۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵
«تارا» برقی در یک قدمی بازار| قطعات خودروهای الکتریکی بومی سازی شد
گزارش اختصاصی «بازار» از ایران خودرو

«تارا» برقی در یک قدمی بازار| قطعات خودروهای الکتریکی بومی سازی شد

ظهر امروز با حضور مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و اصحاب رسانه در جتکو نمونه نیمه صنعتی تارا الکتریکی معرفی شد، این خودرو با یک بار شارژ ۳۰۰ کیلومتر پیمایش دارد.

بازار؛ گروه خودرو: ظهر امروز با حضور مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، کیانوش پورمجیب قائم مقام اجرایی مدیرعامل، کیوان وزیری مدیرعامل تام، داود اسماعیل پور مدیرعامل جتکو، محسن رضایی منش معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول و اصحاب رسانه نمونه نیمه صنعتی تارا برقی معرفی شد.

تارا به عنوان جدیدترین پلت فرم در صنعت خودرو داخل کشور به عنوان نخستین خودرو الکتریکی تولید انبوه آبی پوشان جاده مخصوص راهی بازار خواهد شد. عرضه خودرو برقی به خیابان ها فقط وظیفه خودروسازان به تنهایی نیست، بلکه باید زیرساخت هایی از جمله ایستگاه شارژ، تامین برق و طرح های حمایت از مشتری فراهم باشد. به بیانی بهتر وزارتخانه های صمت و نیرو در کنار سایر ارکان دولت باید مسیر عرضه خودروهای الکتریکی به بازار را برای خودروسازان تسهیل کنند.

«تارا» برقی در یک قدمی بازار| قطعات خودروهای الکتریکی بومی سازی شد

تارا الکتریکی با یک بار شارژ می تواند مسافت حدود ۳۰۰ کیلومتر را پیمایش کند. برای تولید این خودرو نیز برنامه ریزی جهت توانمندسازی زنجیره تامین و شبکه خدمات پس از فروش نیز در نظر گرفته شده است

۳۰۰ کیلومتر پیمایش با یک بار شارژ تارا

کیوان وزیری مدیرعامل شرکت تام به عنوان نخستین سخنران این مراسم با اشاره به توسعه خودروهای برقی در دنیا، گفت: در سال های آینده سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری برای ارتقا و توسعه خودروهای الکتریکی در دنیا انجام خواهد شد که نصف این سرمایه گذاری توسط چینی ها انجام خواهد شد.

مدیرعامل تام با اشاره به بحث دانش بنیان تارا الکتریکی در گروه صنعتی ایران خودرو، افزود: در خودروهای الکتریکی دو قطعه بسیار مهم وجود دارد که شامل؛ باتری و درایور(قوای محرکه الکتریکی) است. برنامه ریزی و سرمایه گذاری هایی انجام شده که در سال آینده تولید دو قطعه مهم مذکور در کشور صورت گیرد.

وزیری با اشاره به تکنولوژی بالای باتری تارا و پکینگ سل های آن در کشور، بیان کرد: تارا الکتریکی با یک بار شارژ می تواند مسافت حدود ۳۰۰ کیلومتر را پیمایش کند. برای تولید این خودرو نیز برنامه ریزی جهت توانمندسازی زنجیره تامین و شبکه خدمات پس از فروش نیز در نظر گرفته شده است.

«تارا» برقی در یک قدمی بازار| قطعات خودروهای الکتریکی بومی سازی شد

با قطعه سازان به صورت ویژه همراهی لازم را جهت طراحی و تولید انبوه قطعات تارا الکتریکی داشتیم

همراهی قطعه سازان برای تولید تارا

محسن رضایی منش معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول گروه صنعتی ایران خودرو، به عنوان دومین سخنران با اشاره به اهداف تعریف شده در این خودروسازی، گفت: ضمن دریافت مجوزهای لازم از دستگاه متولی برای تولید انبوه تارا الکتریکی و آمادگی این موضوع در شرایط فعلی، با قطعه سازان به صورت ویژه همراهی لازم جهت طراحی و تولید انبوه قطعات تارا الکتریکی را داشتیم.

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول گروه صنعتی ایران خودرو، با اشاره به ارزیابی و بررسی محصولات جهت تولید انبوه خودرو الکتریکی، بیان کرد: پس از بررسی های فراوان تارا را به عنوان داشتن جدیدترین پلت فرم انتخاب کردیم. فعالیت های مشترک متعددی با جتکو برای تعریف الزامات خودرویی داشتیم، با همین هدف به دنبال صنعتی سازی و صحه گذاری تارا الکتریکی رسیدیم. تغییراتی در راستای جانمایی پک های باتری در مرکز تحقیقات انجام دادیم و نهایتا سیستمی برای مشخصه های فنی و الزاماتی برای سازندگان ایجاد کردیم.

وی افزود: شناسایی سازنده و سیستم ها یکی از موضوعاتی بود که در دستور کار پروژه قرار گرفت. منابعی را در جهت شناسایی و ارزیابی سازنده ها انجام دادیم. کارگروهی را با تام و جتکو و مرکز تحقیقات گروه صنعتی ایران خودرو تشکیل دادیم که پروسه های مناسب برای تست و ارزیابی خودروهای الکتریکی را فراهم کنند.

«تارا» برقی در یک قدمی بازار| قطعات خودروهای الکتریکی بومی سازی شد

جتکو به عنوان شرکت دانش بنیان به هابی جهت گردآوری تمام شرکت های دانش بنیان که قطعات و زیرساخت های خودرو الکتریکی طراحی و تولید می کنند را کنار هم جمع می کند

بومی سازی بالا قطعات تارا الکتریکی

داود اسماعیل پور مدیرعامل جتکو، در خصوص ساخت تارا الکتریکی، گفت: اجرای پروژه خودرو برقی و روش اجرای آن یک نوآوری در صنعت خودرو محسوب می شود. جتکو به عنوان شرکت های دانش بنیان جهت گردآوری تمام شرکت های دانش بنیان که قطعات و زیرساخت های خودرو الکتریکی طراحی و تولید می کنند را کنار هم جمع می کند. با همین سیاست تمام قطعات خودرو الکتریکی غیر از باتری و درایور را بومی ساز کرده ایم.

وی در پایان اظهار داشت: تیم خودرو الکتریکی جتکو به کمک نهاد ریاست جمهوری، تام و مرکز تحقیقات گروه صنعتی ایران خودرو توانستیم این نوآوری را ایجاد کنیم.

گروه صنعتی ایران خودرو برای انجام تست تصادف تارا الکتریکی قرار داد همکاری با دو کشور آلمان و اسپانیا منعقد کرده است

مدیران ایران خودرو به بازار پاسخ دادند

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول گروه صنعتی ایران خودرو، در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه «بازار» مبنی بر اینکه تست تصادف تارا الکتریکی در کدام کشور انجام خواهد شد، گفت: با توجه به جبر تحریم های ظالمانه علیه کشور، دو کشور آلمان و اسپانیا در بحث تست تصادف با صنعت خودرو کشور همکاری دارند. قرار دادهایی برای تست تصادف تارا الکتریکی، تی اف۲۱ و ریرا با آن ها منعقد کردیم. برای نخستین بار یک سرور محاسبه سی ای ایی در توسط جتکو خریداری و نوع تغییرات در آن ذکر می شود.

کیوان وزیری مدیرعامل شرکت تام در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار «بازار» در خصوص نوع باتری خودرو تارا و عمرمفید آن، بیان کرد: یکی از پیشرفته ترین تکنولوژی های حال حاضر صنعت و صنعت خودرو باتری های لیتیومی است، شرکت جتکو به علم این موضوع رسیده و طی همکاری با شرکت صبا باتری به این موضوع رسیدیم. مهم در شرایط فعلی رسیدن به علم دانش بنیانی جهت تولید خودروهای الکتریکی است.

«تارا» برقی در یک قدمی بازار| قطعات خودروهای الکتریکی بومی سازی شد

در حاشیه نشست خبری

دوره مدیریت قبلی گروه صنعتی ایران خودرو یک دستگاه خودرو تسلا جهت الگو برداری برای طراحی برخی از قطعات محصولات الکتریکی این خودروساز به کشور وارد شده بود. در دنیا عرفی جهت طراحی و تولید خودروها به نام الگو برداری یا بنچ مارک وجود دارد، این مساله به کاهش هزینه های تحقیقاتی نیز کمک بسزایی می کند. مدیران فعلی گروه صنعتی ایران خودرو با نگرش مثبت، امروز در پاسخ به سوال یکی از اصحاب رسانه این موضوع را تایید کردند.

از سوی مدیرعامل تام با اشاره به بودجه ۴۵ میلیارد تومانی برای طراحی و ساخت ۳ دستگاه خودرو تارا الکتریکی، بیان کرد: قراردادهای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت تامین هزینه ساخت ۲۰ دستگاه تارا الکتریکی دیگر با هزینه کمتر منعقد شده است.

در پایان باید اشاره داشت که صنعت خودرو محرک ۳۰۰ رشته صنعتی دیگر است، اگر خودروسازان محصول الکتریکی باید تولید و عرضه کنند، نیاز به پیشرفت صنعت برق، الکترونیک و پلیمر نیز در کشور وجود دارد. نمی توان صرفا از صنعت خودرو انتظار بیشتر از تولید خودرو داشت، معمولا دولت ها برای توسعه محصولات الکتریکی در دنیا، نه تنها بسته های تشویقی به خریداران این خودروها عرضه می کنند، بلکه خودروسازان را حمایت جهت نیل به اهداف خود می کنند. متاسفانه در کشور تاکنون با گذشت یک دهه از ورود به طراحی و ساخت خودرو الکتریکی، حمایت دولتی برای صنعت خودرو ایجاد نشده است.

کد خبر: ۱۷۶٬۶۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha