۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
اپیدمی خشکسالی در خراسان جنوبی| ۱۰۰ درصد مساحت استان درگیر شد
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

اپیدمی خشکسالی در خراسان جنوبی| ۱۰۰ درصد مساحت استان درگیر شد

بیرجند- خندان رو، مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته اکنون ۱۰۰ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی از خفیف تا بسیار شدید است.

به گزارش خبرنگار بازار، خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور کشور دارای اقلیمی خشک بوده که در شرق کشور جای گرفته است.

سریال خشکسالی از سال ها پیش در خراسان جنوبی اکران می شود که خساست آسمان و کمبود باران در سال های متمادی نقش آفرینی داشته اند.

۲۲ سال می شود که قصه گویان پیر کویر از خشکسالی روایت می کنند. خشکسالی هایی که صدمات و خسارت های جبران ناپذیری به جای جای خراسان جنوبی وارد کرده و هر روز شاهد جان دادن بخشی از درآمد روستاییان و کشاورزان هستیم.

خشک شدن صدها رشته قنات، مهاجرت زنبورستان ها، تخلیه روستاها به ویژه در مرز و مهاجرت جوانان به شهرهای بزرگ تنها بخشی از خسارت های خشکسالی در خراسان جنوبی است.

و اما روایت به همینجا ختم نمی شود بنا به گفته مسئولان در سال جاری ۱۰۰ درصد از مساحت استان با خشکسالی های خفیف تا بسیار شدید دست و پنجه نرم می کند و لب های کویر روز به روز عطشان تر می شود.

کاهش ۲۸ درصدی بارندگی ها

علیرضا خندان رو، مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی در گفت و گو با بازار با بیان اینکه براساس بررسی‌های صورت گرفته اکنون ۱۰۰ درصد مساحت این استان درگیر خشکسالی از خفیف تا بسیار شدید است، افزود: خراسان جنوبی امسال وارد بیست و دومین سال خشکسالی شده است.

وی با بیان اینکه شهرستان‌های بیرجند و طبس جزو مناطق بسیار شدید خشکسالی هستند، اظهار کرد: پنج درصد مساحت استان درگیر خشکسالی خفیف، ۲۵ درصد متوسط، ۱۸ درصد شدید و ۵۲ درصد درگیر خشکسالی بسیار شدید است.

خندان رو با بیان اینکه میانگین بارندگی از مهر سال گذشته تاکنون ۸۲ میلیمتر بوده است، افزود: این میزان نسبت به بلندمدت ۲۸ درصد کاهش بارندگی و نسبت به کوتاه‌مدت ۳۳ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: در مهر و آبان نسبت به میانگین بلندمدت، دمای هوا نیم تا یک درجه گرمترشده و نسبت به شرایط عادی در برخی نقاط دما تا دو درجه افزایش می‌یابد.

کد خبر: ۱۷۶٬۲۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha