۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
مشاغل خانگی راهکار مهاجرت معکوس | دولت تسهیل‌گری کند
کارشناس اقتصادی:

مشاغل خانگی راهکار مهاجرت معکوس | دولت تسهیل‌گری کند

شاهرود- طباطبایی کارشناس اقتصادی با بیان اینکه یکی از راهکارهای مهاجرت معکوس روستائیان توسعه مشاغل خانگی است، گفت: حمایت از مشاغل خانگی در صورت یافتن بازارهای جدید میسر می‌شود.

سید رضا طباطبایی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه هزینه زندگی امروز در شهرها و روستاها فرق چندانی ندارد در نتیجه همانطور که خانوار شهری در کنار شغلی کارمندی یا منبع درآمد موسوم به حقوقی که دارد، می‌بایست مفرّ درآمدی دیگری را نیز داشته باشد تا بتواند اقتصاد خانوار را تامین می‌کند در نتیجه ایجاد مشاغل خانگی در کنار مزیت‌های دامپروری، تولید، کشاورزی و .... می‌تواند جمعیت روستایی را در روستاها نگه داشته و حتی سبب مهاجرت معکوس به روستاها نیز شود.

وی با بیان اینکه افزایش هزینه زندگی در برهه کنونی به خصوص در بخش مسکن باعث شده تا فضا برای مهاجرت معکوس به روستاها فراهم‌تر از گذشته باشد، گفت: یکی از تفاوت‌های اندک شهر و روستا در دوران کنونی هزینه پائین تر مسکن است لذا دولت باید به حمایت از توسعه مشاغل خانگی، بستر مهاجرت به روستاها را فراهم کند. به عبارت دیگر باید دولت از این فرصت، بهره گیرد تا حضور روستائیان در روستاها را تثبیت کند.

فقدان بازار

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به استان سمنان طی آبان ماه سال گذشته به گفته مسئولان اعتبارات خوبی را به دنبال داشته که بخشی از آن صرف تسهیلات بانکی مشاغل شهری و روستایی می شود، گفت: دولت باید از این فرصت بهره گرفته و تسهیلات را در اختیار روستائیان قرار دهد تا بتوانند مشاغل خانگی روستایی شامل فرآوری محصولات لبنی، کشاورزی، صنایع دستی، پخت انواع نان و خوراکی ها و ... را راه اندازی کنند.

هزینه زندگی امروز در شهرها و روستاها فرق چندانی ندارد در نتیجه همانطور که خانوار شهری در کنار شغلی کارمندی یا منبع درآمد موسوم به حقوقی که دارد، می بایست مفرّ درآمدی دیگری را نیز داشته باشد تا بتواند اقتصاد خانوار را تامین می کند

طباطبایی با بیان اینکه در استان سمنان بالغ بر ۶۰ نوع صنایع دستی بازار پسند و ۱۵ نوع نان محلی ویژه تولید می شود که عمده آنها در روستاها وجود دارند، گفت: به دلیل فقدان نگاه برنامه‌ریزی و کامل و جامع به مشاغل خانگی روستایی، نتوانسته ایم آنطور که باید و شاید از این ظرفیت ها بهره مند شویم. در واقع روستاهایی که چنین ظرفیت هایی دارند اصلا نباید مهاجرت کنند اما به واسطه عدم توان فروش محصولات تولیدی توسط روستائیان، این اتفاق رخ می دهد.

وی با بیان اینکه دولت در کنار حمایت از مشاغل خانگی روستایی به صورت وام، می بایست بستر را برای ارائه و برند سازی تولیدات هم مهیا سازند، بیان کرد: به عبارت دیگر باید تاکید کرد که روستاهای استان سمنان مشکل تولید ندارند، بلکه با مشکل عرضه و فروش روبرو هستند. امروز روستاهای ما غنی از تولید اما خالی از بازار هستند لذا باید فکری کرد تا شرایط حضور مشاغل خانگی در رویدادهای درون شهرستانی، استانی و حتی ملی فراهم آید.

کمک گرفتن از دانش بنیان ها

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ما همچنان در استان سمنان از یک بازارچه روستایی حقیقی یا الکترونیک که بتواند دست تولیدکننده روستایی را در دست مصرف کننده شهری بگذارد، محروم هستیم، بیان کرد: تمام تلاش های ما برای پرداخت وام در صورتی که با تامین بازار محصولات تولیدی همراه نشود، صرفاً روستائیان را بدهکار خواهد کرد و گرهی باز نمی‌شود. در این مسیر باید از دانش‌بنیان ها کمک گرفت تا بازارهای الکترونیک روستایی را ترویج داد.

طباطبایی با بیان اینکه حمایت از مشاغل خانگی در صورت یافتن بازارهای جدید میسر می‌شود، گفت: شاید بیان شود که دولت موظف به تولید بازار برای فروش محصولات تولیدی مردم و روستائیان نیست که البته گزاره درستی نیز به نظر می‌رسد اما دولت می تواند تسهیل‌گر باشد تا ان جی او ها، فروشندگان، دانش بنیان ها، شتاب‌دهندگان و ... به این موضوع ورود کنند و حتی شرایط عرضه و برند سازی محصولات تولیدی استان را در کشورهای خارجی فراهم کنند لذا این کار را هم فعلاً شاهد نیستیم و جز جسته گریخته اقداماتی توسط شرکت ها، به صورت مستمر شاهد تلاش وافر و تاثیرگذار نیستیم.

کد خبر: ۱۷۵٬۳۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha