۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۷
کشورهای عمده تولیدکننده نفت سطح تولید و قیمت کنونی را حفظ می کنند
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا در گفتگو با بازار:

کشورهای عمده تولیدکننده نفت سطح تولید و قیمت کنونی را حفظ می کنند

پروفسور «پل پیلار» می گوید کشورهای عمده تولیدکننده نفت مصمم به حفظ تولید در سطحی هستند که قیمت ها را در جایی که الان هستند حفظ کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: مطابق نظرسنجی های اخیر محبوبیت بایدن رئیس جمهوری آمریکا در حال افزایش است. این در حالی است که محبوبیت او تحت تأثیر افزایش قیمت انرژی متعاقب جنگ اوکراین کاهش یافته بود.

بر همین اساس برخلاف پیش بینی های قبلی مبنی بر شکست حزب متبوع او یعنی حزب دموکرات در انتخابات میان دوره ای کنگره در نوامبر جاری، حال سخن از پیروزی احتمالی این حزب است.

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که کنگره متشکل از سنا و مجلس نمایندگان کماکان در اختیار حزب وی باقی خواهد ماند و تصمیمات حوزه سیاست خارجی او مورد تأیید آنها قرار خواهد داشت.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «پل پیلار» استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

«پل پیلار» یکی از سردبیران نشریه نشنال اینترست، و عضو ارشد مرکز تحقیقات امنیتی دانشگاه جورج تاون و نیز مرکز سیاست‌های امنیتی ژنو است. وی در سال ۲۰۰۵ پس از ۲۸ سال فعالیت در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده از سازمان اطلاعات مرکزی (DCI) بازنشسته شد و پس از آن به عنوان استاد مهمان در برنامه مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج تاون حضور یافت.

مناصب ارشد دولتی پیلار، شامل افسر اطلاعات ملی خاورنزدیک و آسیای جنوبی، رئیس واحدهای تحلیلی در CIA در حوزه‌های خاورنزدیک، خلیج فارس و آسیای جنوبی، معاون رئیس مرکز ضد تروریستی DCI و دستیار اجرایی مدیر اطلاعات مرکزی بوده است. پروفسور پیلار همچنین در شورای اطلاعات ملی به عنوان یکی از اعضای اصلی گروه تحلیلی آن فعالیت می‌کرد. وی کهنه‌سرباز جنگ ویتنام و افسر بازنشسته ارتش ایالات متحده نیز هست.

پل پلار دارای مدرک افتخاری از کالج دارتموث، لیسانس فلسفه از دانشگاه آکسفورد، و کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه پرینستون است. کتاب های پل پیلار عبارتند از: «مذاکره برای صلح: خاتمه جنگ بعنوان یک روند چانه‌زنی (۱۹۸۳)»؛ «تروریسم و سیاست خارجی ایالات متحده (۲۰۰۱)»؛ «اطلاعات و سیاست خارجی ایالات متحده: عراق، ۱۱ سپتامبر و اصلاح اشتباهات (۲۰۱۱)» و «چرا آمریکا جهان را اشتباه می‌فهمد: تجربه ملی و ریشه‌های سوءبرداشت (۲۰۱۶)».

*نتایج نظرسنجی نشان دهنده کاهش محبوبیت بایدن است. دلایل کاهش محبوبیت او چیست؟

در واقع، طی یک ماه گذشته یا بیشتر، در نظرسنجی ها وضعیت بایدن بهبود یافته است. آنها هنوز منفی هستند، اما حاشیه منفی تقریباً به همان اندازه است که در دوره ریاست جمهوری او بوده است. او به خاطر برخی پیروزی‌های قانون‌گذاری که رخ داد جایگاهش تقویت شد و قیمت بنزین نسبت به اوج‌هایی که در اوایل تابستان به آن رسیده بود به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافت. در مورد دلایل کلی که مردم به او نمره منفی می دهند، همیشه سهم قابل توجهی از جمعیت وجود خواهد داشت که هر کاری که انجام می دهد و مهم نیست که چقدر موفقیت در سیاست داشته باشد، می گویند که او را دوست ندارند. هسته اصلی این بخش از جمعیت کسانی هستند که با تشویق ترامپ به این باور رسیده اند که بایدن به طور قانونی در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز نشده است. در مورد دلایل سنتی تر نظرات منفی، احتمالاً تورم بزرگترین دلیل بوده است.

*انتخابات کنگره آمریکا چه نقشی در آینده بایدن ایفا خواهد کرد؟ اگر حزب دموکرات در این انتخابات شکست بخورد، آیا امکان شکست در انتخابات ریاست جمهوری آینده وجود دارد؟

حزبی که ریاست جمهوری را بر عهده دارد معمولاً کرسی های خود را در انتخابات میان دوره ای کنگره از دست می دهد، و این چیز زیادی در مورد نحوه عملکرد آن حزب در انتخابات ریاست جمهوری بعدی نمی گوید. دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای کنگره در ۱۹۹۴ شکست بزرگی خوردند ولی کلینتون در سال ۱۹۹۶ برای دور دوم انتخاب شد. دموکرات ها کرسی های خود را در انتخابات میان دوره ای کنگره ۲۰۱۰ از دست دادند و اوباما در سال ۲۰۱۲ مجدداً انتخاب شد.

*با توجه به روند افزایشی تورم در آمریکا، فدرال رزرو نرخ بهره را برای مهار آن افزایش داده است. این به معنای رکود اقتصادی در ایالات متحده است. این موضوع در میان مدت و بلندمدت چه تاثیری برای آمریکا دارد؟

بیشتر شاخص های تورم در چند ماه گذشته تا حدودی کاهش یافته است. شاخص بهای مصرف کننده در ماه جولای هیچ افزایشی نداشته است. فدرال رزرو مطمئناً افزایش نرخ بهره را به پایان نرسانده است و احتمالاً نرخ های کوتاه مدت را تا حدود ۴ درصد خواهد رساند. فدرال رزرو معتقد است که می تواند تورم را بدون رکود مهار کند. شاید بتواند، شاید هم نتواند، اما هر رکودی احتمالاً خفیف بوده و اثرات بلندمدت کمی خواهد داشت.

*با توجه به روند فعلی، پیش بینی شما از قیمت نفت و گاز در پاییز و زمستان چیست؟

اگر می توانستم پاسخ خوبی به آن بدهم، در معاملات آتی نفت و گاز سرمایه گذاری می کردم و مقداری پول به دست می آوردم. به نظر می رسد کشورهای عمده تولیدکننده نفت مصمم به حفظ تولید در سطحی هستند که قیمت ها را در جایی که الان هستند حفظ کنند.

*تأثیر کمبود انرژی در زمستان در روند جنگ بین روسیه و اوکراین چیست؟ آیا اروپا امکان دارد به روسیه امتیاز بدهد؟

مسئله وابستگی اروپا به گاز روسیه همچنان سوالی است که در انتظار زمستان است. اینکه آیا تمایل زیادی در بین مردم اروپا برای تحریم‌هایی که بر منابع انرژی آنها تأثیر می‌گذارد، ادامه خواهد داشت یا خیر، جای سوال دارد.

کد خبر: ۱۷۴٬۶۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha