۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
آغاز اصلاحات لایحه رگلاتوری برق در دولت| مدل های حمایتی مشمول سرمایه گذاران خارجی نمی شود
وزیر نیرو در پاسخ به بازار:

آغاز اصلاحات لایحه رگلاتوری برق در دولت| مدل های حمایتی مشمول سرمایه گذاران خارجی نمی شود

محرابیان وزیر نیرو از شروع جلسات بررسی لایحه رگلاتوری برق در وزارت اقتصاد و دارایی خبر داد و گفت: بعد از نهایی شدن اصلاحات و بررسی ها این لایحه برای تصویب نهایی به دولت و بعد مجلس می رود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در جمع خبرنگاران در پاسخ به بازار درباره تعلل دولت در ارائه لایحه رگلاتوری برق به مجلس، گفت: اخیرا جلسه ای دراین باره در وزارت اقتصاد و دارایی برگزار شده و بخشی هایی از لایحه رگلاتوری برق مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

او با بیان اینکه اصلاحات و تغییرات در لایحه شروع شده است، همچنین ادامه داد: امیدواریم که هر چه سریع تر درباره مسائل و اختلاف نظرهایی که درلایحه رگلاتوری برق وجود دارد به توافق رسیده و لایحه را برای تصویب نهایی به مجلس ارسال کنیم.

وزیر نیرو در پاسخ به سوال دیگر بازار درباره اینکه آیا مدل های حمایتی وزارت نیرو برای جذب سرمایه گذاری بیشتر در حوزه انرژی های تجدید پذیر مشمول خارجی ها هم می شود، گفت: مدل های حمایتی ما بیشتر برای سرمایه گذاران داخلی تعریف شده و خارجی ها را شامل نمی شود. مگر اینکه سرمایه گذاران خارجی در قالب مشارکت با یک سرمایه گذاری داخلی وارد این حوزه شوند.

به گفته این عضو کابینه سیزدهم، وزارت نیرو با حمایت از انرژی تجدید پذیر برنامه‌های جدیدی را ارائه داده که فعال کردن همه این مدل‌ ها موجب توسعه صنعت تجدید پذیر می‌ شود.

او همچنین درباره امکان صادرات برق تجدید پذیر توسط بخش خصوصی اظهار داشت: صادرات برق تجدید پذیر جزو برنامه‌ های ما است و در حال برنامه ریزی و پیگیری این موضوع هستیم.

محرابیان افزود: برق تولیدی از خورشید و باد با توجه به کیفیت امکان صادرات ۱۲ ماه و طی ۲۴ ساعت را ندارند و باید عملیات تبدیل انرژی را انجام دهیم و تبدیل به برق خطی شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: گروهی در وزارت نیرو روی موضوع صادرات پذیر کردن برق تجدید پذیر کار می کنند و گزارش تکمیلی آن را ارایه خواهیم کرد.

تراز صادرات برق مثبت ۸۰ درصد است

این عضو کابینه سیزدهم ادامه داد: در طول یک سال روابط قابل توجهی برای انتقال انرژی و سنکرون برق با همسایگان داشته ایم و در حال حاضر با کشورها مبادلات برقی داریم.

وزیر نیرو با بیان اینکه تراز صادراتی ما ۸۰ درصد مثبت بوده است، گفت: برنامه ما در مبادلات این بوده که سالانه ۸۰ درصد صادرات و ۲۰ درصد واردات داشته باشیم، در حال حاضر میزان صادرات قابل توجه است و با توجه به نزدیک شدن به شرایط ایده ال میزان صادرات افزایش می‌ یابد.

او در ادامه گفت: برای واردات برق نگاه ما حفظ منافع اقتصادی و ملی است مبادلات ما با کشورهای همسایه بر این مبنا است که در شرایطی که برق مازاد داریم بتوانیم صادرات کنیم و در زمانی که محدودیت داریم با دریافت برق بقرخی نقاط را تامین کنیم، در فرمول های اقتصادی خیلی مواقع سرمایه گذاری برای مدیریت لحاظ اوج بحرانی شاید اقتصادی نباشد، یعنی برقی که طی مبادله دریافت میکنیم قیمت اقتصادی خیلی ارزانتر تمام می شود بنابراین نگاه ما رعایت و حفظ منافع اقتصادی کشور است. با این با نگاه مبادلات را با کشورهای همسایه و منطقه افزایش خواهیم داد و طبق قرارداد هایی که منعقد شده و پروتکل هایی که امضا کردیم در سالهای آینده باید چشم انتظار چند برابر مبادله برق با کشورهای همسایه باشیم.

او با بیان اینکه طی سال های گذشته مدلهای مختلفی برایر توجیه پذیر کردن صنعت برق تجدید پذیر مطالعه و ابلاغ کردیم، افزود: هم سرمایه گذاران بزرگ و بخش صنعت و هم سرمایه گذاران احداث نیروگاه متوسط و هم سرمایه گذاری برای ایجاد شغل و حتی کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند وارد این عرصه شدند. مهمترین توجیه حضور بخش خصوصی اقتصادی کردن این صنعت است.

محرابیان افزود: ما اعتقاد داریم تولید و فروش برق تجدید پذیر بدون دخالت دولت و با نظام رقابتی باشد به همین دلیل با ظرفیت های رفع موانع تولید برای استفاده از سوخت صرفه جویی شهد برای توجیه پذیر کردن نیروگاهها در دستور کار است.

او گفت: مانع اصلی توسعه تجدید پذیرها قیمت یارانه ای سوخت نیروگاههای حرارتی است طبق قانون اگر نیروگاه تجدید پذیر احداث و سوخت صرفه جویی شود معادل ارزش سوخت صرفه جویی شده به سرمایه گذار بر می گردد که سرمایه گذاری در این حوزه را توجیه پذیر می کند مضاف بر اینکه یک اقدام دیگر کسانی که برای برق صنعتی نیاز به برق پایدار دارند وارد این عرصه شدن و صدها مگاوات پروژه توسط صنایع بزرگ آغاز شده است.

وی ادامه داد: وزارت نیرو برق تولیدی این صنایع را در زمان تولید تحویل می گیرد و نظام انگیزشی بوجود آورده و برق بخش های حمایتی را هم با نرخ های حمایتی خریداری می کنیم و با احداث نیروگاههای ۵ کیلو واتی که ۱۱۰هزار مگاوات برای یک سال برنامه ریزی شده خرید می کنیم و با تسهیلات امکان فروش برق به شبکه فراهم شده و شرایط خوب معیشتی فراهم می کند.

کوتاهی دولت در تولید برق از انرژی های تجدید پذیر

محرابیان با بیان این‌ که امسال برای اولین بار در بودجه سال ۱۴۰۱ برای ماده ۱۲ جدول تنظیم شد و یکی از بندهای آن صرفه‌ جویی توسط نیروگاه‌ های تجدید پذیر بود، گفت: با توجه به این‌ که منابع حاصل از ماده ۱۲ اعتبار مشخصی دارد ۳۰۰ میلیارد تومان برای این بخش ردیف اعتبار اختصاص یافته که با توجه به توسعه صنعت تجدید پذیر این رقم در طول سال آینده رشد می‌ کند.

او همچنین با اشاره به مصوبه احداث نیروگاه‌ های تجدید پذیر در ادارات دولتی بیان کرد: بخش کمی از این مصوبه اجرایی شده برخی ادارات اقدامات کمی را در این حوزه انجام داده‌ اند، اما سیاست ما در حال حاضر این است که ادارات عدد قابل توجهی را در پیک مصرف صرفه‌ جویی کند بنابراین اگر می‌ خواهند محدودیت‌ های آنها کاهش یابد باید به دنبال احداث نیروگاه‌ های تجدید پذیر باشند.

کد خبر: ۱۷۴٬۸۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha