۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷
پرتفوی دو صندوق دولتی متنوع می شود
استقبال فعالان بورسی از اصلاح ای تی اف های دولتی

پرتفوی دو صندوق دولتی متنوع می شود

عرفان هودی گفت: اصلاح دو صندوق دولتی ضروری بود، زیرا پیش از این بازارگردان نداشت و مدیریت ان غیر فعال بود نمی توانست نمادهای متنوع به پرتفوی صندوق اضافه کند.

بازار؛ گروه بورس: بالاخر اساسنامه صندوق‌های دارا یکم و پالایشی یکم به تصویب هیات دولت رسید که بر مبنای آن این دو صندوق تبدیل به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی شدند و رکن بازارگردان به این صندوق ها اضافه شد و مدیریت آنها از وضعیت غیرفعال به فعال تغییر کرد.

پیبش تر تحلیل بازار به مشکلات این صندوق ها پرداخته بود زیرا تنها در صورتی که در گروه صنعتی خود روند مثبت بود می توانست رشد کند و با اصلاح همان گروه صنعتی وارد افت قیمت می شد. یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار تحلیل بازار با اشاره به اینکه پیش از این نماد دارا یکم تنها نمادهای بانکی و پالایش یکم هم فقط نمادهای پالایشی در پرتفوی خود داشت، گفت: در شرایط اصلاحات کنونی این اجازه را به حقوقی نماد می دهد که بتواند نمادهای دیگر را به پرتفوی صندوق اضافه کند و از این طریق ریسک سرمایه گذاری در آن را کاهش دهد و مسیر را برای رسیدن پرتفوی به قیمت «ان ای وی» فراهم کند.

عرفان هودی افزود: پیش از این معاملات این صندوق متناسب با وضعیت معاملات شرکت های زیر مجموعه پرتفوی بود و به این معنی که اگر آن نماد ها صف خرید می شدند صندوق هم با تقاضا روبرو می شد و اگر عرضه در آنها بیشتر می شد این صندوق هعا با افت بیشتری مواجه بودند، زیرا این دو صندوق متشکل از چند نماد بودند که وضعیت متفاوتی از نظر پی بر ایی داشتند و همه ای آنها مشابه نبودند، به همین دلیل در اصلاحات بازار با افت بیشتری همراه می شدند و این تغییرات جدید لازم بود تا صندوق ها بتوانند به ارزندگی ان ای وی خود برسند.

او با تاکید بر اینکه قبلا اساسنامه این صندوق ها با ایرادات جدی همراه بود، گفت: پیش از این مدیریت این صندوق غیر فعال بود و نمی توانستند برای حفظ ارزش نماد معاملات متناسب با وضعیت بازار داشته باشند که در اصلاحات این مساله برطرف شده است.

با اعمال اصلاحات اساسنامه صندوق امکان تغییر پرتفوی سهام خود مطابق امیدنامه و صنعت مربوطه را خواهد داشت و بازارگردان صندوق به عنوان یک شخص حقوقی به ارکان صندوق اضافه شده و در راستای نقدشوندگی صندوق و کاهش فاصله بین ان ای وی و قیمت بازار مجاز به صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا یکم و پالایشی یکم هستند.

کد خبر: ۱۷۴٬۸۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha