۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴
کاهش تعرفه‌های گمرکی بین ایران و ازبکستان

کاهش تعرفه‌های گمرکی بین ایران و ازبکستان

مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفت: با امضای سند گمرکی بین ایران و ازبکستان در سفر اخیر رییس جمهور، تعرفه‌های کالاهای صادراتی کشومان کاهش می‌یابد.

به گزارش بازار، رحمت الله خرمالی مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه و تجارت گفت: نقشه راهی در بخش‌های مختلفی مانند بخش صنعتی، تجاری، گردشگری، حمل و نقلی ترسیم شده است؛ که میتواند باعث افزایش تجارت مان با ازبکستان شود. در سال‌های اخیر در تجارت با ازبکستان مشکلاتی داشتیم که عمده آن، اصل موافقتنامه بازرگانی بود، که در اسناد امضا شده‌ی جدید، اصلاح شد. بر اساس این اصلاح تعرفه گمرکی کالاهای صادراتی به ازبکستان کاهش می‌یابد.

خرمالی درباره دلیل کاهش آمار ۵ ماه تجارت ایران و ازبکستان گفت: سال گذشته حجم مبادلات کشورمان با ازبکستان بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بود که با توجه به تغییراتی که امسال در منطقه اتفاق افتاده، حدود ۴۰ میلیون دلار کاهش داشتیم. در حوزه فولاد روسیه با کاهش قیمت این محصول به بازار ازبکستان نفوذ پیدا کرده است؛ راه اندازی کارخانه‌های فولاد در ازبکستان با کمک چین هم علت دیگر کاهش صادرات فولاد به ازبکستان است. در حوزه کشاورزی نیز وضع عوارض گمرکی برای تنظیم بازار داخل باعث کاهش حدود ‌۱۰ میلیون دلاری صادرات مان به ازبکستان بود.

کد خبر: ۱۷۵٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha