۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۰
عضویت در شانگهای برآمده از نگاه ایران به آینده نظام بین الملل است؛ یعنی نقش مهم چین و وضعیت روسیه
استاد دانشگاه کمبریج در گفتگو با بازار:

عضویت در شانگهای برآمده از نگاه ایران به آینده نظام بین الملل است؛ یعنی نقش مهم چین و وضعیت روسیه

پروفسور «جان دان» استاد دانشگاه کمبریج انگلستان معتقد است عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای علاوه بر توجه به منافع اقتصادی ناشی از تفسیری است که از آینده نظام بین الملل دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: روز جمعه ۲۵ شهریور و در بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که به میزبانی ازبکستان در شهر سمرقند در حال برگزاری است، به صورت رسمی، عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای توسط رییس جمهور ازبکستان اعلام شد که با تشویق حاضران همراه بود.

بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در سمرقند ازبکستان از ساعتی پیش با حضور آیت الله رییسی رییس جمهور اسلامی ایران و ریاست شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان آغاز شده است.

سران کشورهای چین، روسیه، هند، ایران، ازبکستان، قزاقستان، بلاروس، ترکیه، آذربایجان، قرقیزستان، پاکستان، مغولستان، تاجیکستان و ترکمنستان و ژانگ مینگ دبیر کل سازمان همکاری شانگهای و روسلان میرزایف رئیس کمیته اجرایی ساختار منطقه‌ای ضدتروریسم سازمان همکاری شانگهای حضور دارند.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار مصاحبه ای با پروفسور «جان دان» استاد دانشگاه کمبریج انگلستان انجام داده که در ادامه آمده است.

«جان دان» استاد کنونی دانشگاه کمبریج انگلستان است. تخصص او بحث انقلابها و تغییر رژیم‌ها است. وی سابقه تدریس در دانشگاه هاروارد آمریکا را نیز دارد. او استاد برجسته نظریه و اندیشه سیاسی است و صاحب کتاب «انقلاب‌های مدرن» است.

وی در خصوص اهمیت عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای به خبرنگار بازار گفت: من فکر می‌کنم ایران با روحیه‌ای باز، کنجکاوانه و منطق استفاده از فرصتها به سازمان همکاری شانگهای پیوسته است تا ببیند در طول زمان چه نتیجه‌ای می‌تواند از عضویت درآورد. این کشور مانند هر کشور دیگری از وزن چین در امور جهانی و اقتصاد جهانی آگاه است و رابطه ای عمیقاً خصمانه و مشکوک با ایالات متحده دارد.

وی افزود: اینکه ایران چقدر بتواند از سازمان همکاری شانگهای بهره مند شود، عمدتاً به موفقیت آینده اقتصاد چین و وضعیتی که دولت و اقتصاد روسیه در زمان پایان جنگ اوکراین در آن قرار خواهند گرفت، بستگی دارد.

استاد دانشگاه کمبریج در ادامه به آثار جنگ اوکراین بر آینده اقتصاد جهانی پرداخت و تأکید کرد: جنگ اوکراین خود اوکراین را ویران می کند و زمستان بسیار ناخوشایندی را برای بقیه اروپا رقم می زند، اما روسیه را به عنوان یک کشور حتی بیشتر از این هم تحقیر می کند و به احتمال زیاد اقتصاد روسیه را در آینده میان مدت فلج می کند.

وی در ادامه یادآور شد: تنها رها کردن اوکراین توسط اتحادیه اروپا و قدرت‌های ناتو به دلیل ناراحتی و خشم شهروندانشان از هزینه‌هایی که در دوازده ماه آینده و بیشتر با آن روبه‌رو خواهند شد، می‌تواند آینده‌ای امیدوارکننده را به روسیه بازگرداند.

استاد دانشگاه کمبریج در ادامه یادآور شد: قطع گاز آخرین سلاح واقعی پوتین است که مطمئناً پاسخ ناتو را در پی خواهد داشت.

پروفسور جان دان گفت: جنگ اوکراین یک اشتباه از سوی روسیه بود. حال باید دید اوکراینی ها مقابل روسیه مقاومت شدید می کنند یا تسلیم او می شوند.

کد خبر: ۱۷۵٬۷۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha