۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰
گوش شنوایی برای شنیدن صدای کارگران نیست؛ مشکلات هم‌چنان باقی
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

گوش شنوایی برای شنیدن صدای کارگران نیست؛ مشکلات هم‌چنان باقی

مشهد - امسال روز کارگر تحت‌الشعاع بیماری کرونا با سکوت سنگینی همراه بود و متأسفانه مشکلات کارگران به معنای واقعی توسط رسانه‌ها منعکس نشد و همچنان مشکلات بر روی زمین‌مانده است.

خبرگزاری بازار؛ در استان خراسان رضوی تعداد یک هزار و ۲۴۰ تشکل کارگری و کارفرمایی و یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار کارگر فعالیت دارند که به رغم مشکلات فراوان از سال گذشته با تحمیل بیماری کرونا حال مشکلات آن ها دو چندان شده است.

صدای کارگران شنیده نمی‌شود

سید حسین رسولی دبیر اجرایی خانه کارگر بابیان اینکه در شرایط شیوع کرونا صدای همه اشخاص و گروه‌ها  به‌جز کارگران شنیده شد به بازار گفت: این گروه ۵۲ میلیون نفر از افراد جامعه را تشکیل می‌دهند و بیشترین خدمات را به انقلاب داشته‌اند و ازاین‌پس هم خواهند داشت ولی حق‌وحقوق این افراد مغفول مانده است.

وی با اشاره به اینکه مسائل مربوط به کارگران توسط روزنامه‌ها و صداوسیما به‌درستی منعکس نشده است، افزود: این مسئله به ضرر کشور است و اگر واقعیت‌ها و مسائل مطرح‌شده و به گوش مسئولان برسد قطعاً برای آن‌ها چاره‌اندیشی می‌شود و این در حالی است که برخی افراد اجازه انعکاس واقعیت‌ها را نمی‌دهند.

تأثیر کرونا بر زندگی کارگران

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی بابیان اینکه شیوع ویروس کرونا وضعیت کارگران را از گذشته بد ترکرده است اظهار کرد: متأسفانه بیماری کرون بهانه‌ای برای بسیاری از تولیدکنندگان شد تا دسته‌دسته کارگران را اخراج و برای دریافت بیمه بیکاری آن را به سمت اداره کار سوق دهند.

رسولی بابیان اینکه انتظار داشتیم در این شرایط برخی از کارفرمایان کمی صبر را پیشه می‌کردند و نسبت به بیکاری این‌همه کارگر اقدام نمی‌شد، بیان کرد متأسفانه در این مدت شاهد بیکاری و تعدیل کارگران بی‌شماری بودیم که در حال حاضر سفره معیشت آن‌ها با مشکل جدی روبرو است.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بلاتکلیف است

وی بابیان اینکه در حال حاضر کارگران با دو مشکل اساسی مواجه هستند  که به وزارت کار و شورای عالی کار مربوط می‌شود، یادآور شد: مورد نخست تأمین حداقل حقوق معیشتی کارگران و مورد دوم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است.

دبیر اجرایی خانه کارگر ادامه داد: حداقل مزد کارگری و رد شدن حق بیمه از حداقل درخواست‌های این قشر است که با توجه به تورم‌های اقتصادی تنها کفاف ۱۰ الی ۱۲ روز از مخارج کارگران را می‌دهد.

 بیماری کرون بهانه‌ای برای بسیاری از تولیدکنندگان شد تا دسته‌دسته کارگران را اخراج و برای دریافت بیمه بیکاری آن را به سمت اداره کار سوق دهند

رسولی در این رابطه از شورای عالی کار خواست تا پیگیری این موارد را به‌طورجدی مورد توجه قرار دهند.

وی بابیان اینکه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در اولویت قرارداد عنوان کرد: هیچ بازنشسته‌ای نباید از حداقل میزان حقوق کار، دریافتی داشته باشد.

این فعال کارگری یادآور شد: مسئله همسان‌سازی حقوق چندین سال است که به تصویب رسیده و قول‌های مساعدی داده‌شده اما تاکنون اقدامی جهت اجرا صورت نگرفته است.

تعدیل نیرو دغدغه جدید کارگران

وی تعدیل نیرو را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارگران دانست و عنوان کرد: در شرایط فعلی از کارخانجات گرفته تا بنگاه‌های اقتصادی کوچک اقدام به حذف و تعدیل نیروهای خودکرده‌اند.

رسولی عنوان کرد: در شرایط فعلی سود کارفرمایان کم شده اما کارگر روزی خود را ازدست‌داده و شرمنده خانواده خود شده است و لذا دولت می‌بایست با تدوین سازوکاری قانونی از اخراج بی‌رویه کارگران جلوگیری کند.

وی در خصوص دریافت بیمه بیکاری نیز خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد بیکار شده به علت داشتن قراردادهای کوتاه‌مدت و موقت یا رد نشدن حق بیمه امکان بهره‌مندی از این حقوق را نیز ندارند و موج اخراج کارگران از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و بزرگ چه در سطح کشور و استان فراوان است و در ماه مبارک رمضان می‌بایست فکری به حال آن کرد.

مطالبه کارگران

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی تصریح کرد: کارگران می‌توانند حق‌وحقوق خود را در نظام  اسلامی تحقق بخشند، لذا مطالبه کارگران تنها اجرای ماده ۷ و ۴۱قانون کار و تنها به اجرای قوانین مربوطه است.

قانون کار بر سه‌جانبه گرایی دولت، کارگر و کارفرما تأکید دارد بیان کرد: اما این سه بخش وضعیت مساوی ندارند و قسمت کارگری تضعیف‌شده است

رسولی در خصوص وضعیت مراکز درمانی ویژه کارگران و بیمارستان‌های تأمین اجتماعی گفت: متأسفانه وضعیت احداث درمانگاه و بیمارستان در استان و به‌خصوص مشهد بسیار ضعیف است و در ای راستا و برای حل این مشکل ابتدا دولت باید بدهی خود را به تأمین اجتماعی پرداخت کند و این سازمان بتواند بیمارستان و درمانگاه افتتاح کند.

اعتراض نسبت به دستمزد

وی نمونه بارز کم‌توجهی به مشکلات کارگران را تعیین رقم دستمزد آن‌ها عنوان کرده و افزود: همان‌طور که مشاهده شد دستمزد کارگران هیچ تناسبی با تورم ندارد و پایین‌تر از میانگین تورم بود.

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که این رقم اگرچه به امضای نمایندگان کارگری در شورای عالی کار نرسید اما بااین‌حال تصویب و اعمال شد!

وی بابیان اینکه بسیاری از کارگران روزمزد و فصلی نیز مبنای پرداخت حقوق به آن‌ها همین رقم دستمزد سالانه است ادامه داد: تعیین رقم پایین صدای آن‌ها را نیز درآورده است.

رسولی بیان کرد: فارغ از میزان تعیین دستمزد امسال برای کارگران، این روزها در اثر شیوع بیماری کرونا بیشترین فشار بار دیگر بر دوش کارگران به‌خصوص کارگران فصلی و روزانه است که اغلب آن‌ها نیز فاقد بیمه هستند که درواقع نمی‌توانند از بیمه بیکاری بهره ببرند.

تساوی قانون سه‌جانبه

وی هم‌چنین با اشاره به اینکه قانون کار بر سه‌جانبه گرایی دولت، کارگر و کارفرما تأکید دارد، بیان کرد: اما این سه بخش وضعیت مساوی ندارند و قسمت کارگری تضعیف‌شده است.

رسولی بابیان اینکه در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل کارگران فاصله مزد، معیشت و عدم امنیت شغلی آنان است، اظهار می‌کند: این مشکلات با شعار و حرف حل نمی‌شود.

کد خبر: ۱۷٬۴۶۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      0 0
      سلام من یک پیمانکار حمل ونقل هستم کاررابه تنهایی انجام میدهم قبلا حق بیمه نمی خواست ولی الان قانون میگه باید حق بیمه بدم .مگه چقدر کار میکنم که باید بیمه بدم