۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
سفر معاون علمی رئیس جمهور به تبریز؛ از رونمایی محصولات دانش بنیان تا آغازمراحل اجرایی کارخانه نوآوری
بازار گزارش می‌دهد؛

سفر معاون علمی رئیس جمهور به تبریز؛ از رونمایی محصولات دانش بنیان تا آغازمراحل اجرایی کارخانه نوآوری

تبریز- سورنا ستاری روز گذشته سفری به شهر تبریز داشت و علاوه بر رونمایی محصولات دانش بنیان و بازدید از شرکت های فعال دانش بنیان، تفاهم‌نامه راه‌اندازی کارخانه نوآوری تبریز را نیز امضا کرد.

بازار؛ گروه استان ها: در ابتدای این سفر طی مراسمی با حضور سورنا ستاری، هشتادمین خانه خلاق کشور و نخستین خانه خلاق آذربایجان‌شرقی در تبریز افتتاح شد.

همچنین در این مراسم خانه های خلاق در شهرستان های مرند و سراب نیز به شکل ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

گفتنی است از سال ۱۳۹۷ تاکنون تعداد شرکت های دانش بنیان زیر نظر پارک علم وفناوری استان از ۹۲ مورد به ۲۲۳ مورد افزایش یافته است. تعداد شرکت های مستقل نیز در این مدت از ۱۱۲ مورد به ۴۷۶ شرکت افزایش یافته است.

لازم به توضیح است معاون علمی و فناوری رئیس جمهور همچنین از شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه تولید بردهای تلویزیون و یخچال در شهرک صنعتی سهند تبریز و مرکز تحقیق و توسعه صنعت چرم دانشگاه آزاد تبریز بازدید کرد.

رونمایی از ۷ طرح فناورانه و دانش بنیان در تبریز

طرح کشت جلبک اسپیرولینا که به همت یک شرکت دانش بنیان با هزینه ۲۵ میلیارد ریالی راه اندازی شده بود، یکی از طرح هایی بود که با حضور سورنا ستاری رونمایی شد.

اسپیرولینا گونه‌ای جلبک سبزـ آبی از شاخه سیانوباکترها است که در آب‌های مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می‌کند و در زمینه‌های مختلف از جمله تولید مکمل‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی، داروسازی، تصفیه و تولید کود کاربرد دارد.

سفر معاون علمی رئیس جمهور به تبریز؛ از رونمایی محصولات دانش بنیان تا آغازمراحل اجرایی کارخانه نوآوری

امروز همچنین از دستگاه تصفیه هوا با جلبک که نخستین بار در تبریز طراحی و ساخته شده است و پنج طرح فناورانه در مرکز رشد مشترک پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی و دانشگاه آزاد اسلامی تبریز رونمایی شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در سفر به آذربایجان شرقی همچنین از بزرگترین واحد دانش بنیان تولید کننده بوردهای الکترونیکی لوازم خانگی کشور در تبریز بازدید کرد.

انعقاد تفاهم‌نامه راه‌اندازی کارخانه نوآوری تبریز

آئین انعقاد تفاهم‌نامه راه‌اندازی کارخانه نوآوری تبریز نیز دیگر برنامه ای بود که باحضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سفر ریاست جمهور به آذربایجان شرقی به راه اندازی این کارخانه اختصاص یافته است.

سفر معاون علمی رئیس جمهور به تبریز؛ از رونمایی محصولات دانش بنیان تا آغازمراحل اجرایی کارخانه نوآوری

اشتغال زایی ۶۰۰ نفری شرکت های دانش بنیان در آذربایجان شرقی

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران از اشتغال زایی ۶۰۰ نفری شرکت های دانش بنیان در آذربایجان شرقی خبر داد.

سورنا ستاری گفت: حسن بزرگ تبریز وجود شرکت‌های بزرگ صنعتی است، برای درگیر شدن آنها به دانش بنیان‌ها مشوق‌های خوبی در نظر داریم.

وی با اشاره به اینکه امکانات و اختیارات خوبی برای استانداران و دانش بنیان‌ها وجود دارد تا بتوان در تبریز شرکت‌های بزرگی را با دانشگاه‌ها همراه کرد، افزود: اعتبارات مالی، اعتبارات مالیاتی و سرمایه گذاری در صندوق‌های خطرپذیر از جمله مشوق‌ها به شرکت‌های صنعتی است تا به موضوع دانش بنیان ورود کنند.

ستاری لازمه توسعه دانش بنیان‌ها در کشور را فرهنگ سازی همه جانبه در جامعه برشمرد و افزود: در این راستا باید فرهنگ عمومی استان‌ها ارتقا یابد و فرهنگ اداری و ساختاری همه در این جهت کار کنند.

وی واگذاری اختیارات زیاد به استان‌ها، ایجاد و راه اندازی صندوق‌های پژوهش و فناوری جدید و تقویت آنها به منظور تحول در نظام مالی را از مزیت‌های مهم قانون جدید شرکت‌های دانش بنیان اعلام کرد.

ستاری سپس ادامه داد: معافیت‌های مالیاتی و اختیارات خوب به پارک‌های علمی و فناوری از دیگر ویژگی‌های قانون جدید است.

ستاری با بیان اینکه روند توسعه شرکت‌های دانش بنیان آغاز شده است، گفت: ما این روند را تسریع می‌کنیم و اعتبارات لازم را در اختیار آنها قرار می‌دهیم. مشکلات بانکی شرکت‌های دانش بنیان نیز با قانون جدید در حال رفع است.

سفر معاون علمی رئیس جمهور به تبریز؛ از رونمایی محصولات دانش بنیان تا آغازمراحل اجرایی کارخانه نوآوری

وی اظهار داشت: این قانون توسط ریاست جمهوری در خرداد ماه تهیه و آئین نامه‌های اجرایی آن نیز تدوین شده است که با اجرای آن به زودی شاهد تحولات عمیق در این زمینه خواهیم بود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور درخصوص انعقاد تفاهم نامه کارخانه نوآوری شهرداری تبریز نیز گفت: از انتخاب و رویکرد شهردار تبریز برای تأسیس کارخانه نوآوری قدردانی و تشکر می‌کنم چرا که این اقدام باعث سنگین شدن مسئولیت و وظیفه ما در معاونت علمی و فناوری است.

ستاری خاطرنشان کرد: در مسیر راه اندازی کارخانه نوآوری شهرداری تبریز نیز قول می‌دهیم هر گونه کمکی از دست ما در معاونت علمی و فناوری بر بیاید انجام دهیم. امیدوارم تبریز مثل گذشته در حوزه دانش بنیان پویا و درخشان عمل کند.

قانون جهش اقتصاد دانش بنیان تحولی در این حوزه ایجاد می کند

همچنین در پایان سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به تبریز نشست اعضای ستاد اقتصاد دانش بنیان آذربایجان شرقی برگزار شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این نشست با اشاره به اینکه صنایع بزرگ و سنتی کشور به موضوع دانش بنیان ورود کنند، گفت: باید به اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در این صنایع توجه شود.

سورنا ستاری گفت: قانون جهش اقتصاد دانش بنیان به تازگی ابلاغ شده است و باعث تحول در حوزه شرکت‌های دانش بنیان خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه قانون جهش اقتصاد دانش بنیان آینده ۲۰ ساله حوزه دانش بنیان کشور را با ۱۱ آیین‌نامه رقم خواهد زد، ادامه داد: در حوزه ضمانت‌ها در این قانون اختیارات کامل به صندوق‌های پژوهش و فناوری داده شده و تسهیل ارائه مکان ارزان برای فعالیت دانش بنیان نیز از طریق منوط شدن استقرار این شرکت‌ها در مناطق شهری مانند مسکن نیز موضوع دیگری است که مورد توجه قرار گرفته است.

وی یادآور شد: از جمله نتایج تصویب این قانون خلق مفاهیم جدید مانند خانه‌های خلاق و رشد هستند و بحث توسعه علوم انسانی در حوزه شرکت‌های فناوری نرم است.

سفر معاون علمی رئیس جمهور به تبریز؛ از رونمایی محصولات دانش بنیان تا آغازمراحل اجرایی کارخانه نوآوری

ستاری ابراز داشت: زیرساخت‌های قبلی مانند صندوق‌های پژوهش و فناوری مورد توجه جدی قرار گرفته و این صندوق‌ها اکنون در حد بانک تلقی می‌شوند و برخی روش‌های تامین مالی از جمله بورس نیز توسعه یافته و نقش صندوق‌های رشد و صندوق‌های پژوهش در این خصوص مهم است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور همچنین گفت: هفت هزار شرکت فعال در حوزه دانش بنیان کشور سال گذشته ۴۰۰ هزار میلیارد تومان فروش کردند.

ستاری با اشاره به چالش‌های بخش دانش بنیان در حوزه اتصال صنایع بزرگ به حوزه فناوری، اظهار کرد: صنایع سنتی که بیشتر به عنوان کارخانه مطرح هستند، هر چند که در اشتغال موثر بوده اما اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در آن‌ها مفهوم چندانی ندارد و چنین رویکردی در حوزه مونتاژ کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه شرکت‌ها رشد یافته و اکنون شرکت‌های چند ۱۰ هزار میلیاردی در حوزه دانش بنیان داریم، گفت: لازمه تربیت نسل جدیدی از کارآفرینان خلاق است و ما نیاز به ایجاد فرهنگی داریم که به جیب و پول پدر جوان نگاه نکند بلکه چند سال آینده او را بر اساس توانمندی و مهارت‌هایش ببیند.

ستاری سپس افزود: در کشور نیاز به سیستم آموزشی داریم که نیروهایی را برای کارآفرینی و تولید ثروت تربیت کند.

کد خبر: ۱۷۳٬۷۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha