۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
پروژه های مشترک ایران و امارات؛ ایفای نقش بیشتر در بازار انرژی جهانی| تحمیل تحریمها بر روابط دوجانبه
گفتگو با سفیر پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی؛

پروژه های مشترک ایران و امارات؛ ایفای نقش بیشتر در بازار انرژی جهانی| تحمیل تحریمها بر روابط دوجانبه

صباح زنگنه می گوید:همکاری میان ایران و امارات در زمینه انرژیهای تجدیدپذیر و فسیلی، موجب سودآوری اقتصادی برای دو کشور شده در حالی که به مصرف کنندگان جهانی در شرایط بحران انرژی کمک می کند.

تهمینه غمخوار؛ بازار: روابط ایران و امارات متحده عربی از زمان تشکیل این کشور در سال ۱۹۷۱ تاکنون دچار نوسانات زیادی شده است. با این حال و با وجود تعارض منافع، تضاد دیدگاه‌ها و تراکم بحران‌ها اما به‌ دلایلی، وابستگی اقتصادی و روابط تجاری دو کشور هیچ‌ گاه قطع نشده است.

بر همین اساس، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیداری میان شیخ عبدالله بن زاید بن سلطان آل نهیان و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران صورت گرفت؛ در حالی که دیپلمات اماراتی بر روابط تاریخی و فرهنگی با ایران تاکید و آمادگی این کشور را برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران اعلام کرد.

همچنین، وزیر امور خارجه امارات با ابراز آمادگی کشورش برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ایران، گفت: ابوظبی آماده برگزاری نشست شورای بازرگانان دو کشور و میزبانی هیات‌های ایرانی را برای نشست‌های مختلف منطقه‌ای از جمله کنفرانس های بین المللی انرژی های تجدیدپذیر است.

امیرعبداللهیان نیز با قدردانی از روابط رو به رشد با امارات در دولت ابراهیم رئیسی، از گسترش روابط با کشور همسایه در زمینه‌های مختلف استقبال کرد. وی همچنین همتای اماراتی خود را در جریان آخرین تحولات مذاکرات احیای برجام و لغو تحریم ها علیه ایران قرار داد در حالی که وزرای خارجه دو کشور در خصوص آخرین تحولات اوکراین و ابتکارات سیاسی در منطقه خلیج فارس گفتگو کردند.

در همین راستا، خبرنگار بازار گفتگویی با دکتر «صباح زنگنه»، سفیر و نماینده سابق ایران در سازمان همکاری اسلامی در رابطه با روابط اقتصادی ایران و امارات ترتیب داده که در ادامه می خوانیم:

* همانطور که می دانیم روابط بین ایران و امارات از سالهای گذشته دچار فراز و فرودهای زیادی شده است تا اینکه از ماههای گذشته، صفحه جدیدی در روابط دو کشور گشوده شد. با روی‌کارآمدن دولت سیزدهم دو طرف گام‌هایی برای احیای روابط سیاسی خود برداشتند ضمن اینکه وابستگی اقتصادی و روابط تجاری دو کشور هیچ‌ گاه قطع نشده است. با توجه به دیدار اخیر مقامات دو کشور در نیویورک، از نظر شما این دیدار تا چه اندازه می تواند سرآغاز توسعه روابط دوجانبه اقتصادی باشد؟

توسعه روابط اقتصادی میان ایران و امارات به دلیل آنکه به نفع هر دو طرف تمام می شود، طبعا مورد استقبال طرفین قرار خواهد گرفت در حالی که البته در سال‌های گذشته این روابط بر پایه تبادلات تجاری و اقتصادی بوده است. گسترش روابط تجاری دوجانبه با توجه به این موضوع که سوابق کار بین دو کشور واضح است و جمهوری اسلامی به عنوان یک قدرت اقتصادی بزرگ یا یک بازار بزرگ هم در زمینه تولید و هم مصرف شناخته می شود، می تواند برای امارات یک فرصت قابل توجه محسوب شود.

به هر اندازه که این روابط توسعه یابد و تسهیلات بیشتری برای بازرگانان دو طرف ایجاد شود، به نفع طرفین خواهد بود. نکته مهم این است که امارات دستیابی به منافع خود از طریق این رابطه را بیشتر مدنظر قرار دهد تا پیروی از دستور العملهای طرفهای ثالث را که به این کشور تحمیل می شود.

* در حال حاضر سطح روابط دوجانبه تجاری چگونه است؟

در حال حاضر سطح مناسبات دوجانبه خوب است اما با توجه به پتانسیل های موجود امکان افزایش آن وجود دارد. با نگاهی به روابط دو جانبه مشاهده می کنیم که در برهه ای روابط دو کشور دچار نوسان و روند کاهشی را طی کرد زیرا به هر اندازه که امریکا شرکتهای ایرانی را تحریم یا برخی از مقررات جدید را اضافه و تحمیل کرده است، طبعا سطح روابط دیگر کشورها با جمهوری اسلامی نیز تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش یافته است.

اما، به هر میزان که کشورها به استقلال بیشتر و رعایت و عنایت منافع ملی خود توجه نمایند، روابط دوجانبه آنها توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد.

* امارات از مدتها پیش وارد انعقاد قراردادهایی در حوزه انرژی با اسرائیل، ترکیه و هند شده است. از نظر شما راهکار گسترش سطح مناسبات با جمهوری اسلامی در زمینه انرژی چیست؟

به منظور افزایش سطح مناسبات فیمابین، ایران و امارات باید به انجام پروژه های مشترک از جمله توسعه فعالیتهای مبتنی بر انرژی شامل انرژی خورشیدی و فسیلی (نفت و گاز) و تکنولوژی های نوین در حوزه پتروشیمی و فناوریهای نانو که دوستدار محیط زیست است، بپردازد.

پروژه شیرین کردن آب دریا با استفاده از نانو تکنولوژی و نانو ذرات هم با توجه به برخورداری ایران از فناوری های جدید با هدف کاهش هزینه های شیرین کردن آب و کم کردن آثار سوء زیست محیطی در خلیج فارس، می تواند پروژه ای مشترک برای دو کشور در جهت توسعه روابط دوجانبه باشد

حتی پروژه شیرین کردن آب دریا با استفاده از نانو تکنولوژی و نانو ذرات هم با توجه به برخورداری ایران از فناوری های جدید با هدف کاهش هزینه های شیرین کردن آب و کم کردن آثار سوء زیست محیطی در خلیج فارس، می تواند پروژه ای مشترک برای دو کشور در جهت توسعه روابط دوجانبه باشد.

هر نوع همکاری میان دو کشور در حوزه انرژی چه در زمینه انرژی های تجدیدپذیر و چه سوختهای فسیلی، می تواند برای هر دو کشور در درجه نخست موجب سودآوری اقتصادی شود؛ در حالی که مورد استفاده مصرف کنندگان جهانی در شرایط بحران انرژی فعلی نیز قرار گیرد؛ یعنی در بازار انرژی جهانی نقش بیشتری ایفا نمایند.

* با گشوده شدن فصل جدید در روابط ایران و امارات، آیا بهبود روابط تهران با ابوظبی می تواند نقش کلیدی در آینده روابط ایران و عربستان و امریکا ایفا کند؟

البته هر کشوری می تواند در خصوص روابط خود در یک بسته خاصی حرکت کند. اما در فضای کلی، هر گونه بهبود در روابط ایران با یکی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، اثر مثبتی بر روابط تهران با سایر کشورهای منطقه و رایزنی ها و روند مذاکرات میان آنها خواهد گذاشت.

کد خبر: ۱۷۷٬۲۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha