۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱
تخریب ۴۳ کیلومتر راه‌های عشایری استان تهران؛ ۵۵ راس دام تلف شد
در پی سیلاب‌ اخیر؛

تخریب ۴۳ کیلومتر راه‌های عشایری استان تهران؛ ۵۵ راس دام تلف شد

تهران - بارش باران، تگرگ و صاعقه اخیر در استان تهران سبب وارد آمدن خسارات در این استان شد و در پی این حوادث ۴۳ کیلومتر راه عشایری آسیب دید و نیاز به بازسازی دارد.

خبرگزاری بازار- فروردین و اردیبهشت در استان تهران همراه با هشدارهای متعدد سازمان هواشناسی و در پی آن بارش‌های متعدد باران و نیز تگرگ بود و استانی که بیش از یک دهه است، با خشک‌سالی دست‌وپنجه نرم می‌کند، حالا بارش‌های شدید را تجربه می‌کند.

بارش نعمت الهی از سوی دیگر به شکوفه‌های بهاری و نیز نهال‌ها و محصولات زراعی خسارت وارد کرد و سبب شد، تا برخی زیرساخت‌ها در مناطقی از استان تهران نیز در پی وقوع سیلاب و نیز بارش تگرگ دچار آسیب شود.

گرفتاری ۲۰ خودرو در سیل پرند

چهاردهم فروردین شاهد بارش نسبتاً شدید تگرگ در شهرستان‌های قدس، ملارد و شهریار در غرب تهران و نیز شهر تهران بودیم.

کویر رباط‌کریم، یکی از کم بارش‌ترین و خشک‌ترین مناطق استان تهران است، که وقوع سیل در آن سابقه چندانی ندارد، اما در پی بارش سیل‌آسایی که حدود دو هفته پیش و در ۲۹ فروردین‌ماه در پرند رخ داد، شاهد وقوع سیل در بخش‌هایی از این شهر و وارد آمدن خساراتی به زیرساخت‌ها، بوستان‌ها و برخی تأسیسات شهری بودیم.

البته خوشبختانه سیل پرند، خسارت جانی نداشت، اما ۲۰ خودرو را در گل‌ولای گرفتار و تعدادی خودرو را واژگون کرد، اما این تمام ماجرا نبود، تداوم بارش‌های شدید باران و نیز وقوع سیلاب در استان تهران خساراتی را به زمین‌های کشاورزی نیز وارد کرد.

در همین روز نیز اخباری مبنی بر بارش شدید تگرگ توسط خبرنگاران بازار در جنوب تهران، به‌ویژه بخش « کهریزک» شهرستان ری مخابره شد، اما به گفته مسئولان محلی این بارش‌ها خساراتی نداشت.

صاعقه جان ۳۰ رأس دام سبک را در ملارد گرفت

پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت نیز تگرگ میهمان بام تهرانی‌ها شد و جو ناپایدار در این استان هنوز هم مشاهده می‌شود.

در پی بارش باران و رعدوبرق، صاعقه بیش از ۳۰ رأس گوسفند را در روستای « شیرین‌آباد» از توابع دهستان « اخترآباد» ملارد تلف کرد.

مالک این گوسفندها در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ما یک‌صد گوسفندداریم، که ۳۰ رأس آن‌ها در پی رعدوبرق از بین رفت و بره‌های ۱۵ روزه، ۲۰ روزه و ۲۵ روزه این حیوانات تلف‌شده کوچک و شیری هستند و نمی‌توان آن‌ها را بدون مادربزرگ کرد و این بره‌ها نیز از دستمان خواهند رفت.

وی همچنین گفت: ۷۰ گوسفند باقیمانده نیز برای ما گوسفند نمی‌شود و طبق نظر دامپزشکان آسیب‌های جدی از صاعقه دیده‌اند.

به گفته مسئولان دهستان « اخترآباد» علاوه بر تلف شدن این ۳۰ رأس دام سبک و آسیب جدی به ۷۰ رأس دیگر، بیش از ۱۰ رشته قنات در این دهستان نیز در پی بارندگی و جاری شدن سیل ریزش کرده و نیازمند مرمت و لایروبی است.

خسارت تگرگ در ملارد و شهریار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان این‌که خسارت وارده به باغات و مزارع کشاورزی این استان در مقایسه با دیگر استان‌های کشور ناچیز بوده است، اظهار داشت: طبق گزارش‌های رسیده تنها در شهرستان‌های ملارد و شهریار، آن‌هم به میزان ناچیز خساراتی از بارش تگرگ داشتیم.

کریم ذوالفقاری گفت: البته ممکن است، تگرگ اخیر و بارش‌های سیل‌آسا خسارات دیگری را نیز به بخش کشاورزی استان تهران وارد کرده باشند، اما گزارش‌های آن هنوز به سازمان جهاد کشاورزی استان ارسال نشده است.

بارش‌های شدید و تگرگ خسارات قابل‌توجهی به بخش‌های عمرانی تهران نزد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران نیز میزان خسارات وارده به زیرساخت‌های این استان در پی بارش‌های شدید باران، تگرگ و جاری شدن سیلاب را ناچیز قلمداد کرد و به خبرنگار بازار گفت: در بخش‌های عمرانی شاهد خسارات قابل‌توجهی نبودیم، اما در بخش کشاورزی گزارش خاص از سازمان مربوطه خواسته‌شده و در حال جمع‌آوری اطلاعات هستیم.

منصور درجاتی ادامه داد: بارش‌ها همواره در بالادست شدید و در پایین‌دست با آب‌گرفتگی همراه بوده است، در بارش‌های اخیر وضعیت « چلقز» و « سنگتراشان» در حوالی پاکدشت و نیز « اسماعیل‌آباد» به‌سرعت موردبررسی قرار گرفت و آب‌گرفتگی در این مناطق تخلیه شد و مورد خاصی وجود نداشت.

وی گفت: بارش تگرگ دریکی دو هفته اخیر در تهران شدید بود، اما طی گزارش‌هایی که ما دریافت کردیم، حادثه‌ای با موضوع بارش تگرگ از سوی شهروندان در سراسر استان تهران به مراکز اطلاع‌رسانی آتش‌نشانی شهرها اعلام نشد.

درجاتی افزود: البته اثر بارش تگرگ تعدادی از درختان در معابر و بوستان‌ها در تهران و برخی شهرستان‌ها آسیب دید، اما حوادثی از قبیل تصادف، پرتاب اجسام و ... در پی بارش تگرگ نداشتیم.

۲۵ راس دام در پی سیل تلف شد/ بازسازی ۴۳ کیلومتر راه عشایری

مدیرکل امور عشایری استان تهران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان این‌که وقوع سیل در روزهای اول فروردین ۲۵ رأس دام سبک در «حسن‌آباد فشافویه» را تلف کرد، افزود: این دام‌ها متعلق به دامداران روستایی ییلاقات شمیرانات( دربندسر) بوده است، که برای شرایط قشلاق به حسن‌آباد فشافویه آمده بودند.

هاتف ممیزی ادامه داد: تگرگ خسارتی برای عشایر استان تهران در برنداشت، اما وقوع سیل و جاری شدن روان آب‌ها در فروردین و اردیبهشت سال جاری و نیز بارش‌های اوایل سال ۹۸ سبب شد، راه‌های عشایری و روستایی آسیب‌های زیادی ببینند.

وی اضافه کرد: به دلیل همین آسیب‌ها و برای ترمیم و بازسازی ابنیه فنی راه‌های روستایی و عشایری مانند پل‌ها، آب‌نماها و ... در منطقه « سیاه کوه» به‌عنوان قطب عشایری استان تهران اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی در نظر گرفته‌ایم.

ممیزی ادامه داد: همچنین توافقی با قرارگاه خاتم داشته‌ایم، که بااعتبار چهار میلیارد تومان ۴۳ کیلومتر از راه‌های خسارت‌دیده عشایری در سطح استان تهران بازسازی شود.

به نظر می‌رسد، در شرایط کنونی کشور و تأکید مقام معظم رهبری برجهش تولید، می‌بایست با هماهنگی و انسجام بیشتر نیازهای کشاورزان، عشایر و اقشار مولد تأمین‌شده و با حمایت از این عزیزان شرایط برای پویایی اقتصاد فراهم آید.

کد خبر: ۱۷٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha