۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
صادرات سیمانی‌ها امسال بهتر از پارسال
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان عنوان کرد

صادرات سیمانی‌ها امسال بهتر از پارسال

شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: تقاضای صادراتی کلینکر افزایش داشته و در مجموع به خاطر افزایش ثبات در سیاست‌های وزارت صمت، وضعیت صادرات امسال بهتر از مدت مشابه سال قبل است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، صنعت سیمان از جمله صنایع بورسی است که حتی در دل تحریم‌ها و رکود ساخت و ساز در بازار داخل عملکرد قابل قبولی داشته و حالا هم می‌توان خوشبین بود که چه با توافق و چه بی توافق، این صنعت همچنان امکان سودسازی دارد. نسبت P/E سیمانی‌ها بر اساس گزارش‌های فصل بهار حدود ۷.۷ بوده ولی این صنعت نیز مانند سایر صنایع بورسی مورد بی‌مهری سرمایه‌گذاران واقع شده و رونقی نداشته است.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در این خصوص بیان کرد: بعد از ریزش قیمت سهام در بازار سرمایه، قیمت سهم‌های سیمانی هم افت زیادی داشته و در حال حاضر نسبت P/E سهم‌های سیمانی منطقی است.

وی اضافه کرد: در ۶ ماهه اول سال، زمزمه‌های قطعی برق کارخانجات سیمانی منجر به رشد چشمگیر تقاضای سیمان در بازار شد و به دنبال التهاب بازار سیمان، هر تن سیمان خاکستری در بورس کالا حتی به نزدیک یک میلیون تومان هم رسید. اگرچه با پیگیری‌های انجمن و مذاکره با وزیر نیرو، التهاب بازار سیمان مرتفع شد و قیمت‌ها در بورس کالا کاهش یافت؛ اما همین که شرکت‌های سیمانی (از جمله شرکت‌های سیمان فارس نو، ابیک، شمال، اردبیل، خاش و...) در مقطعی کوتاه سیمان خود را در قیمت‌های بالا عرضه کردند، سود ۶ ماهه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. احتمالا در ۶ ماهه دوم تقاضای سیمان داخلی کمتر از نیمه اول سال خواهد بود، ولی سیمانی‌ها فرصت‌هایی پیش رو دارند که می‌تواند دغدغه سهامداران سیمانی را برطرف کند.

فعال صنعت سیمان ادامه داد: تقاضای صادراتی کلینکر افزایش داشته و در مجموع به خاطر افزایش ثبات در سیاست‌های وزارت صمت، وضعیت صادرات امسال بهتر از مدت مشابه سال قبل است. از سوی دیگر جنگ روسیه و اوکراین و بحران انرژی در دنیا، تقاضای کلینکر در بازارهای صادراتی را به شدت افزایش داده و حتی تولیدکنندگان سیمان در کشورهای اطراف ما هم ترجیح می‌دهند کلینکر وارد کنند. به دنبال این اتفاق، سیمان هم در بازارهای صادراتی افزایش قیمت داشته است. ظرفیت تولید صنعت سیمان بیش از نیاز بازار داخل است و حدود ۲۰ درصد از کل حجم تولید (حدود ۱۳ میلیون تن سیمان و کلینکر) راهی بازارهای صادراتی می شود. کمیته صادرات در انجمن صنفی صنعت سیمان هر ماه قیمت‌های صادراتی را بروزرسانی می‌کند و حتما افزایش قیمت سیمان در بازارهای جهانی روی افزایش درآمدهای صادراتی سیمانی‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

کد خبر: ۱۷۶٬۹۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha