۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
ضرورت مدیریت عرضه و تقاضای آب
بیانیه سیاستی کنسرسیوم در موضوع حکمرانی آب منتشر شد

ضرورت مدیریت عرضه و تقاضای آب

کنسرسیوم و شبکه مراکز پژوهشی راهبردی طی بیانیه ای با موضوع حکمرانی آب، بر ضرورت تغییر نگرش در مدیریت منابع آب کشور از عرضه محوری به تقاضا محوری تاکید کردند.

به گزارش بازار به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بیانیه سیاستی کنسرسیوم و شبکه مراکز پژوهشی راهبردی در موضوع حکمرانی آب در ۹ بند منتشر شد.

در این بیانیه که به امضای روسای مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، پژوهشگاه قوه قضاییه، موسسه عالی آموزش و پژوهشی مدیریت و برنامه‌ریزی نهادی ریاست جمهوری رسیده، تصریح شده است که سیاستگذاری در مدیریت منابع آب باید با توجه به سرمنشأهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و سایر پیشران‌های آن تنظیم شود.

شایان ذکر است در بندهای ۹ گانه این بیانیه بر مواردی چون ضرورت نقش دولت و مجلس در حوزه نظارت و تنظیم‌گری در حوزه آب، جلوگیری از اقدامات عرضه‌محور در راستای تحریک تقاضا و ایجاد توهم پرآبی، توجه به جلوگیری از آسیب به تأمین آب کافی برای نیازهای حیاتی انسان، تأمین آب برای فعالیت‌های اقتصادی و تولید غذا، تأمین آب برای زیست‌بوم‌های طبیعی و کاهش آسیب‌پذیری در برابر بلایای با منشأ آبی به عنوان چهار مؤلفه امنیت آبی، طراحی و پیاده‌سازی هرگونه مقیاس‌گذاری در حوزه آب بسته به ماهیت مسائل، ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان، افزایش آگاهی نسبت به بسترهای فرابخشی مؤثر بر آثار جانبی و اثرات برگشتی سیاست‌ها در مواجهه با مسائل پیچیده و بدخیم آبی، راه پایدار مدیریت منابع آبی از طریق مشارکت مؤثر و مسئولیت اجتماعی همه ذینفعان مبتنی بر تسهیم عادلانه و متعادل قدرت و ظرفیت‌سازی‌ها و تعاملات لازم دولت و مجلس به دور از هرگونه تعارض منافع در مسأله آب، تاکید شده است.

گفتنی است بیانیه سیاستی کنسرسیوم و شبکه مراکز پژوهشی راهبردی در موضوع حکمرانی آب، به روسای قوا و مسئولان ارشد کشور، ارسال شده است.

کد خبر: ۱۷۵٬۴۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha