۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶
۴۰ میلیون هکتار از حوزه های آبخیز کشور در محدوده شهرها قرار دارد

۴۰ میلیون هکتار از حوزه های آبخیز کشور در محدوده شهرها قرار دارد

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی کشور گفت: بیش از ۴۰ میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز کشور در حوزه‌های شهری قرار دارد.

به گزارش بازار، ابوطالب قزلسفلو مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی کشور روز دوشنبه گفت بر اساس بررسی‌های انجام شده در ستاد سازمان، از میزان ۴۰ میلیون هکتار وسعت حوزه آبخیز شهری، تاکنون در ۱۲ میلیون هکتار آن مطالعات تفضیلی - اجرایی، در ۶ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و سه میلیون هکتار آن نیز در دست اقدامات و فعالیت‌های اجرایی قراردارد.

این مسئول دفتر کنترل سیل افزود: بارش‌های امسال ۲۴ استان، ۱۱۵ شهرستان و ۲۲۴ حوزه آبخیز کشور را درگیر کرده و سطحی معادل ۶ میلیون هکتار را تحت تاثیر سیل قرار داده است.

به گفته این مقام مسئول مجموع بارش‌های سال جاری ۲.۵ میلیارد متر مکعب بود که از این میزان ۱.۵ میلیارد مترمکعب حجم سیلاب بوده است.

قزلسفلو با بیان اینکه در مدیریت سیلاب هدف جلوگیری از تلفات جانی و کاهش خسارت سیل است تصریح کرد: حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب از این سیلاب‌ها توسط سازه‌های آبخیزداری مدیریت شده و در جاهایی که اقدامات آبخیزداری انجام نشده خسارت‌های بیشتری به ابنیه، پل ها، تاسیسات و جاده‌ها و اراضی زراعی و باغی وارد شده است.

قزلسفلو گفت: بخش زیادی از سازه‌هایی که ایجاد شده ظرفیت نفوذپذیری خوبی داشته و آب‌ها را به سفره‌های زیرزمینی هدایت کرده است.

مدیر دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری با کارکردهایی که دارد می‌تواند تهدید سیل را به فرصت تبدیل نماید.

قزلسفلو یادآور شد: الگوی بارش‌ها اکنون در جهان دچار تغییر شده و ما باید در کنار انجام اقدامات آبخیزداری خود را با این شرایط سازگار نماییم و بر این اساس در سال جاری مطالعات مناطق مسکونی در اولویت قرار گرفته تا امنیت این مناطق برای جلوگیری از مخاطرات مورد توجه قرار گیرد.

این مدیر کنترل سیل در ادامه گفت: در قانون برنامه ششم توسعه انجام ۱۰ میلیون هکتار آبخیزداری پیش بینی شده که با توجه به اعتبارات تخصیص یافته بیش از ۶۰ درصد آن اجرایی و تحقق پیدا کرده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی بر اجرای طرح‌های آبخیزداری برای جلوگیری از خسارت سیل و حفظ پوشش گیاهی و حفظ منابع آب و خاک تاکید دارند و اگر تامین اعتبارات لازم انجام شود می‌توان طی دو برنامه ۵ ساله هفتم و هشتم عملیات آبخیزداری را در تمامی حوزه‌ها به پایان رساند.

قزلسفلو در باره لایحه جامع آبخیزداری نیز گفت: سازمان منابع طبیعی نظرات خود را در این باره به وزارت جهاد کشاورزی اعلام نموده تا در مرحله بررسی کمیسیون‌های تخصصی دولت قرار گرفته و سپس برای تصویب تسلیم مجلس شورای اسلامی شود.

کد خبر: ۱۷۷٬۳۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha