۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
بورس و فرابورس سهم ۶۰درصدی از تولید ناخالص ملی را از آن خود کردند
کارشناس بازار سرمایه و بورس:

بورس و فرابورس سهم ۶۰درصدی از تولید ناخالص ملی را از آن خود کردند

آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه و بورس بیان کرد: ظرفیت بازار بورس و فرابورس در حال رشد و تکامل است و بالغ بر ۶۰ درصد از تولید ناخالص ملی کشور را تشکیل می دهند که رقمی معادل بیش از چهار هزار هزار میلیارد تومان از شش هزار هزار میلیارد تومان تولید ملی است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه و بورس با تصریح بر اینکه هدف نهایی بازارهای سرمایه یعنی بورس و بازارهای مالی یعنی بانک ها، تأمین مالی بنگاه های تولیدی است، گفت: این تأمین مالی به منظور تسهیل در فرآیند تولید و افزایش بهره وری صورت می گیرد.

وی از رونق بازار مالی و سرمایه گفت و اظهار کرد: بازارهای اولیه منابعی هستند که مستقیماً عاید بنگاه های تولیدی می شود و اساسا محور تشکیل این بازارها در تمام دنیا با هدف تأمین مالی شرکت ها بوده است. در بازار ثانویه و پس از آنکه معاملات و منابع عاید شرکت ها شد، سهام معامله می شود و ارزش افزوده ای که ایجاد می کند به مراتب کمتر از بازار اولیه ای است که شرکت ها مستقیماً به منابع آن دسترسی دارند.

این کارشناس بازار سرمایه و بورس اشاره کرد: رقابت بازار پول و سرمایه در نهایت با فرض پیاده سازی سیاست های منسجم اقتصادی، می توانند مکمل یکدیگر باشند و اقتصاد دان ها از آن‌ها به عنوان بال های مکمل یاد می کنند.

وی درباره وضعیت بازار سرمایه و پول در ایران عنوان کرد: این دو بازار در ایران سایه به سایه و هماهنگ در کنار یکدیگر رشد کرده‌اند و آن ظرفیتی که برای جهش تولید انتظار داریم، به وضوح با آمارهایی که در سال گذشته توسط بازار سرمایه به جای گذاشت که بالغ بر ۴۰ درصد از کل حجم نقدینگی کشور بود، قابل احصاء است.

آقابزرگی ادامه داد: در سال جاری نیز همچنان ظرفیت بازار بورس و فرابورس در حال رشد و تکامل است و بالغ بر ۶۰ درصد از تولید ناخالص ملی کشور را تشکیل می دهند که رقمی معادل بیش از چهار هزار هزار میلیارد تومان از شش هزار هزار میلیارد تومان تولید ملی است.

وی همچنین بیان کرد: منابع تأمین شده در بازار مالی از سال ۱۳۹۴ از ارزشی با بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان به ۲۸ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ رسید و در حقیقت درصد ناچیزی رشد در بازار مالی شاهد بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه و بورس از اشتیاق و میل زیاد مردم به حضور در بورس گفت و بیان کرد: دولت باید این منابع را به سمتی ببرد که عاید شرکت ها شود و نباید فراموش کنیم با وجود آنکه بورس می تواند در تأمین شرکت ها نقش ایفا کند، اما اصل منابع بازار اولیه یا همان بازار مالی است.

کد خبر: ۱۷٬۴۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha