۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵
گردشگری ورزشی در تور بی توجهی| مسئولان ورزش را به چشم صنعت نمی بینند
بازار گزارش می‌دهد؛

گردشگری ورزشی در تور بی توجهی| مسئولان ورزش را به چشم صنعت نمی بینند

در دهه­‌های اخیر گردشگری ورزشی در صنعت گردشگری دنیا رشد زیادی کرده است لذا با توجه به امکاناتی که در خراسان رضوی وجود دارد به نظر می رسد این صنعت جدی گرفته نشده است.

بازار؛ گروه استان ها: برگزاری تورنمنت‌های ورزشی در سطح بالای بین‌المللی، تحولات عظیم اقتصادی، ورزشی، فرهنگی و اجتماعی برای کشور میزبان به ارمغان می‌آورد و این موضوع به حدی برای دولتمردان کشورهای توسعه‌یافته و مترقی دارای اهمیت است که برای به دست آوردن میزبانی رقابت‌های بین‌المللی نظیر المپیک و یا جام جهانی به انواع راه‌ها و روش‌ها متوسل می‌شوند.

امروزه صنعت گردشگری یکی از پردرآمدترین بخش‌های اقتصادی هر کشور پیشرفته یا درحال‌توسعه است که می‌تواند میزان قابل‌توجهی از منابع مالی دولت‌ها و مردم یک کشور را تأمین کند اما همین صنعت گردشگری خود به بخش‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شود که برای جذب انواع سلیقه‌ها باید برنامه‌های متفاوتی داشت. یکی از بخش‌های جذاب برای گردشگران، جاذبه‌های ورزشی است به همین علت دولت‌ها برای جذب توریسم در این بخش امکانات و برنامه‌های متنوعی را در نظر می‌گیرند.

این روزها کمتر مسافر ایرانی و خارجی است که پس از سفر به مشهد مقدس و زیارت از اماکن متبرکه سری به پارک‌های آبی نزده باشد و از این امکانات تفریحی و ورزشی بهره نبرده باشد. مجموعه‌های ورزشی ازجمله سرزمین موج‌های آبی و پارک موج‌های خروشان، پیست سوارکاری ارشاد، پیست اتومبیلرانی ثامن‌الائمه و زمین های پینت بال و هم‌چنین پیست اسکیت روی یخ به‌عنوان دومین پیست کشور و پیست اسکی روی برف در «شیرباد» تنها بخشی از داشته‌های مشهد مقدس و استان خراسان رضوی در بخش جذب توریست و جاذبه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری ورزشی است که تاکنون مغفول مانده است.

گردشگری ورزشی را جدی نگرفتیم

فعال حوزه ورزشی در گفت و گو با بازار اذعان می کند: ﺧﺮاﺳﺎن رﺿﻮی یکی از ﺟﺬابﺗﺮﯾﻦ مکان های زیارتی است و اﯾﻦ لذا به واسطه همین ﺟﺎذﺑﻪ گردشگران بسیاری به این استان سفر می کنند که ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از این پتانسیل می توان راه را برای ﺗﻮﺳـﻌﻪ ﺻـﻨﻌﺖ گردﺷگری ورزﺷـی نیز هموار کرد.

حسین فاطمی نژاد با بیان اینکه این استان دارای جاذبه های مختلفی مانند صحرا ، ﺑﯿﺎﺑﺎن، دریاچه، کوه و صخره های متعدد است و هر کدام از این جاذبه ها می تواند در جذب گردشگر مفید واقع شود ادامه می دهد: به طور مثال ما در ۱۰۰ کیلومتری مشهد دریاچه طبیعی «بزنگان» را داریم که همه ساله افراد زیادی برای ماهیگیری به این دریاچه سفر می کنند اما تاکنون نتوانستیم استفاده لارم را برای درآمدزایی و یا به عنوان یکی از مقاصد گردشگری و ورزشی در نقشه های تبلیغاتی از آن استفاده کنیم.

فعال گردشگری: برنامه ریزی برای استفاده از فرصت درآمدزایی و اشتغالزایی گردشگری ورزشی مورد غفلت قرار گرفته است

وی با اشاره به برخورداری مشهد از ورزشگاه امام رضا و هم چنین امکانات لازم در رشته های سوارکاری، موتور سواری، اتومبیلرانی و بسیاری از رشته های دیگر می گوید: با وجود برخورداری از تمام این پتانسیل ها اما هنوز در خصوص این صنعت در آمدزا برند سازی انجام نپذیرفته است. حقیقت اینست که برای توسعه این صنعت در ابتدای کار نیاز به ساختم استادیم های غول پیکر مانند سرمایه گذاری های انجام شده در کشور های حاشیه خلیج فارش نداریم بلکه در این استان به دلیل وجود جاذبه های محلی و طبیعی بسیاری که وجود دارد می توان از همین داشته های مهم کار را آغاز کرد.

این فعال ورزشی با اشاره به برگزاری مسابقاتی مانند کشتی چوخه در قوچان به عنوان یکی از رخداد های ورزشی مهم در کشور اذعان می کند: با وجود چنین پتانسیل های مهمی اما آنچنان که باید از آن بهره برداری نشده است. ما در خراسان رضوی دارای امکانات ورزشی متعدد و هم چنین آژانس های متعدد مسافرتی، اماکن اقامتی لوکس و راه های ارتباطی و دسترسی های مناسب برای جاذبه های طبیعی هستیم اما آنچه که از آن غفلت شده برنامه ریزی برای استفاده از این فرصت برای درآمدزایی و اشتغالزایی بوده است.

گردشگری ورزشی در تور بی توجهی| مسئولان ورزش را به چشم صنعت نمی بینند

برنامه ریزی ضرورت توسعه صنعت گردشگری ورزشی

رئیس انجمن صنعت ورزش خراسان رضوی نیز در گفت و گو با بازار می گوید: استان ما بیشترین تعداد هتل کشور را در اختیار دارد و حضور تیم های ملی و فراملی در خراسان رضوی و ماندگاری بالای آنها می تواند به رشد هتلینگ و گردشگری ورزشی استان کمک کند.

سید مرتضی عظیم زاده با اشاره به اینکه صنعت ورزش به بازاری اطلاق می شود که در آن عرضه و تقاضا حول محور کالا و خدمات مرتبط با ورزش اتفاق می افتد، اظهار کرد: صنعت ورزش می تواند شامل کالاهای ورزشی مثل توپ، تور، راکت و سایر اقلام باشد، همچنین این صنعت شامل خدمات ورزشی است که می تواند آموزش ورزش مثل داوری، مشاوره و یا مربیگری را در بربگیرد.

وی ادامه داد: صنعت ورزش در حوزه مکان ورزش نیز استادیوم ها و باشگاه های ورزشی را در بر می گیرد، در واقع این صنعت به اندازه ای گسترده است که ایده ها، رویدادهای ورزشی، حامیان و رسانه ها را نیز در برمی گیرد و به معنای دقیق تر، در این حوزه از گردشگری ورزشی تا رویدادهای ورزشی، از آموزش گرفته تا رسانه ها جزو صنعت ورزش محسوب می شود.

جذب سرمایه ها

عضو هیئت علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی با اشاره به باشگاه های ورزشی به عنوان پیشرانان این حوزه افزود: سرمایه های بسیار زیادی در این حوزه تزریق شده است و با توجه به اقبال مردم به حوزه سلامت و نشاط لذا باشگاه های زیادی در کشور و خراسان رضوی فعالیت دارند و سرمایه گذاران قابل توجهی نیز به سرمایه گذاری در باشگاه ها روی آورده اند.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی: صنعت ورزش در تولید ناخالص ملی کشور و استان خراسان رضوی سهم کمی دارد

عظیم زاده افزود: ساخت یا اجاره مکان، تجهیز، اداره و بازاریابی گردش های مالی خاص خود را دارد زیرا در هر باشگاه صد ها مشتری حضور دارند و لذا هر اندازه این باشگاه ها بیشتر نظام مند و سازمان یافته شوند گردش مالی آنها نیز می تواند بهبود یافته و رقابت پذیر تر شود از این رو ما شاهد کیفیت و بهبود صنعت ورزش خواهیم بود.

وی در خصوص حضور تیم های ملی و فراملی در خراسان رضوی و نقش آن ها در ارتقای صنعت ورزش استان نیز بیان کرد: با توجه به سرانه بسیار بالای هتلینگ و بهره مندی از ۵۰ درصد هتل های کشور در خراسان رضوی، همچنین وجود بابرکت بارگاه منور امام هشتم (ع) در مشهد جذابیت های بسیاری برای بهره برداری از صنعت ورزش وجود دارد.

اردوهای تیم های ورزشی

عضو هیئت علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی ادامه داد: زمانی که تیم های ملی و فراملی در این استان اردو برگزار کنند و ماندگاری داشته باشند، ماندگاری آنها یعنی هزینه استقرار، هتلینیگ و ترانزیت آنها را در برمی گیرد و می تواند در اقتصاد مالی این استان نقش پررنگی ایفا کند و در نهایت سبب ارتقا و بهبود صنعت ورزش در خراسان رضوی شود.

عظیم زاده از این ظرفیت به عنوان یک صنعت بسیار خوش اقبال و به نوعی خوش رشد در کشورهای پیشرفته یاد کرد و گفت: این صنعت در کشور ما کمی با تاخیر و کندی اتفاق می افتد. هر چه یک اتفاق در صدر برنامه ها و تصمیمات مسئولان قرار بگیرد می تواند دربرگیرنده بودجه ها و منابع مالی مخصوص خود شود که در رشد آن اتفاق تاثیرگذار است.

وی بیان کرد: صنعت ورزش در تولید ناخالص ملی کشور و استان خراسان رضوی سهم کمی دارد به این دلیل است که ورزش در ذهن نماینده مجلس، استاندار و سایر مقامات بسیار ضعیف است در نتیجه توجه اندکی به این حوزه می شود که نتیجه آن را در مدارس، دانشگاه ها و ... می بینیم که با کمبود امکانات و تجهیزات ورزشی برای دانش آموزان، دانشجویان و حتی ورزشکاران خودنمایی می کند. برای اینکه ورزش استان از ظرفیت هایش بهره ببرد باید مدیران در جلساتی که دارند با همفکری از این ظرفیت ها استفاده کنند و برنامه یک پارچه ای داشته باشند.

وی تاکید کرد: وقتی بعد از سال ها جلسه شورای استانی ورزش برگزار می شود، این موضوع نشان می دهد چقدر در سطح ورزش در این حوزه عقب هستیم لذا برای استفاده از ظرفیت های استان نیازمند برنامه ریزی یکپارچه مدیران هستیم، در مرحله بعد استفاده از افراد صاحب نظر، نخبه و جوان در کنار حمایت های دولتی و حاکمیتی، همراه با ارتباط نزدیک با صنایع که می تواند سبب استفاده از ظرفیت های صنعت ورزش در خراسان رضوی شود.

گردشگری ورزشی در تور بی توجهی| مسئولان ورزش را به چشم صنعت نمی بینند

مشکل کجاست؟

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی در این رابطه به بازار می گوید: هر فرد برای سفر یا گردش باید هزینه پرداخت کند در نتیجه این بخش می تواند زمینه بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری و درآمدزایی باشد.

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی: تغییر شکل شغل ها و اختصاص دادن زمان بیشتر به تفریح و گردش در حال حاضر بر صنعت گردشگری و توریسم تاثیر بسزایی داشته است

یوسف بیدخوری بیان می کند: تغییر شکل شغل ها و اختصاص دادن زمان بیشتر به تفریح و گردش در حال حاضر بر صنعت گردشگری و توریسم تاثیر بسزایی داشته و از طرفی پیشرفت علم و تکنولوژی کارها را بسیار سریعتر و آسان تر کرده است تا افراد زمان بیشتری برای تفریح و سرگرمی داشته باشند در همین راستا خانواده و افراد مختلف تمایل بیشتری برای انجام فعالیت های ورزشی و صرف هزینه در این فعالیت ها نشان دهند.

وی در خصوص دلایل عدم رشد این صنعت در استان نیز توضیح می دهد: مشکل اینجا است که وقتی ما ورزش را به‌تنهایی نگاه می‌کنیم طبیعتاً گردشگری هیچ ادعایی ندارد و متولی این حوزه در کشور مشخص است اما همین‌که صحبت جابجایی، نقل و انتقالات و تورهای ورزشی به میان می‌آید می‌توان به‌خوبی از این قابلیت استفاده کرد و ما در کنار تمام پتانسیل‌هایی که وزارت ورزش و جوانان دارد می‌توانیم توانایی‌های بخش خصوصی وزارت میراث فرهنگی را در کنار آن گذاشته و از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

ظرفیت های فراوان گردشگری

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی بیان کرد: به‌رغم ظرفیت‌های بسیاری فراوان در حوزه گردشگری ورزشی مانند امکانات کوهنوردی، ورزش‌های همگانی در طبیعت و بستر ورزش‌های آبی اما تعامل سازنده‌ای بین اداره کل ورزش و جوانان و میراث فرهنگی برای بهره‌برداری هر چه بیشتر از این پتانسیل‌ها به وجود نیامده است. ازنظر من بزرگ‌ترین مانعی که در این راه وجود دارد این است که تعاملی سازنده میان وزارت ورزش و جوانان و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شکل نگرفته است.

بیدخوری به ما می‌گوید: نگاه ما این نیست که تنها یکی از وزارتخانه‌ها این کار را انجام دهد در همین راستا معتقدیم آن بخشی که تخصصی و در حوزه مسئولیت‌های وزارت ورزش است به‌درستی انجام شود اما آن چیزی که می‌تواند کمک‌کننده باشد و انواع گردشگری ازجمله گردشگری ورزشی که موردبحث ماست را ایجاد کند وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است که این تعامل تا امروز انجام‌نشده است.

وی در این رابطه می‌گوید: بسیاری از دوستان در وزارت ورزش بر این موضوع تأکیددارند که صفرتا صد ورزش را انجام دهند و تورهای ورزشی راهم اجرا کنند که تا امروز مشکلاتی را نیز به همراه داشته است.

کد خبر: ۲۷۹٬۶۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha