۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳
اما و اگرهای تولید واکسن دامی و طیور در کشور| چند درصد واکسن های صنعت دامداری داخلی است؟
بازار گزارش می دهد؛

اما و اگرهای تولید واکسن دامی و طیور در کشور| چند درصد واکسن های صنعت دامداری داخلی است؟

تولید واکسن دامی و طیور در شرایطی در کشور انجام می شود که فعالان این بخش معتقدند توان تامین نیاز بازار را دارند و از آنطرف دامداران و مرغداران نیز معتقدند بیش از ۹۰درصد واکسنهای این حوزه وارداتی است.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت دامداری و طیور کشور با چالش های بسیاری مواجه است و در این میان نیز تولید و عرضه واکسن های دامی و طیور از جمله مباحثی است که به گفته فعالان این بخش تا حد زیادی پیشرفت کرده است و از سوی تولید کنندگان صنعت دام و طیور به طور خاص، غالب واکسن های اصلی وارداتی است و تولیدات داخل در حد تامین تمام نیاز کشور نیست.

با این وجود «سهیلا مرادی» معاونت تحقیقات و فناوری یک موسسه تحقیقات واکسن در این خصوص و در پاسخ به این سوال که در بحث واکسن های دام و طیور چه جایگاهی از نظر کیفیت و حجم تولید در سطح خاورمیانه داریم، به خبرنگار بازار می گوید: از نظر کیفی و کارایی واکسن های داخل به خصوص واکسن های تولیدی مجموعه ای که در آن مشغول هستم را تایید می کنم و کشورهایی هستند که در برخی فیلدها از جمله دامی و طیوری خواستار واکسن های ما هستند و مشکلی نیست.

تحریم ها تاثیر چندانی بر برقراری ارتباط با موسسات تحقیقاتی بین المللی ندارد

مرادی افزود: با این وجود به نظر بنده مجموعه هایی که صرفا کاری را خود انجام بدهند مطمئنا پیشبردی نخواهند داشت بنابراین یک مجموعه تحقیقاتی-تولیدی خوب است که از بیرون هم بازخوردهایی در ارتباط با تحقیقات و تولیدات دارد، آنها را می بیند و در مجموعه مطرح می سازد و در ادامه بر اساس آن تصمیم گیری کنند.

بر اساس این گزارش، یکی از اصول پویا ماندن موسسات تحقیقاتی، ارتباط داشتن با موسسات تحقیقاتی بین المللی است. مرادی در پاسخ به این سوال که آیا ارتباطات موسسات تحقیقاتی کشور به خصوص در حوزه تولید واکسن دام و طیور تحت تاثیر تحریم ها دچار اختلال شده است یا خیر نیز گفت: موضوع تحریم ها موضعی است که سالها است با آن روبرو هستیم و امر جدیدی نیست اما طبق ضوابط و مقرراتی که وجود دارد و در وزارت جهاد کشاورزی آیین نامه های آن اعمال می شود، با دیگر موسسات بین المللی تعامل داریم.

در حالی که تولید کننده های واکسن دام و طیور کشور از واردات بی رویه واکسن های خارجی گلایه دارند و معتقدند تولید کننده های داخل توان تامین نیاز بازار و خودکفایی در این حوزه طی چند سال آینده را دارند، فعالان صنعت دام و طیور کشور معتقدند این شرکت ها تنها چند واکسن را تولید و عرضه می کنند و اصلی ترین واکسن های این صنعت از خارج تامین می شود

وی ادامه داد: این مراودات بین المللی می تواند در زمینه برقراری یک کارگاه آموزشی باشد، می تواند در ارتباط با این باشد که افرادی به ایران بیایند و در مجموعه های تحقیقاتی دوره ببیند و در کشورهای خود از داده هایی که به دست می آورند استفاده کنند در جهت اینکه کشور خود را در این حوزه پیشرفته تر کنند.

مرادی افزود: به هر حال ما فعالان این حوزه گروه هایی جهانی هستیم که با رفع کرونا این ارتباطات بیشتر هم می شود و قطعا تولیدات جدیدی در این میان رقم می خورد.

تاثیر کاهش بودجه بخش تحقیقاتی بر تولید واکسن در کشور

بر اساس این گزارش، یکی از مسائلی که در بودجه امسال مطرح و اعمال شد کم کردن بودجه موسسات تحقیقاتی بود که از سوی برخی مورد انتقاد نیز قرار گرفت. به خصوص اینکه کشاورزی کشور از سنتی بودن و عدم وارد شدن علم به این حوزه ضربه می بیند.

رسولی دیگر فعال تولید واکسن و سرم، در پاسخ به این سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه کاهش بودجه چقدر در حوزه کاری تولید واکسن دام و طیور اثر سوء گذاشته است، گفت: مسائل بودجه ای در کل مملکت زنجیره وار وجود دارد و همه به نوعی به هم وابسته هستند. یعنی این تاثیر در کل مملکت رخ داده و مطمئنا حوزه کاری ما هم متاثر از این موضوع بوده است.

وی ادامه داد: البته به نظر بنده اگر دیدگاه خود را درست کنیم و معتقد باشیم برای مردم کار می کنیم با بودجه های کم هم می توان قدم های خوبی برداشت. کما اینکه با توجه به شعار سال از طریق سازمان دامپزشکی همکاری های دوجانبه ای در تولید واکسن ها و فراورده های دامی و طیوری در حال صورت گرفتن است و این همکاری به سمتی می رود که از میزان واردات کاسته شود.

واردات بی رویه واکسن های خارجی؛ چالش تولید کننده های داخل

از سوی دیگر بر اساس این گزارش در حالی که به گفته «خداویردی معاون تشخیص و مدیریت درمان سازمان دامپزشکی» نیاز کشور به واکسنهای دام، طیور و آبزیان بین ۹ تا ۱۰ میلیارد دُز است و تولید کنندگان داخلی معتقدند توان تولید بخش قابل توجهی از نیاز کشور را دارند، برخی تولید کنندگان صنعت دام و طیور این ادعا را درست نمی دانند. به طوری که ناصر نبی پور رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار تهران به خبرنگار بازار گفت: بالغ بر ۹۰ درصد از واکسن های مصرفی در این صنعت از خارج می آید و تنها چند واکسن داریم که یک یا دو شرکت داخلی آن را تولید می کنند.

این در شرایطی است که برخی سازندگان واکسن دام و طیور از واردات بی رویه تولیدات مشابه خارجی در این حوزه گلایه مند هستند. به طوری که پیش از این محمد کاوه ای مدیر فروش یک موسسه تولیدکننده واکسن های دامی و طیور به بازار گفت: یکی از مشکلاتی که به طور خاص در شرکتهای تولید کننده داخلی دیده می شود این است که محصولات مشابه وارداتی بسیار زیادی داریم. در حالی که به طور ویژه در واکسنهای دامی، تولیدکنندگان داخلی توان تولید دارند اما واردات بی رویه در این واکسنها مشکل ساز شده و درخواست ما از سازمان دامپزشکی این است که در این زمینه اقداماتی انجام بدهند.

کد خبر: ۱۷۷٬۲۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha