ظرفیت تولید پارچه‌های رومبلی؛ ۱۵ درصد بیش از نیاز کشور

ظرفیت تولید پارچه‌های رومبلی؛ ۱۵ درصد بیش از نیاز کشور

عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران گفت: ظرفیت اسمی تولید کارخانه‌های پارچه‌های رومبلی حلقوی بیش از ۴۰ میلیون مترمربع و ۱۵ درصد، مازاد بر نیاز کشور است.

به گزارش بازار، حسن نیلفروش زاده افزود: حداکثر پارچه‌ای که برای مبلمان‌های دارای پارچه‌های حلقوی بافت مصرف می‌شود، حدود ۳۲ میلیون مترمربع است و در پارچه‌های تاروپودی نیز ۴۰ میلیون متر مربع ظرفیت تولید داریم که هم اکنون ۵۰ درصد این ظرفیت استفاده می‌شود.

وی با اشاره به دلایل کاهش ظرفیت تولید پارچه‌های رومبلی گفت: علاوه بر کاهش قدرت خرید مردم، افزایش هزینه تولید پارچه‌های رومبلی تاروپودی در مقایسه با پارچه‌های حلقوی بافت، بالاست و باعث شده تا با انباشت کالا در انبار تولیدکنندگان مواجه شویم.

نیلفروش زاده ادامه داد: واردات بی رویه، عامل دیگری است که میزان تولید را در هر دو بخش پارچه‌های حلقوی و تاروپودی تحت تاثیر قرار داده و دلیل آن این است که کالا با شرایط راحت و بدون هیچ گونه قوانین سختگیرانه‌ای در اختیار بازرگانان قرار می‌گیرد، در حالی که شرایط تولید روز به روز سخت‌تر و پرهزینه‌تر می‌شود.

وی با رد ادعای بازرگانان و مبل سازان مبنی بر ضرورت واردات پارچه رومبلی برای تنظیم و رفع نیاز بازار داخلی گفت: حدود ۲۴ میلیون خانوار در کشور وجود دارد و بر اساس برآوردهای انجام شده، ۵۰ درصد خانوارها از مبلمان استفاده می‌کنند، حال اگر این ۵۰ درصد که معادل ۱۲ میلیون خانوار می‌شود، هر ۱۰ سال یک بار مبلمان خود را تعویض کنند، میزان نیاز پارچه رومبلی ۳۲ میلیون متر مربع در سال می‌شود که کمتر از ظرفیت تولید داخلی در این محصول است، بنابراین با مازاد تولید در پارچه‌های رومبلی مواجه هستیم.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی همچنین به تاثیر قیمت پارچه بر هزینه تمام شده تولید مبلمان اشاره کرد و افزود: حداکثر سهم پارچه رومبلی از هزینه تمام شده مبلمان ۱۰ تا ۲۰ درصد است و دیگر مواد اولیه سهم ۸۰ درصدی در تولید این محصول دارند؛ با این حال، مبل سازان و بازرگانان با اظهاراتی خلاف واقع، قیمت پارچه رومبلی را یکی از دلایل افزایش قیمت مبلمان عنوان می‌کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت تولید پارچه رومبلی در کشور، نیازی به واردات در این بخش نیست، گفت: واردات رسمی و قاچاق، به شدت تولیدکنندگان را آسیب پذیر کرده است و اگر می‌خواهیم صنعت نساجی را در کشور حفظ کنیم و گسترش دهیم باید فضای امن اقتصادی را برای سرمایه گذاری در تولید فراهم کنیم.

نیلفروش زاده اضافه کرد: وقتی کنترل قاچاق را رها و واردات را سهل کرده ایم، تولیدکننده چگونه می‌تواند وارد فضای سرمایه گذاری و تولید شود؟

وی با بیان اینکه سود تولید همیشه به ایجاد اشتغال و توسعه تبدیل می‌شود، گفت: باید برای حمایت از این صنعت یک راهبرد مشخص تعریف شود، زیرا زنجیره صنعت نساجی در کشور کامل و نیازمند حمایت مناسب است که اگر این حمایت صورت گیرد می‌تواند یک بازار صادراتی مناسب برای کشور ایجاد کند.

کد خبر: ۱۷۷٬۲۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha