۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
اعطای تسهیلات به طرحهای خلاق گردشگری/ ۴ پروژه در کهگیلویه و بویراحمد افتتاح می شود
در گفتگو با بازار مطرح شد

اعطای تسهیلات به طرحهای خلاق گردشگری/ ۴ پروژه در کهگیلویه و بویراحمد افتتاح می شود

یاسوج - مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرحهای خلاق در زمینه اشتغالزایی حوزه گردشگری تسهیلات ارزان قیمت دریافت می کنند.

مجید صفایی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: گردشگری از اولویت‌های اصلی توسعه کهگیلویه و بویراحمد است که با توجه به ظرفیتهای استان در این خصوص، می تواند در زمینه توسعه اقتصادی بسیار موثر باشد.  در این راستا از ایده‌های خلاق و نو که در حوزه گردشگری ایجاد اشتغال کنند، حمایت خواهد شد.

صفایی با بیان اینکه یکی از راهکارهای مهم در خصوص ایجاد اشتغال در گردشگری استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها و نخبگان است، گفت: گردشگری صنعتی است که ظرفیت های زیادی برای ایجاد بسیاری از کسب و کارهای کوچک دارد و می تواند به توسعه اشتغال زایی کمک کند.

وی بیان داشت: با تمرکز وسیع تر بر اقتصاد گردشگری و همه خدماتی که صنعت گردشگری را حمایت می کنند، رشد و توسعه این صنعت می تواند منجر به افزایش اشتغال و کارآفرینی شود.

صفایی با بیان اینکه توسعه گردشگری با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی و ظرفیت های استان می تواند زمینه ساز اشتغال شود، گفت: این امر سبب می شود که بسترهای رشد و پیشرفت برای استان فراهم شود.

توریسم فرهنگی یکی از شاخه های موثر در اشتغالزایی است و برای تبدیل قابلیت و توانمندی­های بالقوه می‌توان با رونق صنعت گردشگری و تأسیس شرکت­های کوچک و متوسط گردشگری از این ظرفیت در استان استفاده کرد

وی افزود: بزرگترین امتیاز برای هر صنعت، هر سازمان و هر فرد داشتن تفکر و خلاقیت برای اشتغالزایی است و در این راستا طرحهای خلاقانه تسهیلات مطلوب دریافت خواهند کرد.

صفایی اظهار داشت: توریسم فرهنگی یکی از شاخه های موثر در اشتغالزایی است و برای تبدیل قابلیت و توانمندی­های بالقوه می‌توان با رونق صنعت گردشگری و تأسیس شرکت­های کوچک و متوسط گردشگری از این ظرفیت در استان استفاده کرد.

وی تصریح کرد: در راستای افزایش ظرفیت کارآفرینی و اشتغالزایی در حوزه گردشگری و همچنین ایجاد مشاغل گوناگون در این حوزه، می توان، در کنار امکانات و مزیت­های بومی گردشگری در استان را به یک صنعت درآمدزا تبدیل کرد.

ضرورت توسعه گردشگری روستایی در کهگیلویه و بویراحمد

صفایی افزود: یکی از شاخه های مهم گردشگری که می تواند به اقتصاد روستاها و روستائیان کمک کند، توسعه گردشگری روستایی است.

وی با بیان اینکه گردشگری روستایی می تواند فرصتها و امکاناتی را به ویژه برای اشتغال و درآمد روستاییان فراهم کند، گفت: گردشگری روستایی می تواند در احیاء و نوسازی و باز زنده سازی نواحی روستایی نقش مهمی داشته باشد.

صفایی افزود: توسعه گردشگری یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار است و صنعت گردشگری زمینه رشد فوق العاده ای در مناطق روستایی دارد و ۱۴ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد، این استان را به مقصد جدید گردشگری در کشور تبدیل کرده است.

چهار پروژه مهم گردشگری استان در سال جاری به بهره برداری می رسد

مدیر کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه گردشگری به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه کهگیلویه و بویراحمد است، اظهار داشت: چهار پروژه مهم گردشگری استان که شامل موزه یاسوج، پارک آبی، تل کابین و هتل اتابک است تا مهرماه سال جاری در یاسوج به بهره برداری می رسد.

چهار پروژه مهم گردشگری استان که شامل موزه یاسوج، پارک آبی، تل کابین و هتل اتابک است تا مهرماه سال جاری در یاسوج به بهره برداری می رسد

صفایی اعتبار موزه یاسوج را ۱۲ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: اعتبار پارک آبی و فاز اول هتل پارک ۲۲ میلیارد تومان، اعتبار تل کابین شش میلیارد تومان و اعتبار هتل اتابک نیز ۱۰ میلیارد تومان است. با بهره برداری از این پروژه ها، زیرساخت‌های بخش گردشگری استان توسعه یافته و اشتغالزایی نیز ایجاد می شود.

ساخت اولین دهکده گردشگری سدهای آبی در کهگیلویه و بویراحمد

صفایی افزود: استفاده از قابلیت سدهای آبی در حوزه گردشگری از مهم‌ترین برنامه‌های سال جاری است و در این راستا زیرساخت‌های گردشگری در کنار سدهای آبی استان ایجاد می شود و اولین دهکده گردشگری سدهای آبی در استان نیز در کنار سدچم شیر گچساران احداث می شود.

وی تصریح کرد: طرح مطالعاتی این پروژه آغاز شده و اعتبار اولیه برای این پروژه نیز هفت میلیارد تومان است و این دهکده ها براساس تفاهمنامه وزارت نیرو و وزارت میراث فرهنگی، در کنار سدهایی که قابلیت احداث دهکده گردشگری را داشته باشند احداث می شوند.

صفایی همچنین با بیان اینکه توسعه بوم گردی نیز در دستور کار قرار دارد، گفت: تمام این اقامتگاه ها با هدف حفظ و پاسداشت فرهنگ بومی و سنتی منطقه و افزایش ورود گردشگران در محیط های طبیعی و بومی با رعایت بالاترین سطح ممکن ضوابط زیست محیطی و به شکلی سازگار با معماری بومی، بافت تاریخی و سیمای طبیعی منطقه ایجاد شده که حداکثر تعامل را با جامعه محلی دارد.

وی افزود:  در سال جاری تعداد اقامتگاههای بوم گردی استان به ۱۵ مورد افزایش می یابد.

بوم گردی عشایری از ظرفیت های مهم استان در توسعه بوم گردی است

مدیر کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه رونق بوم گردی در استان و توسعه گردشگری در روستاها مزایای فراوانی با خود به همراه دارد، گفت: با رونق بوم گردی، گردشگران می توانند فرهنگ، آداب و رسوم و آیین های بکر و دست نخورده مناطق مختلف استان را مشاهده و از غذاهای سالم و طبیعی بهره مند شده و با فعالیتهای روزمره روستائیان همراه شوند.

صفایی بوم گردی را کم آسیب ترین نوع گردشگری عنوان و اظهار داشت: در این نوع گردشگری، فرد خود را با طبیعت و اکو زیست منطقه همراه می کند و می تواند به دور از هیاهوی شهرها، آرامش را در روستاها و مناطق عشایری، کوهستان و جنگل تجربه کند.

وی افزود: گردشگران می توانند در بوم گردی از صنایع دستی زنان و مردان روستانشین و مناظر طبیعی زیبا و دیگر جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بهره مند شوند.

صفایی تصریح کرد: از دیگر مزایای بوم گردی می توان به رونق مناطق بومی، روستاها و اشتغالزایی در روستاها، تحقق مهاجرت معکوس و اشتغالزایی برای جوانان روستایی در فعالیت در روستاها و مناطق محلی اشاره کرد.

وی افزود: بوم گردی می تواند صنعت گردشگری را احیا و هویت و اصالت بومی را به دیگر افراد به اشتراک بگذارد که این امر پیشرفت و توسعه اقتصادی و احیای روستاها و ایجاد کسب و کارهای جدید را به همراه دارد.

صنایع دستی از جاذبه های مهم بوم گردی عشایری است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه یکی از ظرفیتهای مهم این استان، بوم گردی عشایری است، گفت: جمعیت ییلاقی عشایر کهگیلویه و بویراحمد از ۱۱ هزار خانوار بیشتر بوده  و جمعیت قشلاقی عشایر این استان نیز ۱۰ هزار خانوار است و استان کهگیلویه و بویراحمد ۵ درصد از جمعیت عشایری کشور را در خود جای داده است.

هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی با ۱۳ زیست‌بوم در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که با ایجاد اقامتگاههای بوم گردی عشایری می توان توسعه گردشگری بوم گردی را در استان افزایش و اشتغالزایی ایجاد کرد

صفایی افزود: هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی با ۱۳ زیست‌بوم در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که با ایجاد اقامتگاههای بوم گردی عشایری می توان توسعه گردشگری بوم گردی را در استان افزایش و اشتغالزایی ایجاد کرد.

صفایی اظهار داشت: یکی از جاذبه های مهم در بوم گردی عشایری، همراه شدن گردشگران در تولید صنایع دستی عشایر است.

وی قالی، گلیم، جاجیم، گبه، سفره، جوال، توبره، زیرپا و خورجین را از بافته های عشایری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد که می تواند در جذابیت بخشیدن به بوم گردی عشایری بسیار موثر باشد.

صفایی تصریح کرد: زندگی روزمره عشایری خود می تواند به تنهایی جاذبه ای مهم و خاطره ای تکرار نشدنی برای گردشگران رقم زده و به ایجاد درآمد برای عشایر نیز کمک کند.

مدیر کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در سالهای گذشته چهار اقامتگاه بومگردی عشایری در راستای توسعه اکوتوریسم و صنعت طبیعت گردی گردشگران در این استان راه اندازی شد، افزود: همچنین در این اقامتگاهها، فروشگاه عرضه محصولات صنایع دستی عشایر استان نیز دایر شد.

صفایی بیان داشت: یکی از جاذبه هایی که می تواند مورد استقبال گردشگران قرار گیرد، ایجاد بسترهای مناسب برای کوچ توریستها با عشایر است که این امر منجر به ورود گردشگران دیگر کشورها به استان برای مشاهده و همراهی با کوچ می شود.

کد خبر: ۱۷٬۵۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha