۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
 قدرت گرفتن تشکل‌ها، اقتدار بخش خصوصی و بهبود شرایط اقتصادی را به دنبال دارد
در نشست اتاق اراک با تشکل‌های اتاق ایران مطرح شد

قدرت گرفتن تشکل‌ها، اقتدار بخش خصوصی و بهبود شرایط اقتصادی را به دنبال دارد

در نشست کمیسیون تشکل‌های اتاق اراک با اشاره به اینکه تشکل‌ها، پل ارتباطی دولت و بخش خصوصی هستند، تأکید شد که قدرت گرفتن تشکل‌ها، به اقتدار بخش خصوصی و بهبود شرایط اقتصادی کشور منجر می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نشست تخصصی کمیسیون تشکل‌های اتاق اراک با حضور مدیر امور تشکل‌های اتاق ایران، هیات نمایندگان اتاق اراک و هیات رئیسه انجمن‌ها و تشکل‌های اقتصادی وابسته به اتاق اراک برگزار شد.

مدیر امور تشکل‌های اتاق ایران در این نشست، با اشاره به تاریخچه و علل شکل‌گیری کانون تشکل‌ها گفت: این اقدام به‌منظور روان‌سازی و بهبود مستمر فضای کسب‌وکار انجام شد و در قانون سال ۶۹ و اصلاحیه سال ۷۳ که مربوط به قانون اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی است، الزامات قانونی جهت ایجاد، ساماندهی، شبکه‌سازی، یکپارچه‌سازی تشکل‌ها قید شده است.

مسعود عرفانی در ارتباط با موضوعات مطرح شده در باب تعدد مراجع تصمیم‌گیر و صادرکننده مجوز تشکل‌ها، اظهار کرد: این مبحث در مرکز پژوهش‌های مجلس، نهاد ریاست جمهوری، شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت نیز مورد طرح و پیگیری قرار گرفته است.

عرفانی افزایش و تعدد قوانین مختلف را از مشکلات عمده کشور دانست و افزود: البته در قانون حوزه تشکل‌ها، ساماندهی و جلوگیری از ایجاد انجمن‌ها و تشکل‌های موازی مطرح شده است.

او تأکید کرد: این مهم باید محور توجه قرار گیرد که تشکل‌گرایی با ایجاد تشکل‌های موازی و متعدد متفاوت است و تشکل‌ها باید در درون خود، انتظاراتی که از ماهیت وجودی آنها می‌رود را برآورده سازند.

مدیر امور تشکل‌های اتاق ایران به وظایف و اختیارات تشکل‌ها بر اساس اساسنامه اشاره کرد و افزود: ما می‌کوشیم موارد حمایتی از تشکل‌ها را رعایت کنیم تا آنها بتوانند توانمندی‌های خود را در سطح استان و کشور معرفی کنند.

او خاطرنشان ساخت: تشکل‌ها از نظر ما یک پل ارتباطی میان دولت و بخش خصوصی و همچنین حوزه‌های اقتصادی با یکدیگر و حتی رسانه‌ها است.

عرفانی اظهار کرد: هرچه این ارتباطات قوی‌تر باشد تأثیرگذاری بیشتری در سطح کشور خواهد داشت و اراده امور تشکل‌های اتاق ایران بر تقویت و بسترسازی هرچه بیشتر برای این روابط است.

او افزود: تشکل داری یک مقوله کاملاً متفاوت با بنگاه‌داری یا حتی مدیریت در دستگاه‌های دولتی است و ازاین‌رو؛ کسانی که در تشکل‌ها فعالیت می‌کنند باید نگرش و دیدگاهی متناسب را دنبال کنند.

مدیر امور تشکل‌های اتاق ایران اضافه کرد: این تغییر نگاه، نیازمند آموزش است که در همین راستا بیش از ۲۱۵ دوره آموزشی در چندین استان برگزار شده است که از این تعداد، ۳۰ دوره به شکل ملی برگزار شده و مابقی دوره‌های مستقیم با همکاری و مشارکت مؤسسه آموزشی اتاق ایران به مرحله اجرا درآمده است.

او اظهار کرد: بنا به درخواست‌هایی که در خصوص برگزاری دوره‌های آموزشی از سوی استان‌ها دریافت شده است از آنها می‌خواهیم نیازهای آموزشی خود را اعلام دارند تا بر اساس آن؛ بودجه موردنظر از سوی اتاق ایران پیش‌بینی شده و تخصیص یابد.

عرفانی یادآور شد: مطابق با بازخوردهای اخذشده، به نظر می‌رسد رضایت نسبی از برگزاری دوره‌های آموزشی وجود دارد و تلاش بر این است که هم در اتاق‌های سراسر کشور و هم اتاق ایران، این دوره‌ها شکل و قالب اثرگذارتر و تخصصی‌تری به خود گیرد تا پیامدهای مثبت آن در عملکرد تشکل‌ها نماد و نمود یابد.

او افزود: بی‌شک افراد در بنگاه‌ها نمی‌توانند تصمیم‌ساز باشند اما تشکل‌ها به دلیل مشارکت در موضوعات مختلف از این امتیاز برخوردارند و هرچه این مشارکت‌ها افزایش یابد و مبتنی بر علم و عمل باشد نتیجه‌بخش‌تر است و می‌توان نظرات و ایده‌های خوبی را به دولت انتقال داد و تصمیم‌گیری‌ها در سطح کلان با تکیه‌بر این پیشنهادها عملیاتی می‌شود.

مدیر امور تشکل‌های اتاق ایران تأکید کرد: فعالان صنعتی باید به این موضوع واقف شوند که ضرورت دارد مطالبات خود و صنعت خود را از جایگاه تشکل‌ها بیان و منتقل کنند تا تأثیرات مثبت آن را مشاهده کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نیز در این نشست گفت: کار تیمی در کشور ما هنوز آن‌چنان‌که باید بدون نقص و اشتباه انجام نمی‌شود و شاید ریشه آن را باید در عدم ارائه آموزش‌های لازم به اعضا جستجو کرد؛ این در حالی است که در کارهای انفرادی توفیقات قابل‌توجهی حاصل می‌شود که نشان‌دهنده استعداد و توانمندی یکایک افراد است.

ناصر بیکی افزود: افرادی که در بخش‌های اقتصادی فعالیت دارند بی‌شک از هوش بالا و ظرفیت‌های ویژه‌ای برخوردارند و نگاهی به عملکرد تشکل‌های فعال اقتصادی، ما را به این نتیجه می‌رساند که پتانسیل‌های تک‌تک اعضای آن بالاست.

بیکی یادآور شد: اینکه در کار تیمی هنوز نواقصی به چشم می‌خورد نیازمند عمل به توصیه‌هایی است که انجام آن به نتایج مفیدی منتج می‌شود.

او اظهار کرد: اولین گام پیشرفت یک تشکل، مسئولیت‌پذیری اعضا است و افراد باید به پیامدها و عواقب مسئولیت خود آگاه باشند.

رئیس اتاق اراک اضافه کرد: عدم تناقض در سخن و عمل باید محور توجه اعضا قرار گیرد و همگان باید به ابتکار و اعتبار عمل خود پایبند باشند. علاوه بر این؛ صداقت در گفتار و کردار باید پیشه اعضا باشد.

او پرهیز از خودمحوری و حس برتری‌طلبی را لازمه ارتقای یک تشکل دانست و افزود: پیشکسوتان و همچنین اعضای جدید هر تشکل باید با دیده احترام به یکدیگر بنگرند و جوان‌ترهای تشکل‌ها باید با بهره‌گیری از تجربیات کهنه‌کارها، خطاها را به حداقل برسانند. به بیانی دیگر؛ پیشکسوتان حکم سرمایه عظیمی را برای هر مجموعه دارند که برای کسب تجربه هزینه داده‌اند.

رئیس اتاق اراک گفت: اینکه تشکل‌ها به دنبال نوآوری و فناوری‌های روز نیستند یک نقیصه به شمار می‌رود که نیازمند بازنگری و اصلاح رویکرد است و وظیفه تیم مدیریتی هر مجموعه است که به این مهم نظارت کند.

او افزود: برای یک گروه کاری، ایجاد انگیزه و تشویق ضروری است و تیم مدیریتی باید در جهت تولید جدیت و ایده داشته باشند.

در ادامه جلسه رئیس کمیسیون تشکل‌های اتاق اراک نیز گفت: تشکیل انجمن‌ها و تشکل‌ها اثرات مثبتی در ابعاد مختلف جامعه به‌ویژه بخش اقتصاد دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش اشتغال‌زایی اشاره کرد.

حمیدرضا مهدی نیا افزود: درواقع هر حرکت اقتصادی که به رفع مشکل بیکاری در جامعه کمک می‌کند؛ هنگامی‌که شکل جمعی و تیمی به خود گرفته و در قالب تشکل جای می‌گیرد جمعیت وسیع‌تری را تحت پوشش چتر اشتغال قرار می‌دهد.

او اظهار کرد: اشتغال آفرینی نیز بلافاصله افزایش تولید را رقم زده و به دنبال این اتفاق مطلوب، توسعه صادرات میسر می‌شود که حاصل آن‌هم یافتن بازارهای بیشتر در کشورهای دیگر است و هم ارزآوری بالایی برای کشور به ارمغان می‌آورد.

مهدی نیا ارتقا و پیشرفت فناوری و تکنولوژی را از اثرات مهم دیگری اظهار کرد که به دنبال تولید بالا عملیاتی می‌شود.

او تأکید کرد: نتیجه تمامی این رخدادهای مثبت، توسعه اقتصادی کشور و شکوفایی و رونق است که با جمع شدن فعالان اقتصادی در مجموعه‌ها و تشکل‌های همگن به وقوع می‌پیوندد.

رئیس کمیسیون تشکل‌های اتاق اراک سپس با اشاره به چالش‌هایی که بر سر راه فعالیت تشکل‌های اقتصادی وجود دارد گفت: متأسفانه در حال حاضر تشکل‌های استان به لحاظ کمیت، قابل‌توجه نیستند و ضرورت دارد برای افزایش تعداد آنها برنامه‌ریزی‌های صحیح صورت گیرد. از سوی دیگر به دلیل جوان بودن و شاید کم‌تجربگی، تشکل‌های کنونی نیازمند ارتقای کیفیت به‌صورت جدی هستند. علاوه بر این؛ پراکندگی‌هایی که در ارتباط با تشکل‌ها شاهد هستیم باید ساماندهی شود.

در ادامه جلسه رئیس کانون کارفرمایان استان گفت: شکل دادن به نیازها، درخواست‌ها و تنظیم روابط میان تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان اصل وجود تشکل در جوامع مترقی به شمار می‌رود.

علیرضا خلیلی افزود: اعضای تشکل‌ها با گردهمایی و بیان مشکلات و چالش‌ها، راهکارها و جمع‌بندی موضوعات، مسائل را در قالبی منظم و دسته‌بندی شده به اطلاع تصمیم‌گیران می‌رسانند.

او اظهار کرد: گاهی کاستی‌هایی از سوی تشکل‌ها دیده می‌شود که یکی از آنها سپردن پیگیری موضوعات به دیگران است و این شانه خالی کردن از مسئولیت‌پذیری در دنبال کردن مشکلات تا حصول نتیجه مطلوب، موجب می‌شود امور به‌کندی جلو رود و هیچ‌یک از خود نمی‌پرسیم ما به سهم خود چه کردیم.

همچنین حامد امینی، نایب‌رئیس اتاق اراک در خصوص بودجه‌های تخصیص یافته از سوی اتاق ایران به اتاق اراک و تشکل‌های آن گفت: بودجه سالانه‌ای که برای اتاق اراک در نظر گرفته می‌شود پس از بررسی‌های انجام شده با توجه به عملکرد، کارایی، برگزاری منظم مجامع انجمن و بر اساس امتیازات دریافتی به هر تشکل و مطابق آیین‌نامه کمیسیون تشکل‌های اتاق اراک اختصاص می‌یابد.

امینی افزود: در این راستا جدول نظام‌مند و مدونی ترتیب داده شده تا هیچ انجمن و تشکلی از حق خود محروم نشود و باوجود بالا رفتن میزان تورم و هزینه‌ها، رقم اختصاص یافته بر مبنای قاعده و اصول تعریف شده سهم‌بندی می‌شود.

او تأکید کرد: این به آن معناست که هر انجمنی که بودجه بیشتری دریافت کرده بی‌شک عملکرد و کارایی بهتری را در کارنامه سالانه خود به ثبت رسانده است.

نایب‌رئیس اتاق اراک تصریح کرد: از نظر مقررات، انجمن‌هایی که برگزاری مجامع نداشته‌اند غیرفعال محسوب شده و مشمول دریافت بودجه نیستند.

او خاطرنشان ساخت: نظر به اینکه استان به لحاظ فعالیت بخش‌های مختلف اقتصادی (شامل صنعت، کشاورزی و...) از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار است انتظار می‌رود در دریافت بودجه نیز با عنایت خاص‌تری از سوی تصمیم گیران مواجه شود.

در ادامه جلسه معاون بین‌الملل اتاق اراک برگزاری این نشست‌ها را زمینه‌ساز تبادل نظرات دانست و گفت: بی‌شک رفع نواقص و مشکلات نتیجه مطلوب این گفتمان‌هاست.

سعید بیگ زاده افزود: کمیسیون تشکل‌ها با هدف تقویت تشکل‌ها و انجمن‌های اقتصادی استان ایجاد شده و انسجام مطلوب را به دنبال خواهد داشت.

او تصریح کرد: در سال گذشته یکی از طبقات ساختمان اتاق بازرگانی به میز تشکل‌ها اختصاص یافت که هر انجمن با تعیین زمان قبلی می‌تواند از این فضا جهت برگزاری نشست‌ها، هماهنگی‌ها و تصمیم‌گیری‌های خود استفاده نماید و در صورت نیاز از حمایت‌های اتاق نیز در اجرایی نمودن تصمیمات بهره‌مند شود.

بیگ زاده اظهار کرد: پیشنهاد شده است که شرایطی جهت بهره‌مندی سایر واحدها از سایت اتاق ایجاد شود که مورد استقبال قرار گرفت و پس از به‌روزرسانی این سایت، زمینه جهت اقدامات لازم فراهم خواهد شد.

کد خبر: ۱۷۴٬۵۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha