۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
مشهد آماده میزبانی از ۸ میلیون زائر| مراکز اقامتی اضطراری فعال می‌شوند
بازار گزارش می‌دهد؛

مشهد آماده میزبانی از ۸ میلیون زائر| مراکز اقامتی اضطراری فعال می‌شوند

مشهد- مشهد مقدس هم‌زمان با فرارسیدن دهه پایانی ماه صفر باسیل سفرها و افزایش زائران از اقصی نقاط کشور روبروست که پذیرایی از این حجم مسافر تمهیدات و برنامه‌ریزی قابل‌توجهی را طلب می‌کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: برخلاف سایر استان‌ها که ستادهای سفر در آن‌ها سالی دو بار و به‌طور معمول در ایام تعطیلات نوروز و یا تابستان فعال می‌شود اما مشهد مقدس به‌واسطه پذیرش حجم زیادی از زائران به‌واسطه برخورداری از امام مهربانی‌ها معمولاً در تمامی فصول میزبان سیل عظیمی از مسافر است لذا این موضوع اجازه تعطیلی و یا تعلل در ستاد سفر را نمی‌دهد.

مشهد مقدس تا قبل از شیوع کرونا در ایان دهه پایانی ماه صفر با پذیرایی از ۵ میلیون زائر رکورد زده است و لذا امسال پیش‌بینی می‌شود با توجه به نبود محدودیت برای سفر و وقفه‌ای دوساله برای حضور زائران پیاده آمار این سفرها و زائران به بیش از ۶ میلیون و تا مرز ۸ میلیون نفر نیز برسد.

میزبانی شش الی هشت میلیون زائر آن هم در بازه کوتاه زمانی اگر چه به زبان ساده است اما اسکان این تعداد مسافر و تامین مایحتاج عمومی از جمله اقداماتی است که بدون برنامه ریزی امکان پذیر نیست لذا به منظور بررسی اقدامات انجام شده دراین راستا نظر مسئولان مربوطه را جویا شدیم.

بسیج امکانان برای پذیرایی از زائران

در همین راستا معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی از برنامه‌ریزی لازم آمادگی در این راستا خبر داده و به بازار گفت: برنامه‌ریزی برای پذیرایی و میزبانی از این تعداد زائر از مدت‌ها قبل و از ابتدای تابستان در دستور کار دستگاه‌های مرتبط قرار داشته است و هم چنان ادامه دارد.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد بابیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال به دلیل نبود محدودیت‌های سفر و عطش برای زیارت شاهد افزایش آمار زائران به این شهر مقدس باشیم اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ افزون بر ۵ میلیون زائر در این ایام به مشهد سفر کردند که امسال پیش‌بینی می‌شود این آمار به بیش از ۶ میلیون و حتی تا ۸ میلیون نفر افزایش داشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ظرفیت اماکن اقامتی برای پذیرایی و اسکان این تعداد زائر کافی است نیز پاسخ داد: ظرفیت اسکان رسمی زائران در مشهد ۱۲۸ هزار نفر -شب است اما نیاز ما در این بخش بسیار بیشتر است.

مشهد برای میزبانی ۸ میلیون زائر آماده می‌شود| مراکز اقامتی اضطراری فعال می‌شوند

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: در همین راستا برای افزایش ظرفیت و اسکان این تعداد زائر از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات اسکان دیگر از جمله مدارس و حسینیه‌ها استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: در این راستا تعداد ۸۰۰ مدرسه با ظرفیت بیش از ۱۵۰ هزار نفر -شب برای این منظور پیش‌بینی‌شده است و بر این اساس افق اسکان با ظرفیت ۶۰۰ هزار نفر در شب را پیش‌بینی می کنیم.

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد با بیان اینکه میزبانی و تامین امکانات رفاهی برای زائران تنها به اسکان شبانه ختم نمی‌شود در این رابطه توضیح داد: به‌منظور تأمین نیازهای زائران شامل مواد غذایی و ارزاق عمومی لذا با ایجاد غرفه‌های سیار و عرضه مایحتاج عمومی مانند نان و کالاهای اساسی و خوراکی برای زائران در دستور کار قرار داردو با همکاری سایر دستگاه های اجرایی این غرفه ها در سطح شهر و پیرامون حرم مطهر رضوی راه اندازی شده است.

افزایش ظرفیت اسکان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه استان خراسان رضوی و به ویژه شهر مقدس مشهد به واسطه وجود ضریح مضجع ثامن الحجج(ع) همواره پذیرای زائران و گردشگران بسیاری از داخل و خارج از کشور است به بازار گفت: اگر چه به واسطه شیوع بیماری کرونا در دو سال گذشته شاهد تعطیلی و کاهش میزان اسکان در این شهر بودیم اما خوشبختانه این موضوع با برداشته شده محدودیت ها و افزایش میل سفر برطرف شده است.

یوسف بیدخوری با بیان اینکه مشهد مقدس در ایام خاص مانند دهه آخر ماه صفر و ایام عاشورا و تاسوعای حسینی با سیل مسافر و زائر رو برو می شود بیان کرد: در این ایام مذهبی و سایر اعیاد مانند نوروز و عید سعید فطر،شاهد افزایش چشمگیر مسافر و نیز تقاضا برای اسکان در اماکن اقامتی هستیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: به طور مثال در دهه کرامت امسال حدود یک میلیون نفر اقامت در خراسان رضوی تنها طی روزهای ۱۱ تا ۱۵ خرداد ماه جاری ثبت شد.

بیدخوری افزود: پیش‌بینی شده در تابستان ۱۴۰۱ بیش از ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار اسکان در واحدهای اقامتی خراسان رضوی ثبت شود این در حالی است که در تابستان سال ۹۸ بیش از ۱۲ میلیون و ۷۹۰ هزار اقامت در واحدهای اقامتی به ثبت رسیده بود.

مشهد برای میزبانی ۸ میلیون زائر آماده می‌شود| مراکز اقامتی اضطراری فعال می‌شوند

وی با بیان اینکه بر همین اساس علاوه بر واحدهای رسمی، واحدهای اسکان موقت شامل مراکز اسکان شهرداری، حسینیه ها و بقاع متبرکه، مدارس و آموزشگاه‌های آموزش و پرورش، زائرسراهای ارزان قیمت و مراکز اقامتی سپاه و مهمانسراهای دولتی و نیز واحدهای اسکان اضطراری شامل سالنهای ورزشی و مساجد امکان همواره به عنوان اسکان اظطراری مسافران در حال آماده باش برای میزبانی از زائران هستند.

وی با بیان اینکه استان خراسان رضوی با برخورداری از ۲ هزار و ۷۰۰ واحد تاسیسات گردشگری دارنده رتبه نخست کشور در این زمینه دارد اظهار کرد: در حالت عادی ظرفیت ۲۸۰ هزار نفر اسکان برای زائران و گردشگران فراهم است که در شرایط اظطرار و با بهره مندی از مراکز غیر رسمی این ظرفیت به بیش از ۵۰۰ هزار نفر شب می رسد.

وی با اشاره به افزایش سفر در سال جاری و نیز ظرفیت های آماده شده برای پذیرش مسافران اذعان کرد: در این راستا شاهد رشد میزان اقامت حتی نسبت به قبل از کرونا در سال ۱۳۹۸ و به میزان ۱۳ درصد هستیم.

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی ادامه داد: تنوع و تعدد واحدهای اقامتی در مشهد زیاد است و تمهیدات لازم با هدف تحقق سفر ارزان به مشهد با ایجاد واحدهای اقامتی ارزان قیمت اندیشیده شده است.

کد خبر: ۱۷۴٬۵۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سینا IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      0 0
      از عراقی ها یاد بگیرید....
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      حیف که امسال نمی تونم توی پیاده روی 28صفر شرکت کتم