۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶
بهره برداری از آبخوان‌های مشترک نیازمند فعالسازی دیپلماسی آب
مدیرکل حقوقی شرکت مدیریت منابع آب مطرح کرد

بهره برداری از آبخوان‌های مشترک نیازمند فعالسازی دیپلماسی آب

مدیر کل حقوقی شرکت مدیریت منابع آب گفت: در نواحی شرق و شمال شرق کشور آبخوان‌های زیر زمینی مشترک با کشورهای همسایه وجود دارد که باید قواعد حقوقی برای آن‌ها تدوین شود.

به گزارش بازار، حسین زمانی افزود: موضوع آبخوان‌های مشترک با کشورهای همسایه، یک بحث جدید در سطح جهان است؛ زیرا در زیر زمین هستند و همیشه از دید پنهان بودند.

مدیر کل حقوقی شرکت مدیریت منابع آب اظهار کرد: شاید بر خلاف رودخانه‌ها که همیشه در دسترس بوده اند، حقوق این دسته از منابع آبی یعنی آبخوان‌های مشترک با کشورهای همسایه، از بعد بین الملل چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

حسین زمانی اضافه کرد: تدوین مسائل حقوقی مترتب بر آبخوان‌های مشترک، در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته که باید مانند میادین نفتی مشترک یا رودخانه‌های مشترک با کشورهای همسایه، به آن‌ها توجه شود.

وی گفت: دو دولت، باید استفاده از این آبخوان‌ها را تحت مدیریت داشته باشند؛ مخصوصا در شرق و شمال شرق کشور، تعداد این آبخوان‌های مشترک، بیشتر است که نیاز به بررسی و مطالعات فنی بیشتری هم دارند.

این مقام مسئول تاکید کرد: تاکنون قانونی در این خصوص وجود نداشته و حتی در سطح دنیا نیز، خیلی معاهداتی در این خصوص وجود ندارد و تاکنون این موضوع، بیشتر به صورت تئوری وارد حقوق بین الملل آب شده است.

کد خبر: ۱۷۶٬۰۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha