۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۳
آمادگی بورس برای پرواز مجدد
تعادل نسبی به بازار سرمایه باز می گردد

آمادگی بورس برای پرواز مجدد

بورس با اصلاح قیمتی 1500واحدی یکشنبه برای صعودی دیگر آماده شد.

وحید بلالی- بازار: بازار بورس در روز یکشنبه ریزشی بود اما نه مانند روز شنبه که بیشتر از 90 درصد نمادها در وضعیت قرمز قرار داشتند، معاملات امروز بورس با ریزش 1518 واحدی در شاخص کل 365 هزار ایستاد، شاخص قیمت هم وزن نیز امروز افت 2300 واحدی را تجربه کرد که نسبت به دیروز عدد بسیار کمتری است، اما شاخص 50 شرکت فعالتر با افزایش 98 واحدی و شاخص 30 شرکت بزرگتر با افزایش 138 واحدی روبرو شد که با توجه به کم بودن اما نوید روزهای درخشان بورس در آینده را می دهد.

بیشترین تاثیر منفی در شاخص کل را نماد رمپنا متعلق به گروه مپنا همراه با نماد غول بانکی وبملت که متعلق به بانک ملت است در بازار داشتند، بیشتر تاثیر مثبت بر شاخص کل را نماد شبندر از پالایشگاهی ها و نماد فولاد داشتند.

بیشتر نمادهای بانکی در روز یکشنبه قرمزپوش شدند نماد ونوین بیشترین ریزش را داشته و در آستانه صف فروش قرار داشت.

نماد بورس انرژی همچنان متاثر از بازار در صف فروش قرار داشته و کف قیمتی خود را تجربه می کند، این نماد که با افزایش فروش و عرضه محموله های نفتی، گازوئیلی، بنزینی و حتی برق مواجه است، نتوانسته رضایت سهامداران را جلب کند و نزدیک به چهار ماه در اصلاح قیمتی قرار دارد. نمادهای دیگر شرکتهای  فراکاب مانند بورس، فرابورس و کالا رشد قیمتی خوبی را در هفته های گذشته آغاز کرده اند که در دو روز ابتدایی این هفته متوقف شد.

نمادهای پالایشگاهی امروز با افزایش تقاضا مواجه شده برخی از صف فروش خارج شده و برخی دیگر نیز به صف خرید رسیدند، نماد شبندر توانست به صف خرید رسیده و بیشترین تاثیر را نیز بر شاخص کل بگذارد.

نمادهای فولادی و فلزی با فراز و نشیب مواجه بوده برخی از این نمادها مثبت بوده و برخی دیگر در آستانه صف فروش قرار داشتند.

نکته مهم دیگر افزایش قیمت طلا و دلار در شنبه بود که در صورت ادامه دار بودن می تواند تاثیر شگرف در بازار بورس داشته باشد، با افزایش قیمت دلار نمادهای که وابسته به دلار هستند افزایش خواهند یافت و نمادهایی که دلار تاثیر منفی در آن ها دارد افت خواهند کرد، اما با افزایش قیمت دلار باز هم نقدینگی و تورم بیشتر شده و در کل این عامل باعث افزایش شاخص کل و رونق در بازار خواهد شد.

لزوم آموزش های بورسی به سهامداران 

کنترل هیجان معامله گران به ویژه تازه واردان به بورس نکته ای است که باید به دقت پیگری و اصلاح شود، سازمان بورس و کارگزاری ها در این باره مسئولیت دوچندان دارند و باید با ارائه آموزش های جامع هیجان کاذب بازار را کنترل کنند. متاسفانه کارگزاری ها به هیچ وجه این مسئولیت را انجام نداده و تازه واردان بورسی در بسیاری از موارد گیج و سرگردان شده و از موسسات آموزشی مختلف خیری نمی بینند و حتی ضررهای زیادی نیز متحمل می شوند، عده ای از مدرسان بورسی که خود را حرفه ای تلقی می کنند اما به هیچ وجه توانایی آموزش را ندارند و نظارتی نیز بر حسن عملکرد آنان وجود ندارد.کانال های تلگرامی نیز قصه پر غصه ای است که در وقت مناسب به شرح آنان خواهیم پرداخت.

حراست از بازار در روزهایی که با خبرهای شوکه کننده مواجه است، عامل دیگری است که می تواند برای جلب اعتماد سرمایه گذاران حیاتی باشد، بعد از خبر ترور شهید سلیمانی و شوک شدید به بازار بورس، عده ای پیشنهاد تعطیلی بورس را مطرح کردند که با توجه به بلوکه شدن سرمایه ها توجیه چندانی ندارد، بازار بورس باید با اهرم‌های دیگری نظیر حمایت همه جانبه سازمان بورس و صندوق های سرمایه گذاری کنترل شود، این حمایت در روز یکشنبه بسیار محسوس دیده شد و با حمایت حقوقی ها 700 میلیارد تومان صف فروش نمادهای مختلف جمع آوری شد، اما این حمایت در روز شنبه آن چنان محسوس نبوده تا بیش از 90 درصد نمادهای بورسی در روز شنبه با صف فروش و افزایش عرضه مواجه شوند.

روند بازار بورس در ایران افزایشی بوده و خبرهای شوکه کننده و غیر منتظره نظیر ترور سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی می تواند تاثیری چند روزه منفی بر آن بگذارد، اما روند به صورت کلی مثبت بوده و سرمایه داران باید خود را برای رشدهای دیگر شاخص کل آماده کنند.

کد خبر: ۱٬۷۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha