۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
استضعاف بر گردشگری استان سمنان حاکم است| ضرورت مزیت‌سنجی در سایه برنامه‌ریزی
بازار گزارش می‌دهد؛

استضعاف بر گردشگری استان سمنان حاکم است| ضرورت مزیت‌سنجی در سایه برنامه‌ریزی

شاهرود - «گردشگری» در استان سمنان رو به استضعاف گذارده، به این معنی که مزیت‌های بسیار خوبی در این استان وجود دارد اما در سایه فقدان برنامه‌ریزی و مزیت‌سنجی، نمی‌توان از آنها به درستی استفاده کرد.

بازار؛ گروه استان ها: استان سمنان به سه دلیل دارای مزیت‌های ویژه گردشگری است. نخست، قرارگیری در باریکه بین جنوب البرز و شمال دشت کویر که سبب می شود فاصله بین جنگل هیرکانی با کویر رمل و ماسه ای و برهوت در این استان کمتر از یک ساعت رانندگی باشد. این مزیت باعث شده تا گردشگری طبیعی و به خصوص حرفه ای شامل ورزشی، مثل کوهنوردی، غار نوردی، آفرود، پاراگلایدر و ... در استان مزیت خوبی محسوب شود.

دومین دلیل تردد سالانه ۲۰ الی ۲۵ میلیون زائر رضوی از استان سمنان به مقصد مشهد است. دو هفته قبل همزمان با هفته دولت معاون وزیر راه در شهرستان میامی خبر از تردد ۲۰ میلیون زائر فقط از محورهای استان سمنان به مشهد مقدس در سال ۱۴۰۰ خبر داد که نشان می دهد اگر برنامه‌ریزی صورت گیرد و یک درصد از این ۲۰ میلیون زائر به مدت یک روز از استان سمنان بازدید کنند، شاهد برکات خوبی در زمینه اشتغال خواهیم بود.

مزیت‌های استان سمنان

سومین دلیل این است که استان سمنان بر کریدور اصلی شرق به غرب و همچنین چهار راه طلایی شمال‌شرق ایران قرار گرفته است یعنی هر کس از استان های گلستان و مازندران و حتی خراسان شمالی و ... بخواهد به استان هار مرکزی مانند اصفهان و یزد و ... سفر کند باید از استان سمنان عبور کند همینطور هر کس بخواهد وارد شمال‌شرق کشور شود باید از راه‌های این استان عبور کند و لذا این مزیت ویژه است که کمتر استانی آن را دارا است.

تردد سالانه ۲۰ الی ۲۵ میلیون زائر رضوی از استان سمنان به مقصد مشهد

بیشترین کمکی که گردشگری به استان سمنان می‌تواند کند، توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال است چرا که در یک دهه اخیر خشکسالی عملاً کشاورزی استان سمنان را به ورطه نابودی کشانده و موضوعی که تا همین دو دهه قبل مزیت نخست استان سمنان را به مزیت سوم تنزل داده است.

استضعاف بر گردشگری استان سمنان حاکم است | ضرورت مزیت‌سنجی در سایه برنامه‌ریزی

توانمندی بالا در زمینه گردشگری

استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه ۸۵۶ اثر میراث فرهنگی در این استان ثبت شده است، گفت: میزان توانمندی بالای گردشگری این استان را می‌توان از داشته‌های آن و به خصوص میراث فرهنگی غنی دریافت که هر ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه استان سمنان دو شهر نمونه گردشگری بسطام و شهمیرزاد را در درون خود دارد که هر کدام سالانه هزاران گردشگر خارجی و داخلی را به سمت خود می‌کشاند، بیان داشت: استان سمنان دارای ۲۳ روستای هدف گردشگری است که هدف از ایجاد آنها، توسعه مشاغل روستایی و افزایش ماندگاری روستائیان محسوب می‌شود. در واقع گردشگری یک مزیت ویژه اشتغال‌زا برای ما در استان به شمار می آید.

وی با بیان اینکه توسعه بومگردی ها به خصوص در دولت سیزدهم توانسته در جذب گردشگر، در استان توفیقاتی را ایجاد کند، ابراز کرد: استان سمنان همچنین دارای مناطق زیبای طبیعی است و بهترین امکان برای گردشگری را دارد که از جمله آن می توان به جنگل ابر، دشت کویر و ... اشاره کرد لذا اعتقاد داریم که استفاده از این مزیت ها راهکار ارتقای اشتغال است.

استان سمنان ۱۲۳ واحد بومگردی دارد

استاندار سمنان ادامه داد: این استان ابتدای شهریورماه ۱۲۳ واحد بومگردی داشت که در هفته دولت نیز شاهد افتتاح چندین طرح مشابه بودیم همچنین در این استان نخستین بوتیک هتل نیز در هفته دولت افتتاح شد و همه این ها نشان می دهد که ما در استان به دنبال این هستیم تا با اقدامات مناسب در حوزه گردشگری، مدت ماندگاری مسافر افزایش یابد.

استان سمنان دو شهر نمونه گردشگری بسطام و شهمیرزاد را در درون خود دارد

هاشمی با بیان اینکه همانطور که سابقاً نیز بیان کردیم نگاه ما در حوزه گردشگری، تبدیل استان سمنان از معبر به مقصد گردشگری است، گفت: در صورت برندسازی و تبدیل استان به معبر گردشگری می‌توانیم مشاغل ایجاد شده در این زمینه که بسیار هم هستند را توسعه و تثبیت کنیم.

استضعاف بر گردشگری استان سمنان حاکم است | ضرورت مزیت‌سنجی در سایه برنامه‌ریزی

تحقق اشتغال نشان دهنده مزیت های بالای استان سمنان است

«کمیته تخصصی گردشگری با اقدامات کارشناسی و برگزاری جلسات مستمر، در راستای رفع موانع و مشکلات موجود در حوزه گردشگری استان سمنان» یکی از گام‌هایی است که دولت سیزدهم برداشته تا بتواند از مزیت گردشگری استان سمنان بهره بهتری ببرد چرا که دولت هم به خوبی می‌داند که حال و روز صنایع ما خوب نیست و از سوی دیگر اگر گردش مالی سه هزار میلیارد تومانی پسته را از استان سمنان بگیریم، کشاورزی بازدهی نیز در این استان وجود ندارد از سوی دیگر وضعیت دامداران هم که در اسفناک ترین حالت ممکن قرار دارد پس باید چه کرد؟

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با بیان اینکه ۶۳ درصد تعهد اشتغال این اداره کل در سال ۱۴۰۱ تاکنون محقق شده است، گفت: این اداره کل از ابتدای سال جاری باید ۲۲۶ شغل را ایجاد می کرد که با اعلام آمادگی صورت گرفته این میزان به ۵۳۲ نفر افزایش یافت چرا که می‌دانستیم ظرفیت های گردشگری استان اجازه افزایش اشتغال را به ما خواهند داد در نتیجه تعهد اشتغال‌زایی میراث فرهنگی دو برابر افزایش یافت.

امیر کرم زاده با بیان اینکه ۳۳۷ شغل در سال جاری از بابت اجرای طرح های گردشگری شامل هتل بوتیک، بومگردی، طرح های برون سپاری، برند سازی و .... ایجاد شده است، گفت: به دنبال ارتقای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری استان سمنان هستیم تا بتوانیم میزان اشتغال ایجاد شده از طریق گردشگری را افزایش دهیم. از سوی دیگر تحقق اشتغال نشان دهنده مزیت‌های بالای استان سمنان است.

بهره گیری از مزیت های گردشگری در سایه برنامه ریزی

فعال بخش گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه استان سمنان در حضور گردشگری مشکلی ندارد برای مثال در نوروز همین سال جاری چهار میلیون و ۵۰۰ هزار زائر رضوی تنها از استان تردد کردند پس ما در بخش تردد مسافران مشکل چندانی نداریم مشکل آنجا است که چند درصد از مسافران استان سمنان را به عوان مقصد گردشگری برمی گزینند؟ گفت: ما در جذب و ماندگاری مسافران مشکل داریم برای مثال در شهر نمونه گردشگری بسطام حتی مدیریت زباله های ساده هم انجام نمی شود و شاهد هستیم که پارک این شهر با نیمکت هایی عمرشان بالای ۴۰ سال است شرایط اسفناکی دارد.

تحقق اشتغال گردشگری نشان دهنده مزیت‌های بالای استان سمنان است

محمدرضا میراسماعیلی با بیان اینکه ما در زمینه گردشگری نتوانسته‌ایم آنطور که باید و شاید از ظرفیت ها بهره بگیریم، بیان کرد: در دیگر مزیت های اقتصادی استان هم این وضعیت وجود دارد اما در گردشگری به واسطه دایره وسیع‌تر مخاطبان این مشکل بیشتر دیده می شود. ریشه این مشکل اما به فقدان برنامه‌ریزی جامع باز می گردد مدت‌ها است که مسئولان از تدوین طرح جامع گردشگری استان صحبت می‌کنند اما نه از طرح خبری است نه از ثمرات آن.

وی با بیان اینکه ما نتوانسته‌ایم استان را برند گردشگری کنیم، افزود: این استان دارای ظرفیت‌های عظیمی است که بسیاری‌شان شناخته شده اند اما نتوانسته‌ایم برای آن برنامه‌ریزی کنیم به همین دلیل است که میانگی ماندگاری مسافران نوروزی وقتی به چهار ساعت افزایش می‌یابد همه آن را دستاورد بزرگ می‌دانند.

استان سمنان از لحاظ اشتغال گردشگری مستضعف محسوب می‌شود یعنی به عبارت دیگر همه چیز برای جذب گردشگر دارد اما در آن ناتوان است. نخستین عامل آن برنامه‌ریزی نادرست است دیگر دلیل این است که مزیت بخش بخش استان را به صورت حرفه‌ای مورد بررسی قرار نداده‌ایم. امیدواریم در آینده حداقل بتوان از این ظرفیت‌ها بهتر بهره برد تا شاهد شکوفایی گردشگری استان در دوران پسا کرونا باشیم.

کد خبر: ۱۷۶٬۲۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha