۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۱
تسهیل تجارت با افزایش ۳ برابری سرمایه صندوق ضمانت صادرات
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات مطرح کرد

تسهیل تجارت با افزایش ۳ برابری سرمایه صندوق ضمانت صادرات

علیخانی، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات گفت: امروز سرمایه ثبتی صندوق ضمانت صادرات ۳ برابر شده تا دغدغه‌های صادرکنندگان را پوشش دهد.

به گزارش بازار، سید رضا علیخانی، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات، گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران به عنوان پشتوانه صادرات شرکت‌های داخلی در دو حوزه صدور ضمانت نامه و صدور بیمه نامه فعالیت می‌کند. طرف حساب ما بانک‌ها هستند و در حقیقت ما با ضمانت شرکت‌ها را بر عهده می گیریم و آنها می‌توانند با ضمانت صندوق طرف قرارداد بانک باشند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات بیان کرد: صندوق ضمانت صادرات از شرایط مطلوب خود عقب افتاده و دور مانده است، که عوامل زیادی داشته است. عملکرد صندوق ضمانت صادرات و مبنای ارزی دارد؛ در چند سال اخیر شاهد کاهش قابل توجه ارزش پول ملی در مقابل سایر ارزها بوده، که منجر به افت عملکرد صندوق شده است.

علیخانی ادامه داد: سیاست‌های صادراتی کشور از جمله الزام به بازگشت ارز حاصل از صادرات و ثبت در سامانه نیمه از جمله دیگر عوامل موثر بر افت عملکرد بوده است. تفاوت قابل توجهی بین نرخ ارز در سامانه و بازار وجود دارد که منجر می‌شود صادرکنندگان ما سراغ صادرات مستقیم نروند. تولیدکنندگان اغلب برای صادرات سراغ پیله وران یا کارت‌های بازرگانی می‌روند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات افزود: مورد سوم شرایط تحریمی بود که باعث شد مشتریان قدیمی ما موفق به فروش محصول و بازگشت ارز نشوند که در نتیجه خسارتی شدن شرکت‌ها را به همراه داشت. شرکت‌ها بعد از این اتفاق از لیست شرکت‌های بررسی صندوق ضمانت صادرات خارج می‌شوند و امکان ارائه خدمات به آنها فراهم نمی‌شود. مشتریان بد حساب دیگر نمی‌توانند در چرخه اعتبارسنجی قرار بگیرند. در چند سال اخیر کاهش ۱۶ درصدی صادرات غیرنفتی را هم داشتیم و ضمانت‌نامه‌های صندوق هم متناسب با این افت صادرات میزان ضمانت نامه‌های صادره از طرف صندوق هم افت پیدا کند. بیماری کرونا هم از جمله عوامل موثر بر افت صادرات و ایجاد مشکلات این چنینی بود.

علیخانی تصریح کرد: سابق بر این به علت قوانینی، بروکراسی‌های اداری وجود داشت، اما در چند ماه اخیر برای کاهش این مشکلات بسیار تلاش کردیم. یکی از اقدامات خوبی که اتفاق افتاد افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری سرمایه صندوق ضمانت صادرات بود. پیش از این افزایش سرمایه صندوق ریالی محاسبه می‌شد و امروز مبنای دلاری دارد که باعث شده ریسک پذیری صندوق تا ۵ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. امروز سرمایه ثبتی صندوق ضمانت صادرات ۳ برابر شده تا دغدغه‌های صادرکنندگان را پوشش دهد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ادامه داد: سطح وثایق درخواستی از صادرکنندگان را هم به حداقل رساندیم و این از دو ماه پیش در هیئت مدیره تصویب شده است. حتی برای کسانی که برای اولین بار به صندوق مراجعه کنند هم بسته‌های حمایتی در نظر گرفته شده است. حمایت حداکثری را از شرکت‌های دانش بنیان هم داشتیم تا با پایین‌ترین وثایق از بالاترین میزان تضامین بهره ببرند.

علیخانی با اشاره به تفاهمنامه‌های دو جانبه و چند جانبه بین صندوق و همتای مشترکش در سایر کشورها گفت: با کشورهای همسایه، حوزه خلیج فارس و اوراسیا تفاهمنامه‌های خوبی بستیم. این تفاهمنامه‌ها می‌تواند در شرایط تحریمی و بسته شدن نقل و انتقالات بانکی، ضمانت کننده‌ای برای افزایش تجارت، به خصوص در بخش خدمات فنی و مهندسی است.

کد خبر: ۱۷۴٬۴۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha