۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴
اما و اگرهای پرداخت تسهیلات در کرمان| معوقات بانکی سر به فلک گذاشت
در گفتگو با بازار بررسی شد؛

اما و اگرهای پرداخت تسهیلات در کرمان| معوقات بانکی سر به فلک گذاشت

کرمان- دبیر شورای هماهنگی بانک های استان کرمان ضمن تشریح اما و اگرهای پرداخت تسهیلات در پهناورترین استان کشور، رقم معوقات بانکی در کرمان را ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

بازار؛ گروه استان ها: مشکلات دریافت تسهیلات بانکی همواره مورد گلایه مردم بوده و خواهان تسهیل این روند هستند. این در حالیست که بسیاری از کشاورزان در استان کرمان به دلیل بروز بلایای طبیعی همانند سرمازدگی، سیلاب دچار خسارت سنگین شده و نیازمند دریافت تسهیلات بانکی هستند. این مساله با توجه به نقش پررنگ کرمان در تامین امنیت غذایی کشور حائز اهمیت است.

به منظور بررسی اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات کشاورزان استان کرمان، مشکلات دریافت وام ازدواج و ... با الله داد محمدی دبیر شورای هماهنگی بانک های استان کرمان گفتگو کردیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

*کشاورزان در حالی برای تغییر الگوی کشت و جبران خسارت های ناشی از بلایای طبیعی نیاز به دریافت وام دارند که در این زمینه دچار مشکل هستند؛ برای رفع این مشکلات چه اقدامی انجام شده است؟

در زمینه تسهیلات کشاورزی در طول سال سرفصل های اعتباری متنوعی داریم که باید دسته بندی شوند. در خصوص افرادی که قصد سرمایه گذاری جدید دارند، از ابتدای سال اعتبارات بند «الف» تبصره ۱۸ و کمک های فنی و اعتباری و طرح های دارای شرایط در کارگروه استانی معرفی شده اند. درخواست های مربوط به این موارد از طریق مدیریت های شهرستانی جهاد کشاورزی در کمیته استانی مطرح و بعد از تصویب اجرا می شود.

بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رقم اعتبارات کشاورزی و صنعت بند «الف» تبصره ۱۸ بوده است. بخش عمده ای از این موارد تشکیل پرونده داده و تسهیلات را اخذ کرده اند.

بخشی از تسهیلات مربوط به جبران خسارت های بلایای طبیعی مانند سرمازدگی و سیل بود که بحث کلی بررسی ها انجام شد و دولت تسهیلاتی را در نظر گرفته که ابلاغ می شود و بر اساس آن پرداخت به کشاورزان خسارت دیده انجام می شود.

*برای تسهیل بازپرداخت تسهیلات کشاورزان خسارت دیده چه تدبیری در نظر گرفته شده است؟

در سال های گذشته اقدامات خوبی انجام شده است و تا پایان سال ۱۴۰۰ تمام بدهی کشاورزان و واحدهای تولیدی کشاورزی به مدت سه سال استمهال شد.

در خصوص خسارت امسال نیاز به منابع و مجوز است. این مساله در دولت مطرح شده اما تاکنون ابلاغیه ای در خصوص امهال مطالبات نداریم. باید در نظر داشت که بانک ها فقط مجری هستند و کار تصویب را بر عهده ندارند.

سیستم مالی به عنوان یکی از دستگاه هایی که تامین مالی واحدها را انجام می دهد باید منطبق بر یکسری ضوابط کار را انجام دهد. تاکنون دولت هیچ مصوبه ای درباره امهال مطالبات کشاورزان سررسید سال ۱۴۰۱ نداشته ایم.

البته ما خودمان تمهیداتی در این زمینه ایجاد کرده ایم بر این اساس کشاورزانی که مطالباتشان را پرداخت کنند در کوتاهترین زمان ممکن (حداکثر ۲ روز) بخشی از آن مجدد در قالب تسهیلات جدید به کشاورزان بازپرداخت می شود.

*سقف این تسهیلات چگونه تعیین می شود؟

کشاورزان بعد از پرداخت تسهیلات قبلی، می توانند معادل ۸۰ درصد آن را مجدد در قالب تسهیلات جدید دریافت کنند.

*بانک ها فقط ضامن کارمند و دارای فیش حقوقی را قبول می کنند؟

الزاما ضامن نباید کارمند باشد در مواردی اعتبار بسیاری از کسبه ها ممکن است از کارمندان بیشتر باشد. اعتبارسنجی که عمدتا در نظام بانکی اجرا می شود هدفش همین است که فارغ از شغل اعتبار لازم برای تضمین داشته باشد.

*مردم از سخت گیری های بانک ها برای پرداخت تسهیلات گلایه دارند؛ در این خصوص توضیح دهید.

بانک ها به عنوان حافظ سپرده گذار سیستم بانکی تکالیف قانونی دارند. مردم منابعشان را در قالب سپرده در سیستم بانکی می گذارند و ما باید پاسخگو باشیم. حجم مطالبات غیرجاری یا معوق سیستم بانکی در سطح کشور و استان کرمان بالاست. در استان کرمان نزدیک به ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مطالبات معوق بانکی داریم.

اعتبارسنجی و اهلیت سنجی دو رکن اساسی در نظام بانکی است. در اعتبارسنجی با درج کدملی افراد رتبه اعتبارسنجی مشخص می کند. تمام فعالیت های بانکی افراد در سامانه اعتبارسنجی بانک مرکزی قابل مشاهده است.

رفتارهای گذشته افراد به لحاظ اخذ تسهیلات، پرداخت به موقع اقساط، مراوده مالی با بانک ها و... در سامانه لحاظ می شود. اعتبارسنجی بر اساس سابقه ثبت شده، انجام می شود. بانک ها بر اساس رتبه اعتباری فرد متقاضی تسهیلات را پرداخت می کنند.

*بسیاری از بازنشستگانی برای دریافت وام دچار مشکل می شوند، آیا تدبیری برای قشر در نظر گرفته شده است؟

قبول داریم که حوزه کارمندی و بازنشستگان با این شرایط حقوقی و اقتصادی دچار مشکل هستند. بخشی از بازنشستگان با توجه به تفاهم نامه که سازمان بازنشستگی کشوری و لشکری از مرکز با بانک ها ایجاد می کند به طور سالیانه تسهیلات اخذ می کند که ممکن است بخش اندکی از بازنشسته ها را پوشش بدهد. باید در نظر داشت که تسهیلات بر اساس وثیقه پرداخت نمی شود بلکه تسهیلات منطبق بر شغل و حرفه و فعالیت است بنابراین سند خانه فقط تضمین است.

نیاز جامعه به تسهیلات به مراتب بیشتر از آن چیزی است که از سوی بانک ها پرداخت می شود اما نظام بانکی قطعا نمی تواند ۱۰۰ درصد نیازهای مردم را پاسخگو باشد چرا که حجم تقاضاها بالاست. بانک بر اساس منابع اعتباری خودش و متناسب با گردش حساب افراد در بانک ها تسهیلات پرداخت می کند. بانک ها در زمینه سرمایه گذاری، تامین مالی برای سرمایه گذاری وایجاد اشتغال تکلیف دارند.

*دلیل طولانی شدن فرآیند پرداخت وام ازدواج چیست؟

برای هر فقره تسهیلات ازدواج یک ضامن نیاز است و شاید ساده ترین روشی است که در حال انجام است؛ در واقع برای این وام حداقل ها از متقاضیان خواسته شده است. اما تعداد متقاضیان وام ازداوج زیاد است.

ما بر اساس اعتباری که بانک مرکزی در سطح کشور به استان ها ابلاغ می کند، عمل می کنیم. افراد متقاضی باید در سامانه بانک مرکزی ثبت نام کنند. بانک هایی که نمادشان در سامانه مربوط به بانک مرکزی برای پذیرش باز می باشند، مشخص است. وقتی پذیرش انجام شد افراد متناسب با اعتباری که به بانک مربوطه داده شده تعیین شعبه می شوند و سپس دیگر مشکلی برای پرداخت وام وجود ندارد.

در واقع وقتی اعتبار لازم ایجاد شد، فرد تعیین شعبه می شود. تعیین شعبه به این معنی است که اعتبارش تامین شده و فرد باید با حضور در شعبه مستندات لازم وام گیرنده و ضامن را ارائه کند که پرداخت انجام شود.

کد خبر: ۱۷۷٬۰۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha