۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۷
برجام به تنهایی برای رشد اقتصاد و بورس کافی نیست
کارشناس بازار سرمایه:

برجام به تنهایی برای رشد اقتصاد و بورس کافی نیست

نوربخش، کارشناس بازارسرمایه گفت: برجام در کوتاه مدت شاید یکسری انتظارات مثبت ایجاد کند اما این تنها کافی نیست و اقتصاد نیازمند تحلیل بنیادی، شناخت مشکلات اساسی و بهبود شرایط است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، محمد نوربخش مدیر دارایی و کارشناس بازار سرمایه در مورد چشم انداز بورس ایران در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۱ گفت: با توجه به اینکه گزارش آمار پولی مرداد ماه توسط بانک مرکزی منتشر شد، نتایج نشان می‌دهد که همچنان موتور انتظارات تورمی روشن است.

وی افزود: بسیاری از انتظارات تورمی حداقل در کوتاه مدت به مذاکرات هسته‌ای گره خورده و متاسفانه روند مذاکرات طولانی شده است. البته برجام روی انتظارات تورمی و مدیرت این انتظارات در کوتاه مدت تاثیر دارد اما ذکر این نکته مهم است که بدانیم مسائل و مشکلات اقتصاد کشور تنها به برجام مربوط نمی‌شود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ مشکلات اقتصادی کشور فراتر از برخی مسائل چون برجام است چرا که طی سال‌های گذشته هم موتور تورم و دیگر مسائل برای کشور روشن بوده و باعث ایجاد مشکل در ساختار اقتصاد شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به خروج سرمایه از کشور و وجود برخی مشکلات بزرگ در زیرساخت‌ها، نیازمند سرمایه‌گذاری عظیمی در کشور هستیم و مسائل مربوط به صنعت نفت و صنعت برق و گاز کشور باید حل و فصل شود.

نوربخش عنوان کرد: برجام در کوتاه مدت شاید یکسری انتظارات مثبت ایجاد کند اما این تنها کافی نیست و اقتصاد نیازمند تحلیل بنیادی، شناخت مشکلات اساسی و بهبود شرایط است.

این مدیر دارایی ادامه داد: اما از آنجایی که برجام بر روی مولفه‌های اقتصادی تاثیرگذار است باید مورد بحث و بررسی بیشتر گذاشته شود.

وی با تاکید بر اینکه باید فضای کسب و کار کشور بهبود یافته و دولت نسبت به جبران کسری بودجه خود راهکارهای درست و اساسی که بر اقتصاد کشور آسیبی وارد نشود، ارائه دهد، تصریح کرد: در صورتی که سرمایه‌گذاری عظیمی در صنعت گاز انجام شود و ظرفیت‌های رشد تولید کالا و خدمات و همچنین نیروی کار از دست نرود، طی سال‌های آینده به رشد اقتصادی مورد انتظار دست می‌یابیم و در غیر این صورت، هر چه به سمت آینده پیش برویم، با اقتصادی شبیه کشور کوبا مواجه خواهیم بود.

نوربخش در پاسخ به این پرسش که در شش ماهه اول بازدهی بورس تقریباً صفر درصد بود و از سپرده بانکی و تورم جا ماند حال کدام صنایع در ۶ ماهه دوم می‌توانند بالاترین بازدهی را برای سرمایه‌گذاران داشته باشند؟ خاطرنشان کرد: صنعت پالایشی با توجه به اینکه مشکلاتی قیمت‌گذاری دستوری ندارد، صنعت پتروشیمی و صنعت سیمان هم جزو صنایعی هستند که می‌توان سهم‌های خوبی از آنها پیدا کرد.

کد خبر: ۱۷۷٬۰۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha