۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
مذاکرات وین به بن‌بست خورده است
معاون وزیر امور خارجه آمریکا:

مذاکرات وین به بن‌بست خورده است

شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به پاسخ منطقی ایران به پیشنهاد اروپا ادعا کرد: جواب ایران به این پیشنهاد برای ما غیرقابل قبول بود.

به گزارش بازار، وندی شرمن معاون آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: مذاکرات رفع تحریم‌های وین به بن‌بست خورده است.

شرمن روز جمعه در سخنانی در یک نشست که واشنگتن پست بانی آن بود ضمن اشاره به اقدام ماه گذشته اتحادیه اروپا به عنوان تسهیل کننده مذاکرات وین به ارائه پیشنهادی درخصوص احیای توافق، ادعا کرد: پاسخ ایران به این پیشنهاد برای ما غیرقابل قبول بود.

این درحالی است که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا در ادامه لفاظی‌های خود ضد احیای مذاکرات لغو تحریم‌ها در سخنانی در مکزیک، مدعی شد: دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران در کوتاه مدت بعید است.

شرمن به سنگ اندازی‌های لابی صهیونیستی در آمریکا ازجلمه نمایندگان کنگره و همچنین تکاپوی از سر استیصال مسئولان ارشد تل آویو با رفت و آمدهای منظم و بی وقفه به واشنگتن و برخی کشورهای غربی برای تاثیرگذاری بر احیای مذاکرات لغو تحریم ها، گفت: ما در بن‌بست هستیم از این لحاظ که ایران در آخرین دور مذاکرات پاسخ بسیار سرسختانه‌ای به ما داد که برای ما قابل قبول نبود. ما پیام خود درباره اینکه فکر می‌کنیم چه چیزهایی ضروری چه هستند و مولفه‌های اصلی در اینجا چه هستند را برای ایران فرستادیم.

جمهوری اسلامی ایران که به گفته جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پیشنهاد اخیر او پاسخ منطقی و معقولی داده است، با ارائه درخواست‌هایی ازجمله ارائه تضمین درخصوص عدم خروج مجدد از برجام، راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها و رفع ادعاهای پادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها، همواره اعلام کرده است انتفاع محسوس اقتصادی مردم ایران تنها راه بازگشت به هر توافقی است.

سخنان وندی شرمن در حالی بیان می‌شود که افکار عمومی جهانی مطلعند آمریکای دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ با خروج یکجانبه و غیرقانونی از برجام بعنوان مسبب وضعیت فعلی درخصوص شرایط این روزهای مذاکرات لغو تحریم هاست.

همزمان با تشدید جدال در آمریکا برسر مذاکرات لغو تحریم‌ها، برخی از اعضای کنگره در حالیکه کمتر از دو ماه به انتخابات آن زمان مانده، در اظهاراتی جداگانه، واکنش‌های مختلفی به این مسئله ابراز کردند و حتی گروهی از نمایندگان کنگره به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره احیای این مذاکرات و انتفاع جمهوری اسلامی ایران از آن، نامه اعتراضی و هشدار آمیز نوشتند.

جدیدترین دور مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج ماهه ۱۳ مردادماه تا ۱۷ مردادماه در شهر وین برگزار شد. برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روزشده‌ای درخصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

شرمن، آگاه از موضع برتر تهران و دست پر ایران در مذاکرات لغو تحریم ها، در ادامه سخنانش مدعی شد: برای همه سناریوها برنامه ریزی می‌کنیم. ایران نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد و بازگشت به توافق هسته‌ای بهترین راه برای اطمینان از هسته‌ای نشدن ایران است.

این ادعای شرمن درحالی است که جمهوری اسلامی بارها اعلام و اثبات کرده است فعالیت‌های هسته‌ای آن تحت پادمان جامع آژانس اقدامی صلح‌آمیز است بنابراین، ذکر این موضوعات و ابراز نگرانی در این مورد فاقد مبنا است.

کد خبر: ۱۷۵٬۶۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha