان به قطعه‌سازان نیز دردی را دوا نکرد چراکه این پول اولاً درست تخصیص نیافت ثانیه قطعه سازهای غیر وابسته و مستقل نتوانستند مطالبات خودشان را به‌درستی دریافت کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی اتاق بازرگانی سمنان بابیان اینکه بازار قطعه سازان و خودروسازان تابعی از وضعیت جامعه است، گفت: صنعت خودروسازی با اقتصاد مردم گره‌خورده است، حیات این بخش هم در هر شرایطی دستخوش فراز و نشیب می‌شود حال‌آنکه باید صنعت خودروسازی کشور ساماندهی شود.

محمدحسن عصار حسینی بیان کرد: فقدان راهبرد وزارتخانه‌ای مهم‌ترین معضل صنعت خودرو و قطعه‌سازی است و هدف‌گذاری بلندمدت برای برنامه‌ریزی زیرساختی در صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور نداریم.

چشم انداز خودرو سازی در استان سمنان

علی اصغر جمعه‌ای رئیس اتاق بازرگانی سمنان نیز به خبرنگار بازار، می‌گوید: صنعت خودرو سازی و قطعه سازی سازی اولویت توسعه صنعت استان سمنان است و بستر لازم در شهرک صنعتی سمنان برای حضور سرمایه گذاران بخش خودروسازی وجود دارد.

وی بیان کرد: استان سمنان توان تبدیل شدن به یکی از قطب های تولید خودرو در کشور دارد و به منظور تعیین موقعیت استان سمنان در صنعت خودروسازی، پیش نویس سند توسعه صنعت خودروسازی استان تا تدوین شده است.

بسیاری امید دارند تا با ساماندهی به صنعت خودرو سازی استان شاید بتوان شرایط را برای خودروسازان هم بهبود بخشید. از سوی دیگر اما بورس و تمایل دولت به ورود شرکت ها در آن شاید بتواند تحولی را نیز در زمینه اقتصادی برای شرکت های قطعه‌سازی و تولیدی خودرو پدید آورد اما فعلاً که شاهد رقم خوردن این قبیل رویداد ها نیستیم و باید تا حصول نتیجه نهایی صبر کنیم.

کد خبر: ۱۷٬۸۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha