۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸
رتبه توسعه انسانی ایران با روند نزولی بهبود یافت|  کرونا سن امید به زندگی را کاهش داد
براساس گزارش برنامه توسعه سازمان ملل؛

رتبه توسعه انسانی ایران با روند نزولی بهبود یافت| کرونا سن امید به زندگی را کاهش داد

برنامه توسعه سازمان ملل گزارشی از توسعه انسانی ۱۹۱ کشور جهان را منتشر کرد، با وجود اینکه ایران در رتبه بندی یک پله صعود کرده اما از نظر شاخص نسبت به سال گذشته یک دهم افت کرده و به ۸ سال پیش خودش رسید.

بازار؛ گروه بورس: برنامه توسعه سازمان ملل جدیدترین گزارش از توسعه انسانی ۱۹۱ کشور جهان را منتشر کرد، با وجود اینکه ایران در رتبه بندی یک پله صعود کرده و از رتبه ۷۷ به ۷۶ رسیده اما از نظر شاخص نسبت به سال گذشته یک دهمافت داشته و به نوعی ایران به شاخص ۸ سال پیش خودش رسیده است. ایران تا سال ۲۰۱۸ در شاخص توسعه انسانی روندی صعودی داشت اما از سال ۲۰۱۹ افت کرده و همچنان ادامه دارد، در شرایط کنونی جایگاه ایران از نظر توسعه انسانی به سال ۲۰۱۴ خودش رسیده است.

طبق اعلام سازمان مالی کشورهای که توسعه انسانی آنها بالای ۸۰ درصد باشد جزو کشورهای با توسعه بالا خوانده می شوند و در جوار ایران کشورهایی مانند ترکیه، امارات، عربستان صعودی، کویت و قطر جزو کشورهای با توسعه بالا هستند و ایران در میان همسایگان تنها از عراق، پاکستان و افغانستان از نظر توسعه در جایگاه بالاتری قرار دارد.

گزارش توسعه انسانی سازمان ملل، کشور سوئیس توسعه‌یافته‌ترین کشور جهان در حوزه انسانی معرفی شده که نمره این کشور در شاخص توسعه انسانی ۰.۹۶۲ اعلام شده و نروژ و ایسلند به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند. پیش از این سوئد نخستین کشور از نظر توسعه انسانی بود.

بر اساس این گزارش متوسط نمره جهان در شاخص توسعه انسانی در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۰.۷۳۲ اعلام شده و توسعه انسانی جهان طی یک سال گذشته کمتر شده و یکی از عوامل اصلی کاهش شاخص توسعه انسانی، کاهش جهانی امید به زندگی است که از ۷۳ سال سه سال پیش امسال به ۷۱.۴ سال رسیده است.

کد خبر: ۱۷۴٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha