۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۵
افزایش تولید خودروهای الکتریکی، لیتیوم را گران کرد| کمبود لیتیوم تا ۲۰۳۰ ادامه دارد
رشد ۳ برابری قیمت لیتیوم

افزایش تولید خودروهای الکتریکی، لیتیوم را گران کرد| کمبود لیتیوم تا ۲۰۳۰ ادامه دارد

برنامه افزایش تیراژ تولید خودروهای الکتریکی و عبور از سوخت های فسیلی منجر به این شده که قیمت جهانی لیتیوم تا سه برابر رشد کند.

بازار؛ گروه خودرو: بر اساس داده‌ های شرکت آسیایی متال، قیمت لیتیوم نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از سه برابر افزایش یافته است و این موضوع ناشی از افزایش تقاضا برای تولید باتری های لیتیومی مورد استفاده در صنعت خودروسازی به ویژه برای خودروهای الکتریکی است.

این افزایش تیراژ خودروهای الکتریکی هم با حمایت مصرف کنندگان خودروهای مبتنی بر انرژی های جدید به دنبال تصمیم گیری جهانی برای کنار گذاشتن سوخت فسیلی است که منجر به افزایش تولید آلاینده های هوا می شود.

انجمن تولید کنندگان خودروی چین پیش ‌بینی کرده است که فروش خودروهای برقی به رکورد تولید ۶ میلیون دستگاه در سال جاری افزایش خواهد یافت

بر اساس اطلاعات منتشره از سوی بلومبرگ، انجمن تولید کنندگان خودروی چین پیش ‌بینی کرده است که فروش خودروهای برقی به رکورد تولید ۶ میلیون دستگاه در سال جاری افزایش خواهد یافت که این تعداد دو برابر کل فروش خودرو در سال ۲۰۲۱ است. بر این اساس انتظار می‌ رود مصرف باتری های لیتیومی نیز در این کشور به ۲ برابر افزایش یابد.

در همین حال، بحران برق در ماه آگوست در استان سیچوان - محل بیش از یک پنجم تولید لیتیوم چین - باعث قطع دو هفته ای برق شد که مانع عرضه در بازاری شد که از قبل سفارش بالایی را برای تولید دریافت کرده بود.

در این رابطه شرکت تحقیقاتی انرژی ریستاد با اشاره به اینکه تولید و فروش خودروهای الکتریکی در ماه‌ های اخیر ثابت بوده است اعلام کرد: در حال حاضر بزرگترین نگرانی‌ این است که بحران برق چین در زمستان امسال به افزایش تقاضا برای مصرف جریان الکتریکی منتهی شود. اتفاقی که می ‌تواند منجر به کمبود جدید در تامین برق و ضربه زدن به عملیات لیتیوم شود.

چین در تلاش برای ثابت نگه داشتن قیمت ها

در این راستا چندی پیش وزارت صنعت و فناوری چین نشستی با حضور شرکت های برتر در حوزه تولید لیتیوم برگزار کرد تا ضمن بررسی تحولات انرژی در این کشور برای ثبات هرچه بیشتر قیمت ها تلاش کنند. همچنین در این نشست مقرر شد که تولیدکنندگان مجاز به این نیستند که در مورد قیمت گذاری تبانی کنند. علاوه بر این تولید کنندگان باید از اعلام قیمت های بسیار بالاتر از هزینه خودداری کنند. البته دولت چین نیز در نظر دارد اقداماتی را در راستای تشویق برای اکتشاف، تثبیت واردات و ترویج بازیافت انجام دهد.

اس کیو ام، دومین شرکت تولید کننده لیتیوم جهان، بازار بین المللی لیتیوم در سال ۲۰۲۳ را بسیار پر تقاضا پیش یبنی کرده است. بر اساس بررسی های انجام گرفته از سوی این شرکت قیمت لیتیوم نسبت به سه ماه گذشته کمی روند افزایشی گرفته است اما شرکت های سرمایه گذاری آمریکایی اعلام کرده اند که قیمت ها در سه ماهه آخر سال تغییر چندانی نمی کنند. این در حالی است که با بالا رفتن تقاضا برای لیتیوم از سوی تولیدکنندگان باتری و خودروسازان احتمال افزایش قیمت تورمی برای این ماده معدنی دور از انتظار نیست.

تولید لیتیوم ممکن است تا پایان دهه جاری با تقاضا مطابقت نداشته باشد و به نظر می رسد این چالش حداقل تا سال ۲۰۳۰ باقی بماند

در این راستا حتی یکی از تولیدکنندگان بزرگ لیتیوم در چین به مشتریان خود اعلام کرده که قیمت های اعلامی شرکت در زمان تحویل سفارش ممکن است مورد ارزیابی جدید قرار بگیرد و هزینه اعلامی نهایی نیست. به رغم اینکه صنعت خودروسازی به عنوان مشتری اصلی باتری های لیتیومی شناخته می شود اما صنایع دیگری هم امروز علاقه مند به استفاده از این باتری ها هستند و حجم سفارشات را افزایش داده اند.

کریس الیسون، مدیر عامل شرکت مینرال ریسورسز تامین ‌کننده مواد خام لیتیوم در استرالیا نیز به سرمایه ‌گذاران خود اعلام کرده که تولید لیتیوم ممکن است تا پایان دهه با تقاضا مطابقت نداشته باشد. وی ادامه داد: «ما در حال حاضر با کسری عرضه مواجه هستیم و به نظر می رسد حداقل تا سال ۲۰۳۰ باقی بماند.»

تسلا به دنبال ایجاد سایت بازیافت لیتیوم

در این راستا با افزایش قابل توجه تقاضا برای لیتیوم، شرکت خودروسازی تسلا به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ خودروهای الکتریکی نیز در حال طراحی یک سایت بازیافت لیتیوم در ساحل تگزاس است.

این سازنده خودروهای برقی اعلام کرده که در حال بررسی ساخت تأسیسات تصفیه هیدروکسید لیتیوم با درجه باتری است که اولین مورد آن را در آمریکای شمالی راه اندازی کرده است. بر این اساس شرکت خودروسازی تسلا درخواست معافیت مالیاتی خود را هم برای انجام این پروژه ثبت و اعلام کرده که این تأسیسات مواد معدنی خام را به حالت قابل استفاده برای تولید باتری فرآوری می‌ کند. بنابراین لیتیوم استخراج شده بسته‌ بندی و با کامیون و ریل به سایت‌ های مختلف تولید باتری تسلا ارسال خواهد شد و بخشی از چالش زنجیره تامین خودروهای الکتریکی را مرتفع می سازد.

تسلا اعلام کرده که فرآیندی که از آن استفاده خواهد کرد نوآورانه است و برای مصرف معرف‌ های کم‌ خطرتر و ایجاد محصولات جانبی قابل استفاده در مقایسه با فرآیند معمولی طراحی شده است. البته به رغم اینکه پیش بینی می شود ساخت سایت بازیافت مذکور در همین ماه های پایانی سال ۲۰۲۲ آغاز شود اما بر اساس اعلام شرکت تسلا بعید به نظر می رسد که تا پایان سال ۲۰۲۴ تولید در آن به مرحله تجاری برسد.

بزرگترین تولید کننده لیتیوم جهان، در حال برنامه ریزی برای ساخت یک سایت بازیافت جدید در جنوب شرقی ایالات متحده است

در این راستا ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا بیان کرد: یک بار دیگر از کارآفرینان می خواهم که وارد تجارت پالایش لیتیوم شوند. همچنین وی تاکید کرد: استخراج به نسبت آسان است، اما پالایش بسیار دشوارتر است. با این حال شما نمی توانید ضرر کنید، بازیافت لیتیوم همچون مجوز چاپ پول است.

درحال حاضر شرکت های دیگری در حال برنامه ریزی برای بازیافت لیتیوم هستند و بر این اساس نیز شرکت های آلمانی و استرالیایی اقداماتی کرده اند و حتی یک سایت بازیافت را هم راه اندازی کرده اند. شرکت Albemarle، بزرگترین تولید کننده لیتیوم در جهان، در حال برنامه ریزی برای ساخت یک سایت بازیافت جدید در جنوب شرقی ایالات متحده است.

کد خبر: ۱۷۶٬۱۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha