۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
رشد ۳۱‌ درصدی مبادلات تجاری ایران با کشورهای عضو پیمان شانگهای| نگاه به شرق در سایه نبود برجام
چه فرصت های تجاری پیش روی ایران قرار گرفته است؟

رشد ۳۱‌ درصدی مبادلات تجاری ایران با کشورهای عضو پیمان شانگهای| نگاه به شرق در سایه نبود برجام

از ابتدای امسال تا پایان مرداد، ۲۱‌میلیون و ۴۱۵‌هزارتن کالا به ارزش ۱۷‌میلیارد و ۵۶‌میلیون دلار بین ایران و اعضای سازمان همکاری شانگهای تبادل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱‌درصد افزایش یافته است.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: ایران بعد از سال ها مذاکره و عضویت به صورت ناظر در نهایت عضو رسمی پیمان شانگهای شد. بسیاری از تحلیل گران امیدوارند که با این عضویت شاهد افزایش همکاری های نجاری ایران با کشورهای عضو این پیمان باشیم. کشورهایی که در نبود برجام می تواند به دنبال توسعه روابط تجاری با آنها بود.

مجید رضا حریری رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین معتقد است که این فرصتی مناسب برای توسعه روابط تجاری ایران با بلوک شرق است. او با بیان اینکه کشورهای عضو سازمان همکاری‌ های شانگهای یک سوم جمعیت جهان را تشکیل می دهند، تاکید کرد: دو اقتصاد بزرگ دنیا شامل چین و هند در کنار ایران و روسیه با بیشترین ذخایر گاز و نفت جهان در کنار یکدیگر قرار گرفته‌ اند که نشان دهنده تجمیع قدرت های جهان در یک سازمان است.

او معتقد است که موقعیت جغرافیای ایران به‌ گونه‌ ای است که دروازه غربی سازمان همکاری‌ های شانگهای محسوب می‌ شود و می‌ تواند مسیر ترانزیتی اتصال کشورهای عضو سازمان شانگهای باشد.

این فعال بخش خصوصی همچنین با اشاره به مشکلاتی که تحریم برای تجارت ایران با سایر کشورها ایجاد کرده است، گفت: الحاق ایران به این پیمان هشداری به می‌ توان تحریم‌ کنندگان را متوجه این موضوع نمود که ایران با بخش بزرگی از اقتصاد دنیا حتی در شرایط تحریم هم به واسطه حضور در این سازمان بین‌ المللی مهم، ارتباط خواهد داشت و بنابراین تحریم را تا حدودی بی‌ اثر خواهد کرد.

رشد ۶۸ درصدی واردات از کشورهای عضو پیمان شانگهای

به بهانه این عضویت در ادامه نگاهی خواهیم داشت به حجم تجارت ایران با کشورهای عضو پیمان شانگهای خواهیم داشت. گزارش های منتشر شده از سوی پارلمان بخش خصوصی نشان می دهد که از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه، ۲۱‌میلیون و ۴۱۵‌هزارتن کالا به ارزش ۱۷‌میلیارد و ۵۶‌ میلیون دلار بین ایران و اعضای سازمان همکاری شانگهای تبادل شده که این میزان ۳۱‌درصد بیشتر از ۵‌ماهه نخست سال‌ قبل بوده است.

ایران به کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، در پنج‌ ماه نخست امسال، ۱۷‌میلیون و ۳۸۱‌هزارتن کالا به ارزش ۹‌میلیارد و ۷۸‌میلیون دلار کالا صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰‌درصدی افزایش یافته است. همچنین واردات از این کشورها نیز در این مدت، با رشد ۶۸‌درصدی به ۴‌میلیون و ۳۴‌هزارتن کالا به ارزش ۷‌میلیارد و ۹۷۸‌میلیون دلار رسیده است.

چین با خرید ۶‌میلیارد و ۷۲۲‌میلیون دلار (رشد ۱۴‌درصدی)، هند با ۷۲۹‌میلیون دلار (رشد ۲۰‌درصدی)، افغانستان با ۶۴۱‌میلیون دلار (کاهش ۲۵‌درصدی)، پاکستان با ۴۷۵‌میلیون دلار (رشد ۱۳‌درصدی) و روسیه با ۲۹۱‌میلیون دلار (رشد ۳۲‌درصدی) در رتبه‌ های اول تا پنجم مقاصد صادراتی ایران به اعضای سازمان همکاری شانگهای قرار دارند.

بعد از روسیه، ازبکستان با خرید ۸۸‌میلیون دلار، قزاقستان با ۲. ۶۱میلیون دلار، تاجیکستان با ۶. ۴۵‌میلیون دلار، قرقیزستان با ۴. ۱۸‌میلیون دلار، بلاروس با ۲. ۷‌میلیون دلار و مغولستان با ۱۵۶‌هزار دلار، در رتبه‌ های ششم تا یازدهم قرار دارند.

در حوزه واردات نیز چین با فروش ۵‌ میلیارد و ۵۱۸‌میلیون دلار (رشد ۵۳‌درصدی)، هند با یک‌ میلیارد و ۱۵۹‌میلیون دلار (رشد ۱۴۲‌درصدی)، روسیه با ۷۱۵‌میلیون دلار (رشد ۵۰‌درصدی)، پاکستان با ۳. ۴۲۹‌میلیون دلار (رشد ۳۷۵‌درصدی) و قزاقستان با۴. ۷۸میلیون دلار (رشد ۱۷۴‌درصدی)، پنج کشور اول فروشنده کالا به ایران در بین اعضای سازمان همکاری شانگهای در این پنج‌ ماه بودند.

همچنین ازبکستان با فروش ۵. ۳۲میلیون دلار، تاجیکستان با ۲. ۲۶‌میلیون دلار، افغانستان با ۴. ۱۰‌میلیون دلار، بلاروس با ۹. ۳میلیون دلار، قرقیزستان با ۲.۷ میلیون دلار و مغولستان با ۳. ۱‌میلیون دلار، در رتبه‌ های ششم تا یازدهم فروش کالاهای موردنیاز به کشورمان در بین اعضای سازمان همکاری شانگهای قرار دارند.

کد خبر: ۱۷۶٬۱۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha