۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۲
مشهد در تکاپوی میزبانی میلیونی از زائران| ظرفیت هتل‌ها تکمیل شد
بازار گزارش می دهد؛

مشهد در تکاپوی میزبانی میلیونی از زائران| ظرفیت هتل‌ها تکمیل شد

مشهد- حرکت کاروان‌های پیاده و هیئت‌های مذهبی به سمت مشهد الرضا (ع) و هم‌چنین تکمیل شدن ظرفیت ۱۰۰ درصدی هتل‌ها در سه روز پایانی ماه صفر گواه از سیل عظیم زائران به مشهد مقدس را دارد.

بازار- گروه استان‌ها: افزایش تقاضا برای پیش‌خرید بلیت در پایانه‌های مسافربری و آژانس‌های مسافرتی و نیز خبرهای منتشره از هیئت‌های مذهبی مبنی بر آغاز راهپیمایی هزاران زائر به سمت مشهد نشان از ازدحام جمعیت در هفته آینده در این شهر دارد.

باوجود تکاپوی بسیاری از دستگاه‌های خدمت رسان برای میزبانی از این زائران دغدغه اسکان این تعداد مسافر که بنا بر اظهارات معاون استاندار به تعداد ۸ میلیون نفر خواهد رسید کاری دشوار و بنا بر گفته شهردار مشهد از عهده دستگاه‌های اجرایی خارج است.

به گزارش خبرنگار بازار پیش‌بینی حضور میلیونی زائران در دهه پایانی ماه صفر موجب شده تا مسئولان دست یاری به سمت شهروندان مشهدی بلند کرده و به‌رسم میهمان‌نوازی خواسته‌اند تا هر شهروند

تأمین اقامت برای همه زائران ضرورت ندارد

معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی بابیان اینکه پیش‌بینی ۶ تا ۸ میلیون زائر برای دهه پایانی صفر امسال داریم در جلسه نشست قرارگاه رسانه‌ای خراسان رضوی در جمع اصحاب رسانه اذعان کرد: متوسط اقامت زائر در مشهد کمتر از سه شب است و با در نظر گرفتن احتمال حضور ۷ میلیون زائر، هر شب از دهه پایانی صفر، اقامت ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را خواهیم داشت.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد بیان کرد: اگر این واقعیت را قبول کنیم که عمده زائران دهه آخر صفر خراسانی‌ها هستند که نیمی از آن‌ها دارای امکان اقامت در مشهد هستند، بنابراین تأمین اقامت برای همه زائران پیش‌بینی‌شده ضرورت ندارد.

مشهد در تکاپوی میزبانی میلیونی از زائران| ظرفیت هتل‌ها تکمیل شد

وی بابیان اینکه ظرفیت‌های اقامتی پیش‌بینی‌شده بخصوص در مشهد در بخش مدارس و ظرفیت‌های شهرداری به ترتیب با ۱۵۰ هزار و ۷۰ هزار نفر شب در ایام پایانی صفر امسال بی‌سابقه است، ادامه داد: رسانه‌ها باید به اطلاع‌رسانی مفید و حداکثری به زائر کمک کنند؛ ضمن اینکه اولویت و مسئله ما زائر است.

وی افزود: یکی از مشکلات زائران در مشهد کرایه حمل‌ونقل است که اگر اطلاع‌رسانی به زائران انجام شود احتمال تخلف بسیار کم می‌شود.

معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه درصد نارضایتی زائران از میزان تخلفات بیشتر است، گفت: رشد قیمت‌ها در سال جاری در همه بخش‌های فوق‌العاده و با سرعت بوده که در این میان مردم با اقلام مصرفی و افزایش قیمت آن‌ها مأنوس شده‌اند، اما برخی خدمات ازجمله اقامت از مواردی است که به دلیل عدم مورد مصرف بودن آن طی ۲ سال ایام کرونا، مواجهه با آن موجب شگفتی زائران می‌شود.

تکمیل شدن ظرفیت مراکز اقامتی

مسئول کمیته اسکان ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی نیز بابیان اینکه بیش از ۷۰ درصد ظرفیت هتل‌ها در مشهد تکمیل‌شده است به بازار گفت: ضریب اشغال تخت‌های مراکز اقامتی در برخی از هتل‌های پیرامون حرم مطهر رضوی به ۱۰۰ درصد رسیده است.

یوسف بید خوری بابیان اینکه بیش از ۱۳۵ هزار تخت در تأسیسات گردشگری مشهد مقدس آماده پذیرش زائران دهه آخر صفر است افزود: ۵۵۸ هزار نفر مجموع ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده است که این ظرفیت را به مرز ۶۰۰ هزار نفر خواهیم رساند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی بابیان اینکه بر همین اساس علاوه بر واحدهای رسمی، واحدهای اسکان موقت شامل مراکز اسکان شهرداری، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه، مدارس و آموزشگاه‌های آموزش‌وپرورش، زائرسراهای ارزان‌قیمت و مراکز اقامتی سپاه و مهمانسراهای دولتی و نیز واحدهای اسکان اضطراری شامل سالن‌های ورزشی و مساجد امکان همواره به‌عنوان اسکان اضطراری مسافران در حال آماده‌باش برای میزبانی از زائران هستند.

مشهد در تکاپوی میزبانی میلیونی از زائران| ظرفیت هتل‌ها تکمیل شد

وی بابیان اینکه استان خراسان رضوی با برخورداری از ۲ هزار و ۷۰۰ واحد تأسیسات گردشگری دارنده رتبه نخست کشور در این زمینه دارد اظهار کرد: در حالت عادی ظرفیت ۲۸۰ هزار نفر اسکان برای زائران و گردشگران فراهم است که در شرایط اضطرار و با بهره‌مندی از مراکز غیررسمی این ظرفیت به بیش از ۶۰۰ هزار نفر شب می‌رسد.

بیدخوری عنوان کرد: طبق برآوردها اکنون ظرفیت اقامتی در اطراف حرم مطهر رضوی تکمیل ظرفیت شده است و محل های اقامتی در مسافت دورتر از حرم همچنان ظرفیت پذیرش مسافر را دارد.

افزایش ظرفیت‌های پذیرایی در حرم مطهر رضوی

مدیر خدمات رفاه زائرین حرم مطهر رضوی نیز بابیان اینکه تمامی ظرفیت‌های میزبانی در حرم مطهر رضوی به مناسبت این ایام خاص افزایش‌یافته است در جمع خبرنگاران گفت: افزایش قفسه امانات زائران از ۷ هزار به ۱۱ هزار، افزایش صندلی‌های چرخ‌دار به ۲۵۰۰ صندلی، آمادگی برای اسکان ۷۰ هزار زائر در حسینیه‌ها، مدارس و سالن‌های ورزش سطح شهر مشهد ازجمله اقدامات به‌منظور افزایش رفاه حال زائران است.

محمد شبان در این رابطه بیان کرد: فعالیت شبانه‌روزی چایخانه‌های حرم از یکم تا هفتم مهرماه با ظرفیت توزیع ۱۱ میلیون لیوان چای، توزیع سیصد هزار لیوان متبرک و شربت، توزیع بیش از ۵ میلیون بطری آب آشامیدنی از محل نیت واقفین و ناذرین، برپایی ۴۲ پایگاه امدادی، استقرار ۷۲ دستگاه آمبولانس در حرم مطهر و محدوده حریم حرم و فعال کردن بیمارستان صحرایی در محدوده حرم مطهر، از دیگر اقدامات و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای این ایام است.

آماده‌سازی تأسیسات شهری برای اسکان زائران

شهردار مشهد نیز بابیان اینکه کمیته خدمات شهری در ستاد خدمات سفر خراسان رضوی بر عهده شهرداری مشهد است اظهار کرد: طبق آخرین اخبار کمیته اسکان ظرفیت ۶۰۰هزار نفر شب خواب را فراهم کرده است که حدود ۷۰ هزار از این تعداد را شهرداری تأمین کرده است البته باید به این نکته توجه داشت که برای برخی از این مکان‌های اسکان باید برخی امکانات فراهم شود.

سید عبدالله ارجائی افزود: تمام سالن‌های ورزشی و سوله‌های بحران در اختیار کمیته اسکان ستاد خدمات سفر قرارگرفته است و همچنین برخی زمین‌های خالی در سطح شهر و مناطق نزدیک به حرم مطهر رضوی را با داربست به سوله موقت تبدیل کرده‌ایم و برخی زمین‌های خالی نیز وجود دارد که مدیریت شهری آمادگی برای واگذاری آن‌ها به دستگاه‌های مختلف به‌منظور خدمت‌رسانی به زائران دهه آخر صفر را دارد.

با توجه به ورود خیل عظیم زائران امام رضا به مشهد از شهروندان تقاضا داریم هر خانه را به یک زائرسرا تبدیل کنند؛ چراکه ظرفیت اسکان مشهد جوابگو نخواهد بود

شهردار مشهد گفت: با توجه به ورود خیل عظیم زائران امام رضا به مشهد از شهروندان تقاضا دارم هر خانه را به یک زائرسرا تبدیل کنند؛ چراکه ظرفیت اسکان مشهد جوابگو نخواهد بود.

راه‌اندازی پویش همه خادم الرضائیم

به گزارش خبرنگار بازار آستان قدس رضوی نیز با راه‌اندازی پویش «همه خادم الرضاییم» خدمت کریمانه، جهاد عالمانه را باهدف بسط خدمت و ترویج میزبانی کریمانه به‌عنوان محور فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی و خدمت‌رسانی در دهه آخر صفر اعلام کرده است.

اجرای این پویش در مناسبت‌های مختلف سال با شعارهای موضوعی و مناسبتی تداوم دارد و این روزها نیز هم‌زمان با آغاز دهه پایانی ماه صفر و آغاز تشرف گسترده زائران به مشهدالرضا محوریت آن باهدف ترویج میزبانی شایسته و خدمت کریمانه به زائران امام هشتم(ع) تعیین‌شده است. در همین راستا عموم مردم می‌توانند در کنار آستان قدس رضوی و دستگاه‌های خدمت‌رسانی توفیق خدمت به زائران این دهه را داشته باشند.

کد خبر: ۱۷۶٬۵۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی US ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
      1 0
      پذیرایی ومهمون نوازی فقط وفقط مردم عراق تواربعین خداقوت