۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
سرگردانی مسافران اربعین ادامه دارد| انتظار زائران افغانستان در پشت مرزهای خراسان رضوی
بازار گزارش می‌دهد؛

سرگردانی مسافران اربعین ادامه دارد| انتظار زائران افغانستان در پشت مرزهای خراسان رضوی

مشهد- باوجوداینکه شمارش معکوس برای شرکت در مراسم اربعین آغازشده است اما تعداد زیادی از زائران خارجی در پشت مرز دوغارون در خراسان رضوی انتظار صدور مجوز برای سفر به عراق را می‌کشند.

بازار-گروه استان‌ها: امسال به دلایل مختلف جمعیت بسیاری از عاشقان حسینی فرصت حضور در مراسم اربعین را پیدا نکردند.کمبود امکانات و عدم پذیرش کشور عراق در این رابطه موجب شد تا برای جلوگیری از ازدحام در مرز هفته گذشته راه‌های زمینی مسدود شود و فروش بیلت از طریق پاینه های مسافربری به شهرهای مرزی متوقف شود.

در این میان بسیاری از افرادی که راه‌های هوایی و بلیط مستقیم به نجف را تهیه‌کرده بودند از شانس بیشتری برخوردار بودند تا از این سفر معنوی جا نمانند.متاسفانه سفر زائران اربعین امسال با حواشی بسیاری از جمله گرمازدگی؛ انسداد مرز ها توسط دولت عراق و کمبود و گرانی بلیت‌های سفر همراه بود.

استان خراسان رضوی هم چون سایر استان های کشور همه ساله تعداد بسیار زیادی مسافر عازم کربلا دارد که علاوه بر این حجم زیاد زائر کاروان های خدماتی و موکب‌های بسیاری نیز را برای خدمت به این زاوران به کشور عراق اعزام می‌کند که امسال به دلایل مختلف و به دلیل انسداد مقطعی مرز بسیاری از این زائران و موکب‌ها توفیق حضور در کربلا را به دست نیاوردند.

جلوگیری از فروش بلیت اتوبوس تا ابطال پرواز ها

به گزارش خبرنگار بازار؛ در حال حاضر بر اساس مصوبات اعلام‌شده به علت مسدود شدن مرزهای زمینی تردد به سمت کشور عراق، هیچ بلیتی به سمت این مقاصد از پایانه مسافری امام رضا(ع) در مشهد فروخته نمی‌شود.

سرگردانی مسافران اربعین ادامه دارد| انتظار زائران افغانستان در پشت مرزهای خراسان رضوی

لغو و ابطال پرواز های چارتری و هم‌چنین پرواز های مستقیم مشهد- نجف نیز یکی دیگر از حواشی زائران امسال است که امکان حضور بسیاری از این مسافران را به عراق در آخرین روز های مانده به اربعین را سلب می کند.

مدیر روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد پیرامون دلایل لغو برخی از پرواز های مشهد به مقصد نجف اظهار کرد: پروازهای مشهد به مقصد نجف توسط شرکت‌های عراقی باطل‌شده‌اند.

حسن جعفری در خصوص باطل شدن پروازهای مشهد به نجف و بغداد اظهار کرد: دو مورد از پروازها به نجف مربوط به شرکت‌های عراقی است که کشور عراق به دلیل تعداد پایین مسافران باطل کرده است.

وی اضافه کرد: مسافران باقی‌مانده با پروازی جایگزین به نجف فرستاده خواهند شد و در حال حاضر در سالن انتظار فرودگاه مشهد زائری وجود ندارد.

جعفری در خصوص لغو شدن پروازهای ایرانی این مسیر خاطرنشان کرد: پروازهای چارتری که قبل از اربعین وجود داشته‌اند در اختیار ستاد اربعین قرارگرفته‌اند و این ستاد از این پروازها برای انتقال زائران کربلا استفاده می‌کند به همین دلیل این پروازها در سیستم باطل می‌شوند لذا این پروازها تنها با برنامه ستاد اربعین به نجف پرواز می‌کنند.

وی تصریح کرد: هیچ پرواز ایرانی در ایام اربعین از مشهد به مقصد نجف باطل نشده است. تنها یک پرواز به دلیل نقص فنی باطل شد که بلافاصله برنامه جایگزین برای آن در نظر گرفته شد و انتقال مسافران صورت گرفت

زائران افغانستان چشم انتظار صدور مجوز تردد

به گزارش بازار در حالی که زائران ایرانی برای سفر به عراق با محدودیت‌های بسیاری همراه هستند این موضوع برای زائران خارجی از جمله زائران کشور افغانستان که از طریق ایران و مرز های خراسان رضوی قصد تردد دارند نیز صادق است.

از هفته گذشته بسیاری از زائران افغانستانی که شوق زیارت و شرکت در مراسم اربعین را دارند در مرز دوغارون واقع در استان خراسان رضوی انتظار دریافت مجوز برای سفر به عراق را می‌کشند و بااینکه چند روز بیشتر به برپایی مراسم اربعین نمانده است اما هم چنان این مرز با متقاضیان بسیاری همراه است.

بنا بر گفته مسئولان در این رابطه مقررشده است تا در صورت اجازه کشور عراق زائران کشور افغانستان از سمت تایباد، مستقیم به سمت مرزهای کشورعراق با استفاده از ناوگان اتوبوسی و ون کشور افغانستان، راهی شوند و به سمت مشهد حرکت نکنند.

در همین راستا فرماندار تایباد بابیان اینکه مجوز ورود زائران افغان از مرزهای زمینی تا روز دوشنبه صادر نشده بود به خبرنگاران گفت: بالاخره در روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور ماه نخستین کاروان زائران افغانستانی اربعین از طریق مرز دوغارون جهت اعزام به عراق وارد ایران شد.

مهدی دونده اظهار کرد: این کاروان که متشکل از ۴۰ زائر افغان برای عزیمت به عتبات عالیات و شرکت در مراسم دهه پایانی صفر است، در مرز دوغارون مورد استقبال اعضای ستاد اربعین شهرستان تایباد قرار گرفت.

سرگردانی مسافران اربعین ادامه دارد| انتظار زائران افغانستان در پشت مرزهای خراسان رضوی

مهدی دونده در این رابطه توضیح داد: در راستای تسهیل حرکت زائران با اتوبوس‌ تمهیداتی اندیشیده شده که بتوانند بدون مشکل از طریق این گذرگاه مرزی عبور کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۲ موکب پیامبر اعظم(ص) و امام رضا(ع) در دوغارون در فضایی به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع برای اسکان احتمالی زائران افغانستانی پیش‌بینی‌شده است.

اتوبوس‌های اعزامی مشهد برگشت خورد

شهرداری مشهد که همه ساله به منظور ارائه خدمات به زائران نسبت به اعزام پاکبان؛ خودروهای جمع‌آوری زباله و اتوبوس‌های شهری اقدام می‌کند امسال نیز تعدادی از خدمه و هم‌چنین خودروهای حمل‌ونقل شهری را به عراق اعزام کرد که متاسفانه این خودروها به دلیل ممانعت و مخالفت طرف عراق برگشت خوردند و از ارایه خدمت بازماندند.

بنا بر گزارش روابط عمومی سازمان اتوبوس‌رانی مشهد در حال حاضر این اتوبوس‌ها در خاک ایران مستقر هستند و در صورت درخواست ستاد اربعین کشور آماده خدمت‌رسانی به زائران پیاده در مسیر بازگشت می‌باشند.

بنابر این گزارش سازمان اتوبوس‌رانی مشهد ١٣٠ دستگاه اتوبوس را با توجه به هماهنگی‌هایی که با کشور عراق انجام بود، جهت خدمت‌رسانی به زائران پیاده اربعین حسینی اعزام کرد و لذا بنا بر اظهار نظر مقامات دولت عراق مقرر شد ناوگان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد در مسیر مرز مهران به زائران سرویس‌دهی کند اما متاسفانه بعد از اعزام اتوبوس‌ها به دلیل ناهماهنگی مسئولان استان کوت عراق این سرویس‌دهی آن‌گونه که شایسته بود، انجام نشد.

استرداد وجوه بلیت‌های لغو شده

در همین حال معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به توقف کامل اعزام زمینی زائران اربعین خاطرنشان کرد: اعزام موکب‌هایی که تاکنون جامانده‌اند نیز متوقف‌شده است و همچنین به زائران و موکب‌هایی که در مسیر مرزهای غربی قرار دارند، اطلاع‌رسانی شده تا به مبدا بازگردند.

حجت‌الاسلام حجت‌ گنابادی نژاد هم‌چنین با اشاره به وضعیت زائران اربعین و ابطال بلیت‌های آن‌ها پس از مسدودی مرزهای اربعین به بازار گفت: مطابق مصوبه ستاد مرکزی اربعین بخشی از وجه بلیت زائرانی که سفرشان با اتوبوس به مرزهای غربی لغو شده است، مسترد خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از وجه بلیت زائرانی که تمایل به لغو سفر هوایی و یا ریلی خود به شهرهای غربی کشور داشته باشند مسترد خواهد شد، گفت: دستورالعملی بابت استرداد بخشی از وجه بلیت مسافران هوایی و ریلی که بخواهند که سفر خود را لغو کنند صادر نشده است.

وی ادامه داد: ایرلاین‌ها و شرکت‌های مسافربری ریلی تابع قانون مقررات ملی هستند لذا وجه بلیت سفرهای هوایی و ریلی در صورت لغو سفر همانند قانون این ۲ سازمان مسترد خواهد شد.

کد خبر: ۱۷۴٬۹۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha