۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
آشنایی با شهرک صنعتی های تهران

آشنایی با شهرک صنعتی های تهران

شهرک صنعتی به منطقه ای گفته می شود که در فاصله حداقل ۲۰ کیلومتری از شهرها قرار گرفته است و تمامی تمرکز این منطقه بر توسعه تولیدات صنعتی در خارج از شهرها می باشد.

به گزارش بازار، شهرک صنعتی به منطقه ای گفته می شود که در فاصله حداقل ۲۰ کیلومتری از شهرها قرار گرفته است و تمامی تمرکز این منطقه بر توسعه تولیدات صنعتی در خارج از شهرها می باشد تا تاثیرات آلایندگی بر مردم به حداقل برسد. در سال های اخیر شهرک های صنعتی فراوانی در اطراف شهرهای بزرگ به وجود آمده است که شهرک های صنعتی تهران یکی از آنها می باشد. در این مقاله با شهرک های صنعتی و انواع آن و سپس با بعضی از شهرک های صنعتی اطراف تهران آشنا می شویم.

شهرک صنعتی چیست؟

شهرک صنعتی به مجموعه ای از واحدهای صنعتی که در یک منطقه مشخص شده احداث و شروع به فعالیت می کنند، گفته می شود. وظایف شهرک های صنعتی به طور عمده تولید و فروش محصولات و همچنین توسعه وضعیت اقتصادی کشور است. معمولا در بعضی از شهرک های صنعتی، تعداد بسیار بالایی واحدهای نیمه فعال یا تعطیل وجود دارد که در صورت فعال شدن باعث اشتغال زایی و جذب نیروهای انسانی بیشتر می شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله آشنایی با شهرک صنعتی را مطالعه کنید.

انواع شهرک صنعتی

شهرک های صنعتی به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه به بررسی هر کدام از آنها می پردازیم.

شهرک صنعتی پژوهشی

شهرک های صنعتی پژوهشی همیشه در کنار دانشگاه ها ایجاد می شوند. در این شهرک ها به فعالیت های پژوهشی و توسعه صنعتی و همینطور برنامه های پژوهشی صنایع مختلف پرداخته می شود و واحدهای صنعتی و تولیدی دیگر اجازه فعالیت در این شهرک ها را ندارند.

شهرک صنعتی عملکردی

فعالیت صنایع موجود در شهرک صنعتی عملکردی با یک صنعت خاص ارتباط مستقیم دارد به طوری که هر کدام از واحدهای تولیدی کوچک، وظیفه ها و کارکردهای خاص و قسمتی از آن صنعت خاص را بر طبق تقسیم کار بین آن ها انجام می دهند.

شهرک صنعتی تخصصی

آشنایی با شهرک صنعتی های تهران

صنایع و کارگاه های موجود در شهرک های صنعتی تخصصی، فقط در یک زمینه خاص مشغول به فعالیت هستند. این شهرک ها امتیازاتی مانند همکاری در زمینه فنی و آموزش حرفه ای، تهیه و خرید گروهی و دسته جمعی مواد خام و اولیه مورد نیاز صنعت های مستقر در شهرک ها را دارند.

شهرک صنعتی ترکیبی

شهرک های صنعتی ترکیبی، مرسوم ترین نوع شهرک ها در کشور محسوب می شوند. این شهرک ها با صنایع متنوع و فعالیت های مختلف که از لحاظ عملکرد ارتباط مستقیمی با یکدیگر ندارند.

آشنایی با شهرک های صنعتی تهران

در چند سال اخیر تاسیس شهرک های صنعتی در اطراف شهرها رشد زیادی گرفته است به طوری که این شهرک ها در اطراف بیشتر شهرها همچون تهران ایجاد شده اند. تهران به دلیل داشتن منابع انسانی و دسترسی به بازار مصرف بیشتر از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. همین امر باعث شده در حومه تهران شهرک های صنعتی زیادی دایر شوند که در ادامه با بعضی از شهرک های صنعتی تهران آشنا می شویم.

شهرک صنعتی کمرد

شهرک صنعتی کمرد که اغلب با نام منطقه صنعتی کمرد آن را می شناسند، در جاده قدیم تهران – بومهن و ۲۴ کیلومتری شهر تهران واقع شده است. از ۳ دهه پیش تاکنون بر وسعت و ساخت و سازهای منطقه کمرد افزوده شده به طوری که در چند سال اخیر تعداد واحدهای صنعتی که در این شهرک مشغول به فعالیت هستد به بیش از ۷۰۰ واحد صنعتی می رسد.

شهرک صنعتی نصیر آباد

شهرک صنعتی نصیرآباد در جنوب استان تهران و در محور تهران - رباط کریم و ۲ کیلومتری از رباط کریم واقع شده است. این شهرک صنعتی در مساحتی بالغ بر ۲۴۳ هزار هکتار و ۲۵۰ واحد صنعتی تاسیس شده است. از کارخانه هایی که در این شهرک صنعتی مشغول به کار هستند می توان به صنایع تخم مرغ تلاونگ، شرکت روناک پروتئین، لبنیات تندیس و ... اشاره کرد.

شهرک صنعتی چرمشهر

شهرک صنعتی چرمشهر، در مساحتی به وسعت ۲۰۰ هکتار در جاده تهران- ورامین و ۸۵ کیلومتری استان تهران واقع شده است. این شهرک با هدف استقرار سوله های تولید چرم، افتتاح و راه اندازی شده است و به دلیل موقعیت خاصی که دارد توانسته است نظر بسیاری از فعالان حوزه چرم را به خود جلب کند. از کارخانه هایی که در این شهرک مشغول به فعالیت هستند می توان به شرکت صادراتی پوست و چرم پیگیر، شرکت چرم هما، چرم شاهد و چرم گلستان اشاره کرد.

شهرک صنعتی شمس آباد

آشنایی با شهرک صنعتی های تهران

شهرک صنعتی شمس آباد یکی از بزرگترین شهرک های صنعتی تهران می باشد که در جنوب استان تهران واقع شده است. این شهرک از نظر مکانی به فرودگاه بین المللی امام خمینی و ایستگاه راه آهن نزدیک می باشد. شهرک صنعتی شمس آباد برای رفاه حال پرسنل و نیروی کار مشغول در آن ایستگاه هایی مخصوص در سطح شهر دارد که پرسنل همه روزه با مراجعه به آن ایستگاه ها می توانند در محل کار خود حاضر شوند.

شهرک صنعتی عباس آباد

شهرک صنعتی عباس آباد به مساحت ۱۰۲۹ هکتار در جاده تهران – گرمسار و ۴۵ کیلومتری تهران واقع شده است. بیشتر صنایع مشغول به کار در این شهرک در زمینه های شیمیایی، برق و الکترونیک، فلزی، غذایی، نساجی، سلولزی و ... فعالیت می کنند. از کارخانه هایی که در شهرک صنعتی عباس آباد مشغول به فعالیت هستند می توان به شرکت صنایع امرسان، سام کابل، کارخانه صنایع ارتباطی پایا و ... اشاره کرد.

شهرک صنعتی خرمدشت

شهرک صنعتی خرمدشت، ۳ دهه پیش با مساحتی در حدود ۲۵۰ هکتار در شرق تهران، منطقه پردیس شروع به فعالیت کرد. این شهرک صنعتی با وجود برخورداری از توان صنعتی بالا توانسته است تعدادی از واحدهای صنعتی بزرگ از جمله صنایع ماشین سازی ایران تکنیک، ماشین سازی مرشدی، شرکت لوازم خانگی پویا مکث را در خود جای دهد.

شهرک صنعتی خاوران

شهرک صنعتی خاوران یکی از شهرک های صنعتی جنوب تهران است که در جاده خاوران قرار گرفته است. این شهرک صنعتی ۲۵۰ هکتار مساحت دارد و در ۱۰ کیلومتری شهرستان پاکدشت واقع شده است. بیشتر فعالیت های شهرک صنعتی خاوران در حوزه فلز و چوب است و تعداد پرسنل این شهرک در حدود ۵ هزار نفر می باشد.

شهرک صنعتی شهریار

شهرک صنعتی شهریار که با ۵۰۰ هکتار در شهرستان شهریار منطقه صفادشت قرار دارد و به تازگی به یکی از بهترین شهرک های صنعتی استان تبدیل شده که همین موضوع باعث شده است توجه برخی از سرمایه گذاران را به خود جلب کند و روند فعالیت در این شهرک رو به رشد می باشد.

سخن پایانی

در این مقاله در زمینه شهرک های صنعتی استان تهران صحبت شد و بعضی از شهرک های صنعتی استان تهران را با هم بررسی کردیم. چندین شهرک صنعتی در استان تهران وجود دارند که در مرحله راه اندازی و شروع فعالیت های خود هستند که امیدواریم با احداث صنایع جدید در این شهرک ها به رشد صنعت کشور سرعت زیادی ببخشد.

کد خبر: ۱۷۶٬۵۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha