۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
افزایش قیمت تضمینی گندم راهکار مقابله با عرضه خارج از شبکه است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

افزایش قیمت تضمینی گندم راهکار مقابله با عرضه خارج از شبکه است

شاهرود- رضوانی، کارشناس کشاورزی با بیان اینکه تجربه خرید تضمینی در سه سال قبل چندان موفق نبود، گفت: افزایش قیمت تضمینی گندم راهکار مقابله با عرضه خارج از شبکه است.

محمد حسن رضوانی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه در سال های اخیر، تولید گندم هم گران و هم با دشواری روبرو شده بود، تاکید کرد: بسیاری از بهره برداران بخش کشاورزی استان سمنان تمایلی به فروش گندم به صورت تضمینی نداشتند چرا که می‌توانستند آن را با قیمت بالاتری عرضه کنند.

وی با بیان اینکه تا سال گذشته گندم در بهترین حالت از بهره‌برداران کیلوگرمی پنج هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌شد در صورتی که به اذعان کشاورزان هر کیلوگرم گندم دست کم شش هزار تومان هزینه داشت، تاکید کرد: در سال گذشته شاهد بودیم که خرید تضمینی گندم به ۴۰ هزار تن هم رسید که کمترین میزان در تمام این ده سال اخیر بود.

صرفه اقتصادی

این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه کشاورزان در فروش تضمینی گندم هیچ صرفه ای را نمی‌دیدند، گفت: سال گذشته گندم تا کیلوگرمی هشت هزار تومان در بازار آزاد فروخته می‌شد در نتیجه بسیاری کشاورزان تمایل داشتند که گندم شان را از این طریق عرضه کنند همین عامل باعث شد تا دولت در سال قبل با کمبود گندم روبرو شود.

رضوانی با بیان اینکه یکی از کارهایی که دولت سیزدهم انجام داد، افزایش چشم‌گیر قیمت خرید تضمینی گندم بود، تاکید کرد: قیمت گندم خرید تضمینی امسال به ۱۱ هزار و ۵۰۰ هزار تومان رسید که توانست بخش اعظم کشاورزان را مجاب کند که گندم‌شان را بفروشند و این کار توانست میزان خرید تضمینی گندم را تا ۶۳ هزار تن افزایش دهد که نشان می دهد این سیاست جواب داده است.

تا سال گذشته گندم در بهترین حالت از بهره برداران کیلوگرمی پنج هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می شد

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به سال قبل بیش از دو برابر شد بعلاوه آن دولت کیلوگرمی هزار تومان نیز مشوق به کشاورزان داد، گفت: اگر این سیاست نبود امسال یک تن گندم به دولت فروخته نمی شد و کشور با بحران گندم و آرد روبرو می شد اما خوشبختانه این موضوع صورت گرفت هر چند همچنان برخی کشاورزان هستند که اعتقاد دارند گندم در واقع باید کیلوگرمی ۱۳ هزار تومان خریداری می شد.

مصرف آب فراوان گندم

این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه گندم آب بسیار فراوانی را می خواهد و برای هر کیلوگرم آن به اذعان کارشناسان حداقل ده هزار تومان آب مصرف می شود، گفت: این محصول در زمره محصولات استراتژیک است که حتی بدون صرفه اقتصادی در زمینه آب باید تولید شود اما اگر بتوانیم هزینه تولید آن را کاهش دهیم چه بسا بتوانیم تمام مشکلات گندم کشور را حل کنیم برای مثال باید بتوانیم از ارقامی که مقاوم به کم آبی هستند بهره گیری کنیم.

رضوانی با بیان اینکه افزایش قیمت تضمینی گندم راهکار مقابله با عرضه خارج از شبکه بود، افزود: عرضه خارج از شبکه امسال به وضوح کاهش پیدا کرد و این امر سبب می شود که گندم قاچاق کاهش یابد. گندمی که با قیمت های ارزان تر به دلالان فروخته و سپس به کشورهای دیگر قاچاق می شد اما امسال به وضوح این موضوع مدیریت بهتری شد.

وی گفت: از طرف دیگر باید گفت حذف ارز ترجیحی توانسته رقم های خوبی را در اختیار دولت قرار دهد و لذا دست دولت در خرید گندم تضمینی باز شد و توانستند این اقدام را به خوبی صورت دهند اما اینکه چقدر از گندم ها آرد و به نانوایی ها اختصاص داده می شود، خود سوال بزرگی است چرا که امروز بسیاری از نانوایی ها مملو از جمعیتی است که ناراضی هستند و ساعات کار نانوایی ها و کیفیت نان ها هم به وضوح کاهش یافته است.

کد خبر: ۱۷۷٬۱۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      13 1
      بعد از دو ماه پول گندم کاران بدهید خبرگزاری چرا هیچ رسانه ای صدای کشاورز نیست
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      3 0
      بعد از دو ماه هنوز پول مارا نداده دولت ایران......
    • سعید IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      3 0
      هزینه های تولید بسیار بالاست، این صحبت های بچگانه هم سودی نداره براتون، بنده قطعا بدنبال کشت جایگزین هستم
    • نادر IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      4 0
      با قیمت ۱۳ تومان سال دیگه دولت بایست به فکر واردات گسترده گندم به قیمت جهانی باشد. من که به عنوان یک کشاورز کاشت گندم با ۱۳ تومان رو حماقت میدانم ‌. علی برکت ا..
    • IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
      3 0
      کشاورز بجز زحمت کشیدن سودی ندارن ادوات گران کود سم وغیره
    • ت IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
      1 0
      آخه 13 تومان هم شد پول??
    • سید فتاحی IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
      0 0
      تورا خدا به کفر کشاورزان باشید خودم گندم کاشتم و برداشت کردم الان واسه همین قدر زمین نمیتونم بزر بخرم باز بکارم