۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۷
جهان بهای سنگینی به خاطر وابستگی به انرژی‌های فسیلی می‌پردازد
دبیرکل سازمان ملل متحد:

جهان بهای سنگینی به خاطر وابستگی به انرژی‌های فسیلی می‌پردازد

دبیرکل سازمان ملل در دومین روز سفر به پاکستان که بر اثر سیل‌های فاجعه بار ویران شده، گفت: این دیوانگی را متوقف کنید، کشورهای در حال توسعه بهای وابستگی جهانی را به سوخت‌های فسیلی می‌پردازند.

به گزارش بازار، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز شنبه در دومین روز سفر خود به پاکستان که بر اثر سیل‌های فاجعه بار ویران شده است، گفت: این دیوانگی را متوقف کنید، کشورهای در حال توسعه بهای وابستگی جهانی را به سوخت‌های فسیلی می‌پردازند.

گوترش در توئیتی پیش از سفر به مناطق سیل زده این کشور گفت پاکستان و سایر کشورهای در حال توسعه بهای هولناکی برای ناسازگاری گازهای گلخانه‌ای می‌پردازند که همچنان علت آن استفاده از سوخت‌های فسیلی است.

وی افزود از اسلام آباد من فراخوانی جهانی ارائه می‌کنم: این جنون را متوقف کنید. همین حالا روی انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه گذاری کنید. به جنگ با طبیعت پایان دهید.

نزدیک به ۱۴۰۰ نفر از ژوئن در این سیلاب جان خود را از دست داده اند. شدت آن به دلیل گرم شدن کره زمین افزایش یافته است، این باران‌های سیل آسا ناشی از باران‌های موسمی است و یک سوم پاکستان (منطقه‌ای به وسعت انگلیس) را در بر گرفته و خانه ها، مشاغل، جاده ها، پل‌ها و محصولات کشاورزی را نابود کرده است.

گوترش امیدوار است که سفر او جامعه بین‌المللی را تشویق کند تا از این کشور حمایت مالی کند، زیرا برآورد می‌کند حداقل به ۱۰ میلیارد دلار برای تعمیر و بازسازی زیرساخت‌های آسیب دیده یا تخریب شده نیاز دارد. مبلغی که به دلیل بدهی زیاد پاکستان به تنهایی قابل جمع آوری نیست.

باد و باران‌های موسمی که معمولاً از ژوئن تا سپتامبر طول می‌کشد، برای آبیاری مزارع و تجدید منابع آبی در شبه قاره هند ضروری است. اما پاکستان حداقل سه دهه چنین باران‌های شدیدی را ندیده بود.

گوترش قبلا از بی تفاوتی جهان، به ویژه صنعتی‌ترین کشورها، در برابر تغییرات آب و هوایی ابراز خشم کرده بود.

وی خاطرنشان کرد این جنون است، این خودکشی جمعی است.

پاکستان مسئول کمتر از یک درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان (برای ۳ درصد از جمعیت جهان) است، اما براساس تحقیقی که سازمان غیردولتی ژرمن واچ کرده است اسلام آباد در رتبه هشتم کشورهایی قرار دارد که بیشتر در معرض خطر پدیده‌های شدید آب و هوایی قرار دارند.

امسال این کشور با موج گرمایی مواجه شده است که گاهی اوقات از ۵۰ درجه سانتیگراد فراتر رفته است، آتش سوزی‌های ویرانگر جنگل‌ها و سیل‌های ویرانگر ناشی از ذوب سریع یخچال‌های طبیعی نتیجه افزایش دمای هواست.

حدود ۳۳ میلیون نفر بر اثر سیل آسیب دیده و بی خانمان شده اند و قادر به تامین نیازهای اولیه خود نیستند. حدود ۵۰۰ پل نیز فرو ریخته است.

کد خبر: ۱۷۴٬۴۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha