۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۱
قانون هوای پاک‌نفس تولیدکنندگان موتورسیکلت را گرفته است| برگه‌های اسقاط نایاب شد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

قانون هوای پاک‌نفس تولیدکنندگان موتورسیکلت را گرفته است| برگه‌های اسقاط نایاب شد

مشهد- تولید موتورسیکلت در قبال اسقاط موتورهای فرسوده بر اساس قانون ساماندهی صنعت خودرو و هوای پاک مدتی است که بنا بر گفته تولیدکنندگان سد راه تولیدشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: ۲۶ آبان سال گذشته بود که قانون ساماندهی صنعت خودرو در مجلس به تصویب رسید. بند ۱۰ این قانون به‌صراحت به موضوع اسقاط خودروهای فرسوده پرداخته و تأکید می‌کند «تردد، حمل بار و مسافر توسط وسایل نقلیه موتوری، پس از رسیدن به سن فرسودگی در کلان‌شهرها ممنوع است.»

تبصره دو این بند نیز خودروسازان را موظف به اخذ گواهی اسقاط می‌کند. در این تبصره آمده است: «تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت در داخل کشور موظف‌اند به ازای تولید هر چهار دستگاه خودرو یا موتورسیکلت گواهی اسقاط خودرو یا موتورسیکلت معادل را از مراکز اسقاط دریافت کنند.»

دریافت گواهی اسقاط در حال حاضر یکی از مشکلاتی که بنا بر اظهارات یکی از تولیدکنندگان موتورسیکلت در مشهد مقدس سد راه تولیدشده است.

مشکلات واحدهای تولید موتورسیکلت

مدیرعامل شرکت عرفان سیکلت ایرانیان در گفت‌وگو با بازار در این رابطه اظهار می‌کند: متأسفانه یکی از مشکلات در صنعت موتورسیکلت سال این است که دولت قبل مصوبه‌ای را در قالب قانون هوای پاک به تصویب رساند که بابت هر دستگاه موتورسیکلت حتماً باید یک دستگاه موتورسیکلت اسقاط شود.

جواد باقری در این رابطه به ما می‌گوید: متأسفانه صنعت موتورسیکلت در حال حاضر با کمبود برگه اسقاط موتورسیکلت مواجه شده است و این باعث شده که واحدهای تولیدی انبوهی از تولیدات خویش در پارکینگ‌های متعدد انبار کنند، فعالیت عرضه به بازار را نداشته باشند زیرا تا برگه اسقاط را نداشته باشند امکان پلاک گذاری را نخواهند داشت.

قانون هوای پاک‌نفس تولیدکنندگان موتورسیکلت را گرفته است|برگه‌های اسقاط نایاب شد

وی اظهار می کند: همین موضوع به دلیل عدم عرضه باعث بالا رفتن قیمت موتورسیکلت در بازار شده است.

وی با اشاره به اینکه در این رابطه از دولتمردان می‌خواهیم تا ابن قانون را لغو و یا تغییر دهند ادامه می‌دهد: تنها راه نجات این صنعت این است که این بر گه را به‌صورت نقدی از ما دریافت کنند.

باقری تأکید می‌کند: متأسفانه ادامه این رویه سبب تعطیلی و بیکار شدن چندین هزار کارگر می‌شود اگرچه این پیشنهاد و خواسته یا انتقاد به وزارت سمت نیز منعکس‌شده است اما وزارت اگرچه وزارت سمت نیز طی نامه‌ای به هیئت دولت اعلام‌شده اما هنوز در هیئت دولت مطرح نشده است.

مدیرعامل شرکت عرفان سیکلت ایرانیان اذعان می‌کند: من به‌عنوان تولید کننده از دولت می‌خواهیم که با ما همکاری کنند و حداقل بجای آن‌ از ما بخواهند برگه اسقاط را بخریم و یا تمهیدات دیگری برای حل این مشکل بیندیشند.

افزایش سه برابری هزینه اسقاط

باقری با اشاره به این موضوع که در حال حاضر برگه اسقاطی وجود ندارد ادامه می‌دهد: از طرفی با توجه به این‌که قیمت موتورسیکلت و ماشین افزایش‌یافته است لذا هیچ شخصی رضایت نمی‌دهد که ماشین یا موتورش را اسقاط کند.

وی به بازار می‌گوید: ما تولیدکننده‌ها حاضریم همه وجه اسقاط را به‌حساب محیط‌زیست واریز نماییم یا هر حسابی که دولت اعلام می‌کند ،پرداخت کنیم تا در قالب تسهیلات به مردم را تشویق کنند که موتورسیکلت و یا ماشینشان را اسقاط کنند.

مدیرعامل شرکت عرفان سیکلت ایرانیان بابیان اینکه هزینه برگه اسقاط در اسفند ۱۴۰۰ موتورسیکلت حدوداً ۶۰۰ هزار تومان بوده است ادامه می‌دهد: این رقم به دلیل آن‌که برگه اسقاط وجود ندارد هر برگه موتورسیکلت را ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسانده است.

باقری با اشاره به این موضوع که متأسفانه این برگه به بازار سیاه پیوسته است یادآور می‌شود: من به انجمن مراکز اسقاط مراجعه کرده‌ام و می‌گوییم به ما برگه بفروشید اما چون برگه‌ای وجود ندارد همان تعداد اندک نیز باعث شده قیمت بالاتر برود .

هزینه برگه اسقاط موتورسیکلت در اسفند ۱۴۰۰حدوداً ۶۰۰ هزار تومان بوده است که به دلیل کمبود برگه اسقاط این رقم در حال حاضر به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است

مدیرعامل شرکت عرفان سیکلت ایرانیان می‌گوید: این روزها همین برگه‌های اسقاطی بازار سیاه نیز باقیمت دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نایاب است و لذا تولیدکنندگان موتورسیکلت تا برگه اسقاط نداشته باشند قادر به پلاک گذاری نیستند و لذا عرضه به بازار کم شده و درنتیجه موتورسیکلت در بازار هرروز گران‌تر می‌شود.

باقری بیان می‌کند: ما به مصوبه دولت احترام می‌گذاریم اما می‌خواهیم‌ وجه نقدش را از ما دریافت کنند تا ما این وجه را به‌حساب محیط‌زیست واریز کنیم و محیط‌زیست نیز این وجه را در قالب طرح تشویقی به کسانی که ماشینشان و موتورشان را می‌خواهند اسقاط کنند تسهیلات دریافت دارند لذا این موضوع به قانون هوای پاک کمک می‌کند.

وی یادآور می‌شود: این در حالی است که قیمت موتورسیکلت افزایش‌یافته ،بسیاری از موتورسیکلت‌های تولیدی درانباردپوشده و این مشکلات درنهایت سبب تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران خواهد شد.

مسئولان چه می‌گویند؟

با توجه به اینکه وزارت صمت از سال‌ها قبل با اسقاط خودروساز مخالف می‌زد، بالاخره در اوایل شهریورماه امسال هیئت دولت به طرح لایحه‌ای رأی مثبت داد که مطابق آن‌یک تبصره به ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو اضافه می‌شود که در صورت کمبود خودرو یا موتورسیکلت برای اسقاط، خودروسازان با پرداخت یک درصد قیمت خودرو به صندوق ملی محیط‌زیست بتوانند به تولید خود ادامه دهند.

در متن این مصوبه هیئت دولت آمده است: «در صورت نبود خودرو یا موتورسیکلت برای اسقاط به‌اندازه کافی و اختلال درروند تولید یا عرضه با تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولیدکنندگان و واردکنندگان می‌توانند با پرداخت یک درصد قیمت خودرو یا موتورسیکلت تولیدی یا وارداتی به صندوق ملی محیط‌زیست، مجوز شماره‌گذاری دریافت کنند. منابع حاصل صرف پرداخت تسهیلات بانکی یا کمک‌های بلاعوض به متقاضیان اسقاط خودرو یا موتورسیکلت فرسوده خواهد شد. همچنین به‌موجب اصلاح مصوبه دولت در خصوص شماره‌گذاری موتورسیکلت و خودروهای دیزلی، کلیه تولیدکنندگان موتورسیکلت و خودروهای دیزلی مکلف به اخذ گواهی اسقاط نسبت به یک‌چهارم تولید ماهانه از مراکز اسقاط هستند. در صورت نبود گواهی اسقاط، تولیدکنندگان یادشده مکلف‌اند نسبت به ارائه تعهد ۶ ماهه جهت ایفای تعهدات قانونی در خصوص اسقاط اقدام کنند و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است پس از ارائه تعهد یادشده از سوی تولیدکنندگان مذکور، نسبت به شماره‌گذاری اقدام کنند.»

قانون هوای پاک‌نفس تولیدکنندگان موتورسیکلت را گرفته است|برگه‌های اسقاط نایاب شد

جزئیات مصوبه‌های دولت در مورد اسقاط فرسوده‌ها

در این رابطه محمود مشهدی شریف رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو اعلام کرده است: هیئت دولت دو مصوبه داشت؛ یک لایحه دوفوریتی بود که به مجلس داد که بر اساس آن قانون ساماندهی صنعت خودرو اصلاح می‌شد؛ به این معنا که اگر گواهی اسقاط موجود نبود، واردکنندگان، تولیدکنندگان خودرو، موتورسیکلت ازای و تولیدکنندگان خودروهای دیزلی می‌توانند با پرداخت یک درصد از قیمت خودروی خود به صندوق ملی محیط‌زیست بنا به تشخیص وزارت صمت، خودروی خود را شماره‌گذاری کنند.

وی افزود: این مصوبه اول بود که به‌صورت دوفوریتی به مجلس ارسال شد و با توجه به اینکه مجلس الآن تعطیل است، تصویب یا عدم تصویب این لایحه به اواخر شهریور و اوایل مهر موکول شده است.

مشهدی شریف ادامه داد: بحث دوم راجع به موتورسیکلت‌سازان و تولیدکنندگان خودروهای دیزلی است که قبلاً مصوبه هیئت دولت را داشتند.

وی اذعان کرد: موتورسیکلت‌سازان یک مصوبه داشتند که به ازای شماره‌گذاری هر موتورسیکلت باید یک موتورسیکلت اسقاط کنند، علاوه بر این باید ۱۰ درصد تولیداتشان هم برقی باشد و اگر این ۱۰ درصد را تولید نکنند باید به‌جای این ۱۰ درصد، ۳ موتورسیکلت را اسقاط می‌کردند. طبق قانون ساماندهی صنعت خودرو که در خردادماه ۱۴۰۱ ب ه تصویب رسید قرار شد ۲۵ درصد اسقاط شود.

وی افزود: مصوبه هیئت‌وزیران کامیون سازان هم این بود که کامیون‌های با استاندارد آلایندگی یورو ۵ و کاتالیست ای ای وی به ازای هر ۳ کامیون باید یک کامیون اسقاط می‌کردند. بر اساس مصوبه جدید چه آلایندگی یورو ۴، ۵ یا ۶ باشد و کاتالیست هر چه باشد موظف هستند که ۲۵ درصد اسقاط داشته باشند. یعنی به ازای هر ۴ خودروی دیزلی و ۴ موتورسیکلتی که تولید می‌شود باید یک خودروی دیزلی و یک موتورسیکلت اسقاط شود؛ این مصوبه ابلاغ‌شده و مصوبه اول هم به مجلس ارسال‌شده است.

پاسخی به کمبود گواهی اسقاط

مشهدی شرف در موردادعای وزارت صمت مبنی بر کمبود برگه گواهی اسقاط گفت: گواهی اسقاط تاکنون برای خودروسازان نیاز نبوده که بگوییم چون برگه نیست اسقاط نکردند اصلاً مشمول این قانون نبودند؛ تنها موتورسازان و سازندگان کامیون دیزلی مشمول این قانون بودند. پس‌ازآن ۴ دسته دودسته شامل واردکنندگان (با توجه به ممنوعیت واردات) تولیدکنندگان خودروی سواری مشمول نبودند. بنابراین اینکه بگویند به دلیل کمبود گواهی اسقاط، تولید و اسقاط نداشتیم دروغ است.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو تصریح کرد: از ۲۷ بهمن سال ۹۸ نزدیک به ۷۰۰ هزار گواهی موتورسیکلت خریداری کرده‌اند و الآن هم ۷۰ هزار گواهی موتورسیکلت در صفحه‌هایشان موجود است و اگر کمتر از ۱۰ هزار گواهی موتورسیکلت بخرند عملاً نیازشان تا پایان سال ۱۴۰۱ برآورده می‌شود. بنابراین موتورسیکلت‌سازان گواهی چندانی نیاز ندارند.

کد خبر: ۱۷۴٬۲۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha