۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
بازار گل فروشان پژمُرد | تغییر سبد خانوار و مصائب کسب و کارهای خرد
بازار گزارش می‌دهد؛

بازار گل فروشان پژمُرد | تغییر سبد خانوار و مصائب کسب و کارهای خرد

شاهرود- گل‌فروشان استان سمنان یکی از اقشاری هستند که در تلاطم اقتصادی و گرانی‌های سال‌های اخیر به ویژه در ایام کرونا، آسیب‌های بسیاری دیده و حتی برخی‌شان مجبور به تعطیلی کسب و کارشان شدند.

بازار، گروه استان ها: تاثیرات منفی کرونا بر اقتصاد کشور و بالتبع شهرستان‌های استان سمنان موضوعی است که همه کارشناسان به آن اذعان دارند اما در این بین برخی مشاغل و کسب و کارها بیش از دیگران متضرر شدند یکی از مشاغلی که بیش از حد از کرونا رنج برد گل فروشان و مشاغلی مانند شیرینی پزی و سالن داری است که مرتبط با جشن ها و مراسم مردم است.

گل‌فروشان عمدتاً از چند معضل گلایه دارند نخست تعطیلی و محدودیت‌های بسیار برای مغازه‌هایشان، دوم اتلاف گل‌ها که نمی‌توان به مدت بسیار زیاد آنها را نگه داشت و سوم تلاطم اقتصادی و ضررهای هنگفت مالی که سبب شده تا چند مغازه در استان سمنان مرتبط با این صنف تعطیل شود.

فقدان مشتری کافی

یکی از گل‌فروشان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه دو سالِ دشوار در شغل گل فروشی به این صنف گذشته است، گفت: هم‌زمان با عید نوروز سال ۹۹ که نخستین محدودیت‌ها و تعطیلی‌های کرونایی اعمال شد بسیاری از گل‌هایی که بر اثر شرایط اقتصادی مجبور به خرید نقدی آن بودیم دچار فساد شدند و تعطیلی پس از آن تا اردیبهشت ماه سبب شد تا بیشترین ضرر را گلفروشان متحمل شوند.

دو سالِ دشوار در شغل گل فروشی به این صنف گذشته است

سید محمد حسینی با بیان این که دولت نه تنها حمایتی از ما نکرد بلکه با محدودیت‌ها سبب شد تا ضررهای هنگفتی نصیبمان شود، افزود: تعطیلی مکرر گل‌فروشی‌ها و همچنین تالارهای عروسی و مراسم که عمد مشتریان ما محسوب می‌شوند، باعث شد تا در دو سال گذشته حداقل پنج مغازه گل‌فروشی در استان سمنان تعطیل و ۸۰ درصد مغازه های دیگر با مشکل جدی ارتزاق و معیشت روبرو باشند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ اندکی وضعیت برای گل‌فروشان بهتر شد اما بازهم گرانی گل و حمل و نقل و اقلام دیگر سبب شده تا نتوانیم به سود سال‌های قبل بازگردیم، تاکید کرد: اگر امروز مشاهده می‌کنید که دیگر مغازه‌های گل فروشی تعطیل نشده‌اند یا به دلیل آن است که اجاره نمی‌دهند و مالک مغازه هستند و یا وضعیت مالی خوبی از قبل داشتند که آن هم اگر شرایط شش ماه دیگر ادامه پیدا کند قطعاً تعطیلی به سراغشان می آید.

بازار گل فروشان پژمُرد | تغییر سبد خانوار و مصائب کسب و کارهای خرد

عدم حمایت‌ها

این گل‌فروش در پاسخ به این سوال که آیا اتحادیه از شما به صورت نقدی یا تسهیلات حمایت کرد یا خیر می گوید: اتحادیه جز من و همکارانم نیستیم که آنها هم وضعیت مشابهی دارند متاسفانه نه تنها کمکی به ما نشد بلکه بعد از شش ماه مشکل به ما اعلام کردند که تسهیلات بانکی به شما پرداخت می شود این در حالی است که در برابر ۱۰۰میلیون تومان ضرر وام پنج داده میلیون تومانی چیزی شبیه به شوخی بود.

حسینی با بیان اینکه ما ترجیح دادیم که اصلاً تسهیلات را دریافت نکنیم چرا که فایده‌ای نداشت، تاکید کرد: از تسهیلات اشتغال و تولید هم مقداری به ما داده می شود اما محدود است و بیشتر فکر پس دادن اقساط آن را با این بازار خراب می کنیم.

وی با بیان اینکه باید درآمدی باشد تا بتوانیم اقساط وام بانکی را پرداخت کنیم، گفت: مشکل ما این است که اگر در سال ۱۴۰۱ بازار ما مقداری رشد داشته و اندک سودی کردیم، همه آن صرف بدهی های قبلی و مشکلات مان شده و در واقع عملاً گره ای از کار ما نگشوده است. از سوی دیگر بسیاری از مغازه‌دارها هستند که امروز به مشکل اجاره بها برخورده و مالک به یک باره اجاره دو نیم میلیون تومانی را به هفت میلیون تومان افزایش داده است.

افزایش ناگهانی قیمت‌ها

فرشاد محمد زاده یکی از جوانان فعال در بازار گل نیز معتقد است: معضل گل‌فروشان علاوه بر تعطیلی و نداشتن مشتری به دلیل محدودیت‌های کرونایی در دو سال اخیر، افزایش ناگهانی قیمت گل محسوب می‌شود. قیمت هر شاخه گل نسبت قبل از سال ۱۴۰۱ به یک سال و نیم پیش از آن در برخی مواقع تا پنج برابر افزایش پیدا کرد و در همین شش ماه هم باز شاهد رشد دو برابری قیمت ها هستیم که نشان می‌دهد بازار چقدر متلاطم است.

ترجیح دادیم که اصلاً تسهیلات را دریافت نکنیم چرا که فایده‌ای نداشت

محمد زاده که با خبرنگار بازار گفتگو می‌کرد با بیان اینکه همه این صحبت ها به آن معناست که گل‌فروشان قدرت خرید خود را بسیار کمتر از سال های قبل می‌بینند در نتیجه با وجود تلاطم‌های اقتصادی مغازه‌هایشان نیز خالی تر از قبل می‌شود، بیان داشت: برخی اقلام گل، حتی علی رغم گرانی با کمبود روبرو شده و تأمین آن بسیار دشوار است.

وی با بیان اینکه از آنجا که این شغل با ذوق و هنر بصری سر و کار دارد فقدان گل‌های زیبا قطعاً در کاهش مشتریان گل‌فروشان موثر است، ابراز داشت: دیگر معضلی که گلفروشان با آن روبرو بوده و هنوز هم هستند آن بود که خرید گل از بازار ها از بعد از کرونا فقط به صورت نقدی میسر می‌شود و گل‌فروشان دیگر حتی به صورت چک هم برای مدت یک هفته نمی توانند گلی را بخرند و بفروشند این در حالی است که معضل فقدان مشتری باعث شده تا جیب همه آن ها خالی تر از قبل باشد.

بازار گل فروشان پژمُرد | تغییر سبد خانوار و مصائب کسب و کارهای خرد

ابتکارات برای درآمدزایی

ملیحه ناصریان که او هم گل فروشی می کند در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه افزایش قیمت ها یکی از مهمترین مشکلات گل فروشان است، گفت: شاخه گلی که دو هفته قبل ۱۰ هزار تومان خریداری و ۱۵ هزار تومان فروخته می شد همان الان در بازار ۱۷ هزار تومان خریداری می شود یعنی گل فروش باید گل را بفروشد هیچ سودی برندارد دو هزار تومان هم بر روی آن بگذارد تا بتواند محصول فروخته شده را جایگزین کند و به همین ترتیب مانند دومینو تمام فروش گل‌فروشان دست خوش تغییر می شود.

ناصریان با بیان اینکه گل فروشان امروز به ابتکاراتی مانند گلدان فروشی، تزئینات گل و آراستگی باغچه های مردم و ... روی آوردند تا بتوانند ارتزاق کنند چرا که دیگر از گل فروشی نمی توان زندگی کرد، گفت: دومین مشکل اما اجاره بها است باید اذعان کرد که گل فروشی شغلی است که باید در مرکز شهر و در دید مردم باشد وگرنه فایده‌ای ندارد و لذا مغازه هایی که با این شرایط هستند، امروز زیر ۱۰ میلیون تومان اجاره ندارند.

گل دیگر اولویت مردم نیست

یک کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه گل فروشی را می توان در ذیل مشاغل و کسب کارهای خرد معنی کرد، گفت: کسب و کارهای خرد امروز دارای چند مشکل عمده هستند که یکی از آنها بازار فروش است. عمده کسب و کارهای خرد امروز به دلیل مشکلات مالی مردم، با کاهش فروش روبرو شده‌اند در نتیجه چرخه مالی شان برهم خورده و نمی‌توانند کار را پیش ببرند.

گل فروشان امروز به ابتکاراتی مانند گلدان فروشی، تزئینات گل و آراستگی باغچه های مردم و ... روی آوردند تا بتوانند ارتزاق کنند

علیرضا صالحیان ادامه داد: دیگر مشکل این گل‌فروشان این است که در برهه کنونی، خدمات‌شان دستخوش تغییر اولویت زندگی مردم شده است به عبارت دیگر مانند سبد خانوار در مجلات و نشریات، گل نیز از اولویت مثلاً پانزدهم خانواده به اولویت سی ام افول کرده است لذا کار در این حوزه دشوار شده چرا که مردم اولویت های مهمتری مانند خوراک و پوشاک و درمان و ... دارند. به زبان ساده‌تر گل دیگر در اولویت‌های مردم نیست.

وی با بیان اینکه سومین مشکل گل فروشان عمدم حمایت است، تاکید کرد: گل فروشان مانند دیگر کاسبی های خرد نیاز به یک برنامه جامع و کامل برای حمایت همه جانبه دارند و مثلا می توان در ذیل بسته های حمایتی، خرید مدت دار، تسهیلات بانکی، حضور در بازارچه های محلی و ... را برایشان فراهم آورد تا بخشی از مشکلات شان کاهش یابد.

گل‌فروشان در کنار دیگر مکاسب مرتبط با مراسم مردم این روزها شرایط دشواری را پشت سر می‌گذارند که یکی از راهکارهای کمک به آنها توجه مردم به این مشاغل است گاهی شاید بتوان شاخه گلی را به منظور حمایت از این مکاسب خریداری کرد تا هم دل عزیزی را به دست آورد و هم کمکی به کسبه شهرمان انجام بدهیم.

کد خبر: ۱۷۵٬۴۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha