۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۰
مجلس تعلل در سهامدار کردن جاماندگان را پیگیری می کند| پرداخت سود یک تا ۲ میلیونی به سهامداران عدالت
گزارش «بازار» از روند کند پرداخت سود سهام به جاماندگان؛

مجلس تعلل در سهامدار کردن جاماندگان را پیگیری می کند| پرداخت سود یک تا ۲ میلیونی به سهامداران عدالت

نمایندگان مجلس می گویند اختیار پرداخت سهام عدالت جاماندگان به دولت داده شده است اما این موضوع گویا از سوی دولت مورد تائید قرار نگرفته درحالیکه چنانچه این مسئله به زودی حل نشود مجلس پیگیر آن خواهد شد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با روی کار آمدن مجلس یازدهم بحث شناسایی و پرداخت سهام عدالت به جاماندگان مورد توجه قرار گرفت آنطور که نمایندگان ملت، دولت را مکلف به شناسایی و پرداخت سهام عدالت به جاماندگان کرد. جاماندگانی که ۱۷ سال پیش مشمول این طرح بودند و از ابتدا در این طرح ثبت نام کرده اند اما به دلایلی نام آنها در لیست سهام عدالت بگیران نیامده است. بخشی از این افراد را قشر فرو دست جامعه که بعضا تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند تشکیل می دهند.

قرار است سود سهام عدالت در فصل پاییز به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و دهک ۱ و ۲ همچنین افرادی که سهام عدالت خود را به یک میلیون تومان رسانده اند حدود ۲ میلیون تومان وآن دسته از سهامداران با ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان سود به حسابشان واریز شود

پرداخت سود ۱ تا ۲ میلیون تومانی سود سهام عدالت به مشمولان در پاییز

در چنین شرایطی قرار بر این شد که این افراد نیز از سهام عدالتی که حق آنهاست برخوردار شوند. البته تعداد این افراد متفاوت گزارش می شود برخی ها تعداد جاماندگان سهام عدالت را بین ۵ تا ۹ میلیون نفرعنوان می کنند اما دولت با در نظر گرفتن دهک های پایین درآمدی بخصوص افرادی که تحت نهادهای حمایتی هستند آمار این افراد را ۳ و نیم میلیون نفر اعلام کرده است.

مشمولانی که تاکنون از چنین امتیازی بی بهره مانده اند. امتیازی که قرار است سود سهام عدالت در فصل پاییز به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و دهک ۱ و ۲ همچنین افرادی که سهام عدالت خود را به یک میلیون تومان رسانده اند حدود ۲ میلیون تومان وآن دسته از سهامداران با ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان سود به حسابشان واریز شود.

اما اکنون پس از مدتها حسین قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی، می گوید: مصوبه هیأت دولت برای اختصاص سهام عدالت به جاماندگان ۲ دهک تحت پوشش نهادهای حمایتی منتظر تصویب نهایی دولت است که البته سهام عدالت تکمیلی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی در دولت به تصویب رسیده است ولی بعد از آن یک ایراد حقوقی به آن مصوبه گرفته شد و برای رفع این ایراد به معاونت حقوقی رئیس‌جمهور ارجاع شده است.

موضوع مهمی که هر چند همه جاماندگان سهام عدالت را مشمول نمی شود اما آن دسته از افراد دهک های پایین درآمدی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند را در بلاتکلیفی قرار داده است که چرا این افراد نباید به حق خود در این طرح برسند.

اینکه دولت در پرداخت سود سهام عدالت به جاماندگانی که شناسایی شده اند امروز و فردا می کند پذیرفته شدنی نیست چرا که طبق توافقی که دولت با مجلس در این زمینه داشته است قرار است سهام عدالت به مشمولان این طرح که جامانده اند و دولت آنها را شناسایی کرده است برسد

تعلل دولت در پرداخت سود سهام عدالت به جاماندگان پذیرفته شدنی نیست

در این باره جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسون برنامه و بوجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» گفت: اینکه دولت در پرداخت سود سهام عدالت به جاماندگانی که شناسایی شده اند امروز و فردا می کند پذیرفته شدنی نیست چرا که طبق توافقی که دولت با مجلس در این زمینه داشته است قرار است سهام عدالت به مشمولان این طرح که جامانده اند و دولت آنها را شناسایی کرده است برسد.

وی با بیان اینکه البته وزیر اقتصاد اخیر اعلام کرد که مشکل پرداخت سود سهام به جاماندگان سهام عدالت برطرف و به زودی آنها از این امتیاز برخوردار می شوند افزود: دولت چه در واگذاری سهام شرکت های و چه در پرداخت سود سهام به مشمولان سهام عدالت بخصوص آنهایی که جزو اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه هستند نباید تعلل کند چرا که پرداخت سهام عدالت به جاماندگان این طرح حق آنهاست، بنابراین اگر دولت در پرداخت سود سهام عدالت به جاماندگان امروز و فردا کند مجلس بی تردید برای حل این مشکل وارد عمل خواهد شد و وزیر اقتصاد را برای پاسخگویی به مجلس فرا می خواند.

اظهارات عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص پرداخت سود سهام عدالت به جاماندگان در حالی مطرح است که مشاور رئیس سازمان بورس اخیرا اعلام کرده است، در فصل پاییز سهامداران سهام عدالت یک میلیون تومانی حدود ۲ میلیون تومان و سهامداران ۵۳۲ هزار تومانی در حدود یک میلیون و یکصد هزار تومان سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد.

پیمان حدادی، در ارتباط با زمان اجرایی شدن سود سهام عدالت تاکید کرده است: اگر شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت همکاری لازم را انجام دهند، امکان دارد برنامه ریزی به نحوی انجام شود که واریز سهام عدالت طی ۲ مرحله، مثلا انتهای پاییز ۱۴۰۱ و انتهای زمستان ۱۴۰۱ پرداخت شود.

چنانچه دولت بر اساس مصوبات مجلس نسبت به موضوع پرداخت سود سهام عدالت به جاماندگان اقدام کند مجلس هم برای تسهیل در روند اجرای آن به دولت کمک خواهد کرد اما چنانچه اقدامی در این راستا صورت نگیرد مجلس از ابزارهای نظارتی و قانونی خود استفاده خواهد کرد و به این مسئله ورود می کند که چرا دولت باید در پرداخت سود سهام عدالت به جاماندگان تعلل کند

تکلیف دولت در شناسایی و پرداخت سود به جاماندگان سهام عدالت

مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره علل کم توجهی دولت به پرداخت سود سهام عدالت به جاماندگان گفت: همانطوری که در بودجه سال جاری پیش بینی شده است برای هدفمندی یارانه ها در پی اصلاح قیمت ارز ترجیحی یکی از شروط مجلس این بود که دولت سایت شناسایی برای یارانه بگیران را باز کند تا چنانچه کسی اعتراضی نسبت به حذف و ... داشت درآن ثبت و مورد بررسی دقیق قرار گیرد، این اقدام در راستای حمایت از مردم بخصوص اقشار کم درآمد صورت گرفت تا با حذف ارز ترجیحی و واقعی شدن قیمت کالاهای اساسی این افراد دچار هزینه بالا برای تامین سبد مصرفی خانوار نباشند.

وی اظهار داشت: نکته بعدی اقشار ضعیف و کم درآمدی بودند که به هر دلیلی نام آنها در لیست سهام عدالت بگیران نیامده است در حالی که این افراد مستحق دریافت سهام عدالت هستند و از ابتدا در این طرح نام نویسی کرده اند، اما از این حق تاکنون برخوردار نشده اند این افراد که جزو حداقل بگیران هستند و بعضا تحت پوشش نهادهای حمایتی چون کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی هستند، بنابراین مجلس به صراحت دولت را مکلف کرد که آنها را شناسایی و به آنها سهام عدالت بپردازد.

این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: در چنین شرایطی چنانچه دولت بر اساس مصوبات مجلس نسبت به این موضوع اقدام کند مجلس هم برای تسهیل در روند اجرای آن به دولت کمک خواهد کرد اما چنانچه در این راستا اقدامی صورت نگیرد، مجلس از ابزارهای نظارتی و قانونی خود استفاده خواهد کرد و به این موضوع ورود می کند که چرا دولت باید در پرداخت سود سهام عدالت به جاماندگان تعلل کند.

سهام عدالت به دلیل اینکه شرکتهایی با پرتفوی قوی دارند دارای ارزش فوق العاده ای هستند اما ازآنجایی که طی دو دهه گذشته مدیریت درستی در این بخش نبوده است و از طرفی بحث فرو ریزی سهام طی ۲ تا ۳ سال اخیر و بی اعتمادی ها نسبت به بازار سرمایه برای همه محرز است، سهام عدالت نیز به سرنوشت سایر سهام در بورس پیوست و ارزش آن روز به روز کم می شود

پرتفوی قوی شرکت های سهام عدالت

بنا به این گزارش، سهام عدالت به دلیل اینکه شرکتهایی با پرتفوی قوی دارند دارای ارزش فوق العاده ای هستند اما از آنجایی که طی دو دهه گذشته مدیریت درستی در این بخش نبوده است و از طرفی بحث فرو ریزی سهام در بازار سرمایه طی ۲ تا ۳ سال اخیر و بی اعتمادی ها نسبت به این بازار برای همه محرز بود، سهام عدالت نیز به سرنوشت سایر سهام در بورس پیوست و ارزش آن روز به روز کم می شود. در حالی که ارزش سهام عدالت خیلی بالاست. بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند.

علاوه بر این جاماندگان سهام عدالت که در سال های دهه ۸۰ نتوانستند سهام خود را دریافت کنند، این روزها منتظر تصمیم دولت برای واگذاری سهام هستند و مجلس نیز به صراحت اعلام کرده است که چنانچه سهام عدالت به جاماندگانی که شناسایی شده اند نرسد وارد عمل خواهد شد و دولت باید نسبت به این موضوع پاسخگو شود.

کد خبر: ۱۷۵٬۶۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کیا IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      0 0
      سلام خسته نباشید ما سهام عدالت چرا داشته نباشیم مگه ماهم ایرانی نیستیم قبلا اسممون تو لیست بود بعد چند مدت که چک سهام دادن گفتن اسمتون تو لیست ثبت نشده یعنی چی ما که از قشر کم درامد هستیم هیچی نداریم ممنون