۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
تولید سالانه یک میلیون کیلو گرم سبزی در دل بیابان! | ورود شرکت هواپیمایی به کشت عمودی
رشد سالانه ۲۶ درصدی سرمایه گذاری جهانی در کشت عمودی

تولید سالانه یک میلیون کیلو گرم سبزی در دل بیابان! | ورود شرکت هواپیمایی به کشت عمودی

سرمایه گذاری در کشت عمودی به روش عمودی مورد اقبال سرمایه گذاران جهانی قرار گرفته به نحوی که ساعت رشد ۲۶ درصدی تا ۲۰۳۰ خواهیم بود اما در ایران همچنان کشت سنتی ترجیح داده می شود.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: امنیت غذایی و خودکفایی در نیازهای غذایی و پایداری منابع آن از اولویت های استراتژیک ثابت برای هر کشوری است و افزایش تولیدات محلی در بخش های حیاتی کشاورزی، رکن اساسی توسعه پایدار کشور است.

این موضوع به خصوص در کشورهایی که از کمبود آب رنج می برند به مراتب حائز اهمیت بیشتری است. به ویژه آن که این روش به مراتب در کاهش مصرف اب در قیاس با روش سنتی بیش از ۹۰ درصد صرفه جویی را به همراه دارد و می توان بااستفاده از بازیافت مکرر آب استفاده شده محصولاتی ارگانیک و سالم را تولید کرد.

برآوردها حاکی از رشد بازار توسعه و سرمایه گذاری در کشت عمودی با روش هیدروپونیک بسیار خیره کننده است، انچنان که پیش بینی می شود از ۴.۱۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای سال ۲۰۲۲ به ۲۰.۹۱ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۹ افزایش یابد که نشان از رشد ترکیبی سالانه حدود ۲۵.۹ درصد دارد.

پیش بینی می شود از ۴.۱۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای سال ۲۰۲۲ به ۲۰.۹۱ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۹ افزایش یابد که نشان از رشد ترکیبی سالانه حدود ۲۵.۹ درصد دارد

شایان ذکر است که بازار جهانی کشت عمودی طی سال‌های گذشته در پرتو انتظارات افزایش قابل توجه تقاضا برای مدل کشاورزی عمودی به دلیل افزایش تقاضا برای غذاهای ارگانیک و اثرات مثبت آن بر سلامت عمومی به رشد ثابتی دست یافته است.

برخی از کارشناسان بر این باورند که این رشد با خشکسالی های بی سابقه در اروپا و خشک شدن رود راین، بحران مواد غذایی ناشی از تبعات جنگ روسیه و اوکراین و تغییرات آب و هوایی به ویژه افزایش سطح دما در جهان سرعت بیشتری خواهد گرفت زیرا ازمزایای دیگر این روش در دسترس بودن سبجزیجات و محصولات برگی در سراسر جهان و در تمام فصول سال است بی آنکه تحت تاثیر تغییرات اقلیمی و فصول قرار گیرد.

توسعه فرهنگ کشت هیدروپونیک در کشورهای توسعه یافته به ویژه در ژاپن به دلیل محدودیت های زمین برای کشت به سرعت در حال گسترش است و حتی دربرخی کشورها و شهرها به عنوان یک فعالیت اجتماعی کشت در خانه در دستور کار قرار گرفته و نهادهای مردم نهاد نیز با استفاده از شبکه های اجتماعی و اینترنت به آموزش در این باره می پردازند.

در ایران به دلیل ارزان بودن آب و وجود زمین های زیاد ارزان برای کشت همچنان این روش جذابیت کمتری برای سرمایه گذاری در قیاس با روش های سنتی و غرق آبی دارد با این حال همچون سایر کشورهای خاور میانه قدم هایی در این باره برداشته شده است. اما بزرگترین مزرعه کشت عمودی در جهان و خاور میانه در امارات چندی است که به بهره برداری رسیده است.

تولید سالانه یک میلیون کیلو گرم سبزی در دل بیابان! | ورود شرکت هواپیمایی به کشت عمودی

بزرگترین مزرعه عمودی جهان در خاور میانه

بوستانک که بزرگترین مجتمع هوشمند کشاورزی عمودی در جهان است در واقع بعد از افزایش قیمت های مواد غذایی و بحران کرونا عملیاتی شد، جایی که با کاهش حمل و نقل در جهان عملا امارات نگران تامین مواد غذایی خود شد و از ان زمان تا کنون برنامه های حمایتی قوی و زیادی را برای تامین مواد غذایی در دستور کار خود قرار داده است.

بوستانک که به معنی باغبان شما است با سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیون درهم اجرا شده و یکی از پروژه های اساسی برای جوامع کشاورزی هوشمند آینده به شمار می رود.

مجتمع کشاورزی هوشمند بوستانک در زمینی به مساحت بیش از ۳۰ هزار متر مربع « ۳۳۰۰۰۰ فوت مربع» با روش هیدروپونیک عمودی با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون کیلوگرم سبزیجات برگی مرغوب ساخته شده است.

بوستانک در زمینی به مساحت بیش از ۳۰ هزار متر مربع « ۳۳۰۰۰۰ فوت مربع» با روش هیدروپونیک عمودی با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون کیلوگرم سبزیجات برگی مرغوب ساخته شده است

همچنین بد نیست بدانید که سیستم های آبیاری هوشمند سالانه ۲۵۰ میلیون لیتر آب را صرفه جویی می کنند و در مقایسه با همتایان خود در مزارع سنتی، مصرف آب را تا ۹۵ درصد کاهش می دهند.

«بوستانک» متکی بر فناوری‌های پیشرفته از جمله هوش مصنوعی و کاربردهای پیشرفته است و توسط تیمی یکپارچه از متخصصان مجرب شامل کارشناسان کشاورزی، مهندسان، باغبان‌ها و گیاه‌شناسان مدیریت می‌شود.

«بوستانک» متکی بر چرخه تولید مداوم است که تولید فوق العاده تازه و تمیز را بدون استفاده از هرگونه آفت کش یا مواد شیمیایی تضمین می کند، در حالی که با سیستم آبیاری مدار بسته ارائه شده است.

تولید سالانه یک میلیون کیلو گرم سبزی در دل بیابان! | ورود شرکت هواپیمایی به کشت عمودی

ورود شرکت هواپیمایی به کشت عمودی

طبق گزارش خبرگزاری وام – خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی مجتمع کشاورزی هوشمند "بوستانک" به تامین امنیت زنجیره تامین و تامین غذای شرکت کترینگ پرواز امارات کمک می کند و تضمین می کند که مسافران در پروازها از محصولات غذایی باکیفیت تولید شده در داخل لذت ببرند اما مازاد تولید نیز به زودی در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهد گرفت.

مجتمع کشاورزی هوشمند "بوستانک" به تامین امنیت زنجیره تامین و تامین غذای شرکت کترینگ پرواز امارات کمک می کند و تضمین می کند که مسافران در پروازها از محصولات غذایی باکیفیت تولید شده در داخل لذت ببرند

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم در این بازدید دیروز خود با تاکید بر اینکه افزایش تولیدات بومی در بخش های حیاتی کشاورزی، رکن اساسی توسعه پایدار امارات است، گفت: افتتاح بزرگترین مجتمع کشاورزی عمودی در جهان یک دستاورد مهم است. این نشان دهنده میزان آگاهی نهادهای ملی ما از مهمترین پرونده های توسعه و مشارکت آنها است.

وی از روند توسعه مستمری که خطوط هوایی امارات در همه سطوح شاهد آن است، به مدیریت شیخ احمد بن سعید آل مکتوم، و نقش فعال آن در تسریع سرعت رشد اقتصادی از طریق ابتکارات مستمر و استراتژی یکپارچه خود برای تحریک ایده ها و ارائه آن قدردانی کرد.

کد خبر: ۱۷۵٬۳۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha