۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۲
ریاض جایگاه دومین تأمین‌کننده نفت هند را از مسکو گرفت

ریاض جایگاه دومین تأمین‌کننده نفت هند را از مسکو گرفت

عربستان سعودی در ماه اوت سال ۲۰۲۲ میلادی با پشت سر گذاشتن روسیه به دومین عرضه‌کننده نفت روسیه بدل شد.

به گزارش بازار، داده‌های منابع صنعتی و تجاری نشان می‌دهد عربستان سعودی پس از وقفه‌ای سه ماهه با اندکی اختلاف عنوان دومین تأمین‌کننده بزرگ نفت هند را از روسیه پس گرفت، در حالی که عراق در ماه اوت جایگاه نخست عرضه نفت به هند را حفظ کرد.

داده‌ها حکایت از آن دارد که هند، سومین واردکننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان در ماه اوت امسال روزانه ۸۶۳ هزار و ۹۵۰ بشکه نفت خام از عربستان خریده است که نسبت به ماه پیش ۴.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد، در حالی که میانگین خرید نفت دهلی‌نو از روسیه با ۲.۴ درصد کاهش به ۸۵۵ هزار و ۹۵۰ بشکه در روز رسید.

با وجود افزایش فروش نفت عربستان به هند، سهم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تأمین نفت مورد نیاز دهلی‌نو به ۵۹.۸ درصد و پایین‌ترین سطح حداقل ۱۶ سال اخیر رسید، زیرا هند واردات از کشورهای آفریقایی عضو این سازمان را کاهش داد.

در پی آغاز تنش‌های مسکو - کی‌یف، هند پس از چین به دومین خریدار نفت هند بدل شده است، دهلی‌نو و پکن در عین حال خواهان خرید نفت روسیه با تخفیف هستند.

دهلی‌نو در مسئله تنش‌های مسکو - کی‌یف موضعی بی‌طرفانه اتخاذ کرده است و نارندرا مودی، نخست وزیر هند به‌تازگی در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار و درباره گسترش همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کرد.

واردات ماهانه نفت هند از روسیه پس از ثبت رکورد در ماه ژوئن کاهش یافته است، زیرا مسکو تخفیف‌های ارائه‌شده برای نفت خود را کاهش داده است، در حالی که پالایشگاه‌ها عرضه‌های مدت‌دار را افزایش داده‌اند.

احسان الحق، تحلیلگر مؤسسه ریفینیتیو در این باره گفت: سرانجام نمی‌توانید عرضه‌های عربستان را به‌دلیل بندهایی در قراردادهای مدت‌دار کاهش دهید و روسیه توانست تخفیف‌های خود را به‌دلیل تقاضای بالا به‌ویژه در آسیا کاهش دهد.

داده‌ها نشان می‌دهد واردات کلی نفت خام هند در ماه اوت به‌دلیل اجرای عملیات تعمیرات دوره‌ای و نگهداری در بعضی پالایشگاه‌ها به پایین‌ترین سطح در پنج ماه گذشته یعنی ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه رسیده است که نسبت به ماه ژوئیه ۴.۱ درصد افت نشان می‌دهد.

مصرف بیشتر نفت در حوزه دریای خزر، بیشتر از سمت قزاقستان، روسیه و آذربایجان، خرید هند از آفریقا و دیگر کشورها را تحت تأثیر قرار داده است.

کد خبر: ۱۷۵٬۸۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha