۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
کرونا تا به امروز ۵۴ میلیارد تومان به کشاورزی ایلام خسارت زده است
رئیس سازمان جهادکشاورزی ایلام در گفت‌وگو با بازار:

کرونا تا به امروز ۵۴ میلیارد تومان به کشاورزی ایلام خسارت زده است

میری، رئیس سازمان جهادکشاورزی ایلام از خسارت ۵۴ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی استان براثرشیوع کرونا خبر داد و گفت: درخواست ما از دولت سرمایه گذاری در محصولاتی مانند کلزا و چغندرقند است که قابلیت تولید بالایی در این استان دارد.

یاسمن بلوردی؛ خبرگزاری بازار-سیدمحمدتراب میری رئیس سازمان جهادکشاورزی ایلام در خصوص تاثیر شیوع کرونا بر بخش کشاورزی استان گفت: کرونا در همه جای کشور تاثیر خود را گذاشته است و استان ایلام نیز از این امر مستثنی نبوده است. به طوری که در بخش دام، لبنیات، مرغ و گوشت قرمز با کاهش قیمت مواجه هستیم.

میری افزود: همچنین فروش آبزیان مان نیز کاهش یافته است و علاوه بر آن گل نرگس که زمان فروش‌اش عمدتا اسفندماه است، روی دست نرگس‌کاران ماند. به این ترتیب کرونا بر بخش کشاورزی استان اثر منفی گذاشته و تولید کنندگان آسیب دیده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تا به امروز خسارت‌های وارد شده بر بخشهای مختلف کشاورزی استان ۵۴ میلیارد تومان برآورد شده است.

هدفمان فعال کردن واحدهای دامداری راکد و تکمیل ظرفیت واحدهایی است که با حداقل ظرفیت کار میکنند

میری گفت: تا پیش از شیوع کرونا کشاورزی استان در وضعیت خوبی بود و تنها مورد این بود که توسعه بیماری‌های برگی غلات را داشتیم که با سمپاشی به موقعی که صورت گرفت مهار شده است. همچنین در بحث تامین نهاده ها و بحث کود مشکلاتی داشتیم که خوشبختانه برطرف شد.

وی تصریح کرد: یکی از کارهای اساسی ما در استان، بحث توسعه سیستمهای آبیاری است به طوری که در سفر اخیر وزیر،  ۲۶ هزار هکتار شبکه فرعی و شبکه مدرن تامین آب را افتتاح کردیم. همچنین در بحث تامین آب چند پروژه دیگر نیزامسال به ثمر می رسد.

میری اظهار داشت: در حوزه دام برای سال جدید برنامه توسعه نداریم و درحال حاضر برنامه مان فعال کردن واحدهای دامداری راکد و همچنین تکمیل ظرفیت واحدهایی است که با حداقل ظرفیت کار میکنند. چون الان تولید محصولات دامی استان از شیر گرفته تا گوشت قرمز و گوشت سفید چند برابر مصرف ایلام است.

با راه اندازی کارخانه قند در ایلام میتوانیم چغندرقند پاییزه را به عنوان یک ظرفیت داشته باشیم

رئیس سازمان جهادکشاورزی ایلام گفت: اصلی‌ترین محصول کشاورزی که ما میتوانیم روی آن سرمایه گذاری و بهره برداری کنیم، دانه های روغنی مثل کلزا و همچنین غلات، گندم و ذرت  است که می‌توانیم در این زمینه ها به خوبی فعالیت کنیم.

میری تصریح کرد: از سوی دیگر اگر کارخانه‌های قند پای کار باشند یا بتوانیم یک  سرمایه‌گذار برای ایجاد کارخانه قند داشته باشیم، چغندرقند پاییزه را میتوانیم به عنوان یک ظرفیت در استان داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر کاشت چغندر قند داریم اماچون کاخانجات متعلق به استانهای دیگر است معمولا پای کار نمی‌آیند. این در حالی است که چغندرقند محصولی است که کارخانجات باید خرید آن را تضمین کنند چون کشت پردردسری است.

وی خاطرنشان کرد: برای محصول چغندرقند ما یک سرمایه گذار جذب کردیم و تا حدودی هم کارها پیش رفت اما به دلیل تحریم‌ها و تامین نشدن  ارز مورد نیاز برای خرید ماشین آلات  این ناتمام باقی ماند.

میری در پایان : با بیان این موضوع که ما در استان ایلام از نظرتولید وضعیت خوبی داریم اما از نظر تکمیل زنجیره‌ها عقب هستیم  و نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی داریم افزود: سرمایه گذاران بخش خصوصی استان آنقدری نیستند که پای کار بیایند بنابراین هلدینگهای خصولتی سرمایه گذار اگر الزام به سرمایه گذاری داشته باشند، میتوانند در ایلام در این زمینه سرمایه گذاری کنند. به همین دلیل درخواست ما از مسئولین این است که ما را به عنوان یک استان مرزی که ظرفیت دارد دریابند و سرمایه گذاری کنند تا به این ترتیب خلاهای مان را در بحث تولید پر کنیم.

کد خبر: ۱۷٬۶۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha