۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
لیتیوم استرالیا، قیمت‌ های جهانی را به ثبات رساند| افزایش تقاضای خودروسازان برای لیتیوم

لیتیوم استرالیا، قیمت‌ های جهانی را به ثبات رساند| افزایش تقاضای خودروسازان برای لیتیوم

در شرایطی خودروسازان بزرگ دنیا برای افزایش تیراژ خودروهای الکتریکی در مقایسه با محصولاتی که از پیشرانه مبتنی بر سوخت های فسیلی بهره می برند در تلاش هستند که قیمت لیتیوم نگران کننده است.

بازار؛ گروه خودرو: صنعت خودرو دنیا به سمت افزایش تیراژ خودروهای الکتریکی تا حذف سوخت های فسیلی حرکت کرده است و این موضوع هر چند مزایایی برای کاهش آلاینده های هوا دارد اما زنجیره تامین خودروسازان را در کمبود لیتیوم ماده حیاتی برای باتری های لیتیومی مصرفی در خودروهای الکتریکی به چالش کشیده است.

در همین راستا برخی از خودروسازان برای ربودن گوی سبقت از دیدگر رقیب های خود در بازار خودرو به سمت ملاکی معادن لیتیوم رفته اند. حتی در این رابطه شرکت خودروسازی تسلا پا را از استخراج لیتیوم از معادن فراتر گذاشته و به سمت بازیافت این فلز ارزشمند نیز حرکت کرده است؛ چرا که تامین لیتیوم برای صنایعی همچون خودروسازی به چالشی بزرگ تبدیل شده و کارشناسان معتقدند این معضل حتی تا سال ۲۰۳۰ نیز ادامه می یابد.

در این راستا حتی دولت چین نیز سیاست هایی را برای جلوگیری از افزایش بهای لیتیوم اتخاذ کرده و از صاحبان معادن خواسته که قیمت نهایی لیتیوم از هزینه های تولید فاصله چندانی نداشته باشد و تولیدکنندگان با مصرف کنندگان این فلز به توافق های بلند مدت برای همکاری دست یابند. بر این اساس حتی سیاست دولت چین هم مبتنی بر این موضوع است که از سود تولیدکنندگان لیتیوم کاسته شود اما ضربه ای سیاست بین المللی افزایش تولید خودروهای الکتریکی وارد نشود.

افزایش بهای لیتیوم نگران کننده است

با تمام این برنامه ریزی ها طی هفته های اخیر همچنان قیمت لیتیوم مسیر صعودی خود را طی کرده و همچنان منجر به افزایش نگرانی خودروسازان شده است. در همین شرایط یک شرکت تولید کننده مواد معدنی استرالیایی به نام پیلبارا نسبت به عرضه لیتیوم تولیدی خود اقدام کرده است، اتفاقی که به اعتقاد کارشناسان باعث ثبات نسبی بازار می شود. در این رابطه پیلبارا اعلام کرد: یک خریدار نسبت به تحویل معادل ۷ هزار و ۷۰۸ دلار در هر تن کنسانتره اسپودومن - نوعی لیتیوم نیمه فرآوری شده - به چین اقدام کرده است.

این شرکت معدنی اضافه کرد: فروش این محموله ۵ هزار تنی در روز سه شنبه با قیمت بالای ۷ هزار و ۱۲ دلار در آخرین حراجی در بورس مواد تولید باتری در اوایل آگوست مقایسه می شود. این جهش تقریباً مطابق با افزایش لیتیوم تصفیه شده در چین است؛ جایی که قیمت مواد اولیه تولید باتری از هفته گذشته رکورد های جدیدی را به ثبت رسانده است چرا که تقاضای قوی از خودروهای برقی با کاهش عرضه مواجه شده است.

همچنین افزایش هزینه های تولید منجر به این شده که فشار بر روی زنجیره تامین افزایش یابد و این موضوع در حال حاضر باعث کاهش سود شده و تولیدکنندگان باتری را وادار می کند تا قیمت فروش خود را افزایش دهند.

کد خبر: ۱۷۶٬۵۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha