۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
نیاز بیشتر قطعه سازان به نقدینگی| کدرهگیری دردسر جدید ایجاده کرده است
فعال صنعت فیلتر خودرو در گفت و گو با بازار

نیاز بیشتر قطعه سازان به نقدینگی| کدرهگیری دردسر جدید ایجاده کرده است

صالحسری فعال صنعت فیلتر خودرو، به بازار گفت: چالش اصلی اینجاست که تولیدکنندگان برای خرید مواداولیه از خارج کشور در شرایط فعلی نیاز بیشتری به نقدینگی دارند.

بازار؛ گروه خودرو: قطعات مصرفی خودرو از جمله فیلتر از ابتدا سال جاری با طرح شناسا مواجه و در بازار لوازم یدکی عرضه این محصولات کنترل می شود. شاید این مورد سبب شود مالکان خودروها و مشتریان نسبت به خرید محصول خود احساس امنیت خاطر داشته باشند، اما برای تولیدکنندگان چالشی را ایجاد کرده است که فرآیند تولید و عرضه را سخت تر می کند. در شرایطی که صنعت خودرو و قطعه سازی نیازمند افزایش نقدینگی است، وزارت صمت با سیاستگذاری های دستوری درپی دستوری کردن قیمت ها و به کنترل در آوردن بازارهای رقابتی است. برای بررسی وضعیت فعلی فیلتر های خودرو در بازار با کورش صالحسری فعال صنعت فیلتر خودرو به گفت و گو پرداختیم:

واردات فیلتر آماده مصرف برای خودرو با چالش فراوانی برای ورود به کشور مواجه است

* به عنوان پرسش نخست وضعیت واردات فیلترهای خودرو در شرایط فعلی چگونه است و آیا حجم واردات کاهش یافته است؟

درحال حاضر باتوجه به کنترل های مناسبی که در گمرک انجام می شود، واردات فیلتر به ویژه فیلتر خودرو با سختگیری بیشتری همراه است. به بیانی بهتر واردات فیلتر آماده مصرف برای خودرو با چالش فراوانی برای ورود به کشور مواجه است. برخی از شرکت های تولید کننده فیلتر خودرو در کشور که زمان فراوانی را برای واردات محصول تولید شده اختصاص می دادند، اکنون دیگر با توجه به سختگیری های گمرک اجازه چنین کاری را ندارد. البته برای فیلترهای خاص و صنعتی مجوز واردات وجود دارد، همچنین باید اشاره کنم که قطعات فیلتر را مانند سابق می توان به کشور وارد کرد. این سیاست سبب شده که نگاه به سمت تولید بیشتر باشد و سختگیری برای واردات نیز افزایش یابد.

چالش اصلی اینجاست که تولیدکنندگان برای خرید مواداولیه از خارج نیاز بیشتری به نقدینگی دارند

* بسیاری از قطعه سازان از چالش تامین ارز برای خرید مواداولیه گله دارند، این موضوع صنعت فیلترهای خودرو را تحت تاثیر قرارنداده است؟ تعامل گمرکات کشور با فیلترسازان چگونه است؟

تامین ارز مشکل چندانی ندارد، ولی در گذشته نه چندان دور برای خرید مواداولیه از خارج کشور ۳۰ درصد پرداخت انجام و زمان تحویل نیز مابقی را پرداخت می کردیم. اما در شرایط فعلی برای خرید مواداولیه مجبور هستیم که پرداخت کامل را انجام دهیم. برای تامین ارز این موضوع نیز باید در نوبت تخصیص ارز منتظر بمانیم، چالش اصلی اینجاست که تولیدکنندگان برای خرید مواداولیه نیاز بیشتری به نقدینگی وجود دارند. در صورت تداوم این شیوه قطعه سازان و تولیدکنندگان به زودی دچار مشکل جدی می شوند. درپاسخ به قسمت دیگرسوال شما هم باید گفت، گمرکات کشور همکاری لازم با تولیدکنندگان را داشته و شرایط در برخی از زمینه ها سهل تر نیز شده است.

* به عنوان پرسش آخر اجرای طرح شناسای کالا برای در بازار برای شما به عنوان تولیدکننده چالش ایجاد کرده است؟

به تازگی دو قانون جدیدابلاغ شده است که برای تولیدکنندگان دردسرهای فراهم ساخته، نخست اینکه درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده برای شبکه فروش چالش ایجاد کرده است. از سوی برای تولید کنندگان به دلیل تعیین نرخ سالانه ممکن است کالا را در انبار دپو و در سال بعد با افزایش قیمت های که رخ می دهد، عرضه کنند. این مورد برای مشتریان سوال تفاوت قیمت را ایجاد می کند. دوم اینکه کدرهگیری و شناسه که برای لوازم یدکی خودرو رخ داده است، کاملا دست و پای تولیدکننده را بسته به طور مثال برای هر محصول یک کد منحصر به فرد می توانیم از سامانه جامع انبارها دریافت کنیم. اما کد رهگیری برای هر محصولی که از کارخانه خارج می شود، منحصر به فرد است. زیرا قصد کنترل مسیر کالا تا رسیدن به دست مصرف کننده وجود دارد، این موضوع برای همه تولیدکنندگان چالش فراهم کرده است. البته اگر تمام شرکت ها مکلف به اجرای آن شوند، همه قطعه سازان با استقبال طرح را اجرایی می کنند.

کد خبر: ۱۷۴٬۵۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha